Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Evelyn Waugh Archívum
  • BMC: Satie és Liszt egy lemezen Archívum
  • Tenorissimo! Archívum
  • Az elátkozott környék Archívum
  • A Bánk bán, újra Archívum
  • A szulák, a szúnyogok, a nyuszi, és komoly dolgok Archívum
  • Dvořák: VII., d-moll szimfónia Archívum
  • A Pósa-szobor és a Pósa-asztal Archívum

Berlioz újra: Grande Messe des Morts (Requiem)

Posted on 2023.12.05.2025.04.07. By admin 1 hozzászólás a(z) Berlioz újra: Grande Messe des Morts (Requiem) bejegyzéshez

Fantasztikus szimfónia

a papiruszportal.hu archívumából [2010]

Szerző: Lehotka Ildikó

Vannak olyan művek, melyeket ritkán hall, hallgat az ember, annak ellenére, hogy gyönyörűek. Berlioz Requiemje is ezek közé tartozik, a nagyszabású egyházi mű ritkán csendül fel koncerteken, hiszen a halotti mise műfaja nem a hétköznapokra való. Míg Mozart vagy Verdi azonos című műve rengeteg lemezkiadást ért meg, nem mellesleg viszonylag gyakran szerepel koncertműsorokon, egy-egy részletük filmzene-szerepet is kapott, addig a Berlioz-felvételek száma kevés. A Fantasztikus szimfónia viszont igen hálás mű, mind a közönség, mind az előadók számára, így a dupla cédé érdekesnek ígérkezett.

Berlioz életműve nincs még olyan erősen a köztudatban, ahogy véleményem szerint megilletné. Nagyszabású műveit, a Roméo et Juliette-et a Faust elkárhozását, operáit, oratóriumát hallgatva egy egészen új zeneszerzői, hangzásbeli szemléletet kaphatunk.
Berlioz Grande Messe des morts-ja (Op. 5.) akkori mértékkel mérve tényleg hatalmas volt: összesen 80 szoprán és alt, 60 tenor és 70 basszus tette ki az énekkart, a 108 vonós, 20 fafúvós, rengeteg ütős, négy rézfúvósegyüttes és sorolhatnánk, még hányan szerepeltek azon az előadáson, ahol felhangzott a mű. Berlioz persze ismert fellengzős nagyzási mániájáról. A mű nemcsak ebben tér el a hagyományoktól, a kifejezésmód, a tartalmi koncepció, a félelem a fő mondanivaló. A Requiemet felkérésre írta, gyorsan el is készült a mű, a próbák elkezdődtek, a bemutató egy héttel 34. születésnapja előtt volt, az Invalidusok templomában.
A mű egyszerre lírikus (Quid sum miser) és epikus, a drámai hatások sem hiányzanak, a végítélet fúvós harsogása, az iszonyatos dobütések a meglévő csúcspontokat még erőteljesebbé teszik. Az Offertórium monoton, kéthangnyi, a legváratlanabbul előbukkanó unisono kórusdallama egészen a XX. századig vezet előre.
A mű hangszerelése fantasztikus, különösen a fuvolák felrakása-kezelése adja a légies hatást. Gyönyörű a Sanctus hihetetlenül finom, orgonaszerű hangzása, Berliozt nem véletlenül tartják az egyik legjobb hangszerelőnek. Bár némi operai hatást is érezhetünk, mégis a vallási érzület a fontosabb. A kóruskezelés is nagyszerű, a hat szólamra osztott kórusszólamok ellentéteként unisono részek is hallhatóak. A hatalmas zenekar és énekkar mellett egyetlen szólista szerepel, a tenor, a felvételen Robert Teart halljuk. Hangja inkább sötét, a Sanctus tételbe éppen ezért illik. A magasságok helyenként érezhetően nehezen szólnak, a vibrato viszont még dúsabbá teszi a szép hangot. A felvételen a London Philharmonic Choir énekel (karigazgató: John Alldis) kifejezően, külön figyelmet kell szentelni a férfikarnak, csodálatos pianókkal gazdagítják az előadást. A kórus dinamikai megoldásai igen szépek, kifejezőek. A zenekari feladatot a London Philharmonic Orchestra vállalta, André Previn vezetésével. Az apró pontatlanságok ellenére a mű viszi magát előre, sok finom dolog rejtve maradt, a felvétel így is jó, de nem luxuskategória.
Berlioz nagy szerelme az angol színésznő, Harriet Smithson volt, míg a Requiem megírásakor már a felesége volt, a Fantasztikus szimfónia keletkezése idején Berlioz még csak olthatatlan vonzalmat érzett a hölgy iránt. Az 1830-ban bemutatott szimfónia újdonságával, nagy apparátusával, formabontásával, a vonós hangszerek új hangzásával (col legno), a fixa idea használatával, a programszimfónia életre keltésével hatott. Az Epizódok egy művész életéből alcímű, öttételes mű igen nagy hatást gyakorol a mai közönségre, ma is bámulattal hallgatja az ember a majd kétszáz éves művet.

A felvételen A London Symphony Orchestra meséli el nekünk az ópiumtól kábult, álmokat látó művészt. Az előadás a sok zötyögés ellenére nagyon lelkes. Míg a Requiem kissé kibontatlanul maradt, ebben a felvételben van lendület, a hangszerszólók gyönyörűek (az angolkürt pasztorális hangja a második tétel elején, a fagott és a klarinét a Menetelés a vérpadra és a Boszorkányszombat tételben), a zene lélegzik. Nagyszerűen kidomborodnak a hangszerkezelési, hangszíneket váltogató, például a Bál kéthárfás csodája, zeneszerzői elképzelések (bár a lényeg néha elsikkad, amiért kárpótol a lendület. Bár a negyedik tétel hajszállal lassabb, nem vontatott, Previn ad időt a hangok masszív megfogásának. A zárótétel képszerű, a dies irae sequentia izgalmas feldolgozása külön figyelmet érdemel, a rezesek nagyszerűek, valamiféle reneszánsz fúvóshangzást érzek ki.

André Previn érezhetően otthonosabb ebben a nagyságrendekkel, ópiumos víziókkal fűszerezett műben, tartottam tőle, hogy egy, az átlagosnál nem jobb előadást hallok a Requiem meghallgatása után, de nagyot tévedtem. Jó a többedszer újra kiadott lemez, a Requiemet mindenképp érdemes meghallgatni, csudaszép mű, a Fantasztikus szimfónia felvétele pedig remek.

Berlioz: Grande Messe des morts, Symphonie fantastique

London Philharmonic Choir, London Symphony Orchestra, André Previn

EMI Classics 2009, 2 CD

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: December 5.
Next Post: Ólomüveg által élesen

Related Posts

  • Interjú Vajda Gergellyel Archívum
  • Ne ess pánikba! – Törülközőnap Archívum
  • Norman Mailer Archívum
  • Mágiával az apokalipszis ellen Archívum
  • Első szimfóniák lemezen – Prokofjev, Haydn, Bizet első szimfóniája Archívum
  • Szabó T. Anna: rögzített mozgás Archívum

Comment (1) on “Berlioz újra: Grande Messe des Morts (Requiem)”

  1. Visszajelzés: Április 6. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Július 25. Naptár
  • Gerald Benedict: Maja próféciák a 2012-es évre Archívum
  • Március 10. Naptár
  • Vatikán és Kína Archívum
  • A tundrától a tundráig Archívum
  • Október 27. Naptár
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – A táj mint poétikai szervezőerő Berzsenyi Dániel költészetében Archívum
  • Gustav Mahler: II. szimfónia Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme