Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Anno Archívum
  • „én verset írok idefenn” Archívum
  • Pannon Filharmonikusok: Könyvek – Holt lelkek Archívum
  • Mahler, az igazi Archívum
  • Forró lengyel, forró angol: Szymanowski és Britten hegedűversenyei Archívum
  • A Szűzijáték Archívum
  • Bach-kantáták Vashegyi Györggyel Archívum
  • Mozart, a csodafelnőtt Archívum

Kavakosz, a karmester

Posted on 2024.08.12.2024.08.10. By admin Nincs hozzászólás a(z) Kavakosz, a karmester bejegyzéshez

A „Haydn–Mozart plusz” sorozat második koncertje

(a papiruszportal.hu archívumából [2011])

Szerző: szabói

A „Haydn–Mozart plusz” sorozat második koncertjét hallgathatta meg az érdeklődő az Olasz Intézetben, a Budapesti Fesztiválzenekar eseményei közül. Bár sem Haydn, sem Mozart műve nem szerepelt, a pluszt jelentette, aki most karmesterként mutatkozott be. A műsor két Weber-darabot, Bottesini Grand duo concertantját és Schumann II. szimfóniáját kínálta. Az Olasz Intézet akusztikája – többször bebizonyosodott – nem ideális a romantikus zenekari művek tolmácsolásához.

Az Oberon Weber utolsó operája, koncerttermekben gyakran felhangzik a nyitány, a teljes mű csak ritka vendég az operaházakban. A Planché szövegére írt Oberon meseopera, és a hangzásvilág is igazodik a történethez. Weber mesterien komponált nyitánya varázslatos kezdéssel indult a zenekar előadásában: a nyugodt indítás (tiszta, szép kürtszólóval) a nyugalmat, a végtelent árasztotta, a fafúvók lefelé irányuló szökdelésének harminckettedei nem metrikusan, hanem éppen az ugrándozást imitálva kissé megbolondítva szóltak. A gyors rész előtt Kavakosz hosszan kitartott hangot kért, ami nyomatékosabbá tette a következő szakaszt. Nagyon szép volt a Hüon érzelmeit kifejező klarinétszóló, érdekes módon lassabban játszották a megszokottnál ezt a részt, de talán az erdő csöndje, nyugalma jobban kiteljesedhetett. Hatalmas timpaniütéseket hallhattunk, jó hangsúlyokat, csodálatos vonós és fafúvós hangzást (bár az oboa egy hajszállal alacsonyabban intonált).

Weber több klarinétversenyt komponált, az Esz-dúr concertino az első, mely erre a hangszerre íródott. Nemcsak az előadóval, Heinrich Baermann-nal – akinek a versenyművet írta – volt szerencséje Webernek, hanem a sors kegye folytán és persze Weber invenciózus zenéje miatt a bajor király olyannyira élvezte a művet, hogy még további klarinétversenyeket rendelt meg. A concertino nagyon kellemes darab, változatos, a lassú bevezetés módot ad a klarinét bársonyos hangjának bemutatására, gyönyörűen játszotta Szitka Rudolf, a variációsorozat pedig a bravúros technika bemutatására is adott bőven lehetőséget. Bár a mű nem a mindennapok legkedveltebbje, mégis érdemes volt műsorra tűzni, különösen ilyen remek előadásban. Kavakosz a darab minden szépségére rámutatott, a zenekari anyag kidolgozottan szólt, Szitka Rudolf személyében egy nagyszerű klarinétost ismerhettünk meg, lélegzetelállító pianissimói mellett a karaktergazdagság jellemezte játékát.

Bottesini Grand duo concertantja szintén az a mű, mely ritkán hallható, a szerző fiatalkori műve, és nem bővelkedik felejthetetlen dallamokban. Az eredetileg két nagybőgőre komponált, majd a hegedű-bőgő összeállítású Grand duo a virtuozitást helyezi előtérbe, és talán a nagybőgő népszerűsítését szolgálta. Bottesini nem véletlenül kapta kortársaitól A nagybőgő Paganinije elnevezést, ez a műve is a rendkívüli technikai tudást mutatja: mindkét szólóhangszerestől a legvirtuózabb megoldásokat kéri. Bár a hegedűsöktől a közönség el is várja a gyors részek minél tökéletesebb játékát, a bőgő lehetőségeit szinte nem is ismeri. A Bottesini-darabban rácsodálkozhattunk a hangszer hangterjedelmére, az üveghangokra, az arpeggiókra. Fejérvári Zsolt egészen elképesztően jól játszott, Eckhardt Violetta a darab kezdetén kicsit visszafogottan, némi bizonytalansággal tolmácsolta szólamát, nem mindennapi dolog, ha azt ember Leonidasz Kavakosz vezénylete alatt játssza a hegedűszólót. A két művész összjátéka míves, egymásra figyelő volt, apró rezdülésekből is megértették egymást.

A koncert záró darabjaként Schumann II. szimfóniája szólt. Bár a közönség nem túl lelkesen fogadta a Mendelssohn vezényelte előadást, utóélete igen sikeres. A négytételes C-dúr mű I. tételének expozíciója jó hangsúlyokkal szólt, igazán tetszett a táncos karakter néhány ütemben, még sosem hallottam így azt a szakaszt. A kidolgozási rész hatalmas timpaniütései, a kürtök bevágásszerű megszólalásai is jelezték azt az iszonyú erőt, feszültséget, mely a tételből áradt. A Scherzo hangsúlyai is jó karaktert hoztak, az első trió után más megközelítésben szólt a téma, majd harmadszorra is.

A lassú tétel intenzív vonós hangzása lenyűgöző volt, különösen a téma másodszori bemutatásakor. Jó volt a feszesen tartott fugatoszerű rész, a dinamikai megoldások sokszor rebbenésszerű finomságai. Kavakosz pálca nélkül irányította az Adagio espressivót.
A zárótételben érdekes volt a lírai és erőteljesebb részek összekapcsolása, nem omlottak el a lágyabb dallamok, izmosnak, mindenhol határozott körvonalúnak hallottam a tételt. A himnikus rész és a kódaszerűen hosszú zárás szintén nagyon jó volt.

Kavakosz hegedűsként már bemutatkozott a magyar közönség előtt, nem is akárhogyan, a Fesztiválzenekar vendégeként Perényi Miklóssal úgy játszották Brahms Kettős versenyét, hogy aki ott volt, nem feledi egyhamar. Kavakosz zenekar-irányító képessége figyelemre méltó, nem hiányzik az egyéni megoldásokra való törekvés. Mozdulatai rendkívül plasztikusak, végigköveti az íveket, mindkét keze irányít, pontosan int. Szuggesztív egyénisége a zenekarra is átsugárzott.

Olasz Kultúrintézet, 2011. április 17.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Pozsonyi papiruszok 11.
Next Post: A bolygó hollandi

Related Posts

  • Akik soha nem adták fel – párhuzamos történet Archívum
  • Hídavatás, avagy a Széchenyi lánchíd sem úszta meg Archívum
  • A Magvető lett újra az év kiadója – Budai Díj Archívum
  • Caccinitól a Meditációs zenéig Archívum
  • Móra Ferenc: Rab ember fiai Archívum
  • Maazel és a bécsiek Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  2. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  3. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  4. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. Csillogó Kolonits szerzője Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária – papiruszportal.hu
  • Június 23. Naptár
  • Mozart, a csodafelnőtt Archívum
  • Május 26. Naptár
  • Concerto, Budapest Archívum
  • Kenny White, Last Man Standing Archívum
  • Solti György utolsó felvétele Archívum
  • Nyelvelek és bogarászok – Mikor ami, mikor amely? Archívum
  • Albert Roussel: Padmâvatî Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme