Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Egy élet az operaszínpadon – Portré Melis Györgyről Archívum
  • Wilbur Smith és Taita történetei Archívum
  • „A Dunából meg büdösség jön főfele…” Archívum
  • Vásáry és Schumann a Hungaroton lemezén Archívum
  • Andy Warhol, Marilyn és Mao Archívum
  • Kelemen Barnabás, Bogányi Tibor és a Pannon Filharmonikusok Archívum
  • Humperdinck, Richard Strauss és Mahler a Művészetek Palotájában Archívum
  • Heti papiruszok (2329) Egyéb kategória

Tizenöt éve a Nemzeti (Állami) Énekkar élén

Posted on 2023.07.31.2024.08.01. By admin 1 hozzászólás a(z) Tizenöt éve a Nemzeti (Állami) Énekkar élén bejegyzéshez

Antal Mátyás

a papiruszportal.hu archívumából [2005]

Szerző: Lehotka Ildikó

Antal Mátyás, a Nemzeti Énekkar vezetője a komolyzenének három ágát is műveli: fiatalon zenekari fuvolistaként, néhány évvel később kórusvezetőként, majd karmesterként mutatkozott be a magyar közönség előtt. Nagy ívű zenei karrierjéről, a Nemzeti Énekkar terveiről és magánéletéről kérdeztük a művészt.

– Hogyan lett Önből zenész?
– Muzsikuscsaládban születtem, apám Antal István zongoraművész, anyám Antal Dóra, a Hungaroton zenei rendezője volt. Zenei tanulmányaimat Budapesten, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolában, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végeztem, ez utóbbin karnagyi és fuvolaművészi diplomát szereztem, Vásárhelyi Zoltán, Párkai István, ill. Partai Ferenc és Kovács Lóránt növendékeként. Karmesteri tanulmányokat a Brüsszeli Királyi Zeneakadémián folytattam, és részt vettem Franco Ferrara professzor sienai karmesterkurzusain.

– Most vezényel, de fuvolaművész és karvezető is. Milyen állomásai voltak zenei pályafutásának?
– A Magyar Állami Hangversenyzenekar (ma Nemzeti Filharmonikusok) fuvolása lettem, később ugyanitt betanító karmesterként is dolgoztam Ferencsik János, majd Kobayashi Ken-Ichiro mellett. E tevékenységet egy ideig a Rádiózenekarnál is folytattam Vásáry Tamás vezetése alatt. Az ÁHZ-nál 1971-től 1991-ig dolgoztam. Néhány évig a Miskolci Szimfonikus Zenekar másodkarmestere (Mura Péter mellett) és a Székesfehérvári Zenekar vezetője voltam.
1984-től 2002-ig elláttam a Budapesti Kórus karigazgatói tisztét, 1990-től az Állami Énekkar (ma Nemzeti Énekkar) karigazgatója vagyok.
Az 1980-as években a Bartók Béla Szakiskolában, később a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tanítottam a fúvós tanszéken kamarazenét, ill. zenekari gyakorlatot.
Rendszeres résztvevője vagyok a hazai hangversenybérleteknek Budapesten és vidéken egyaránt, vezényeltem Európa sok országában és Japánban. Repertoárom a korai barokk művektől a kortárs zenéig terjed.
Lemez-, illetve cédéfelvételeket készítettem a Hungaroton, a Naxos, a Portugalsom, a CBS és a Király Music Network cégeknél.
Munkásságomért Liszt- és Bartók–Pásztory-díjat kaptam (ez utóbbit a Magyar Állami Hangversenyzenekar tagjaként).

– Fuvolázik-e még koncerteken? Amikor a keze alatt játszottam, akkoriban még a vezénylés mellett zenekarban is muzsikált.
– Fuvolaművészi tevékenységemet, mely a zenekari játékon kívül elsősorban a kamarazenére irányult, 1990-ben végleg befejeztem. Mivel a Szent István Szimfonikus Zenekarban 1960-ban kezdtem, ez éppen 30 évet jelentett.

– Mi késztette arra, hogy szimfonikus zenekart vezényeljen, ami szerencsés, hiszen fuvolistaként a zenekart belülről látja, hallja, ismeri?
– Már fiatal koromban karmester akartam lenni, zenekarban ülve mindig bújtam a partitúrákat, de a körülmények alakulása miatt ez csak 30 éves korom körül kezdődött el.

– Ha választani kellene, melyik ágát művelné a zenének?
– Foglalkozásom egyes-egyedül a karmesterség, de ezen belül, mint kórusnál dolgozó muzsikus, vezényelek oratorikus, szimfonikus, de a cappella műveket is. Karmesteri pályám során korábbi keletű a zenekari vezénylés.

– Mivel most a Nemzeti Énekkar vezetője, foglalkozna-e operavezényléssel mint az énekhang kezelésének kiváló ismerője?
– Nagyon szeretek operát vezényelni, az énekesek mindig szeretnek velem dolgozni, sajnos erre ritkán adódik lehetőségem. A 90-es években néhány évig turnéztam Nyugat-Európában, utazó operatársulatokkal, Mozart- és Verdi-operákkal, és vezényeltem koncertszerű opera-előadásokat is.
Nem választanék mást, talán szélesebb repertoár vezénylésének lehetőségére vágynék. Engem az oratórium-skatulyába dugott bele a hazai zenei közélet.

– A családjáról, magánéletéről megtudhatunk valamit?
– Feleségem, Dvorák Zsuzsa, a Hungaroton Classic Kft.-nél montírozó (hangvágó), korábban zongora–szolfézs tanár volt, gyermekeim, Márk és Petra, 14, ill. 13 évesek. Hobbi? Kirándulás, természet, utazás. Szenvedélyes partitúragyűjtő vagyok.

– Az április 23-i sajtótájékoztatón beszámolt az énekkar terveiről. Kérjük, ossza meg a Fülvájó rovat olvasóival is!
– Az énekkar három fő irányvonalon látja el a 2005–2006 os szezonban sorra kerülő koncertjeit.
I. A Nemzeti Filharmonikusok három bérletsorozatában, melyből az egyik a Nemzeti Énekkar 20 éves fennállásának megünneplése, hat oratóriumesttel, melyeken a Nemzeti Filharmonikusok mellett vendégzenekarok is közreműködnek: a Liszt Ferenc Kamarazenekar, Matáv Szimfonikus Zenekar, a MÁV Szimfonikus Zenekar és a Pannon Filharmonikusok. Verdi és Rossini „slágerei” mellett Bernstein Kaddisha, Honegger Jeanne d’Arcja, és – Mozart 250. születési évfordulóját megünneplendő – a c-moll mise nemrég rekonstruált változatának magyarországi bemutatója, valamint Mendelssohn Lobgesangja hangzik el. A karmesterek: Lawrence Foster, Lukács Ervin, Hamar Zsolt, Berkes Kálmán és jómagam.
II. A mai magyar zene nagy alkotóinak művei.

Kurtág György 80. születésnapján, 2006. febr. 19-én A csüggedés és keserűség dalai (op. 19.), valamint az Omaggio a Luigi Nono (op. 16.) c. műveket, a Minifesztiválon Szokolay Sándor (75 éves) és Király László darabjait, valamint még ez év júniusában Soproni József (75 éves) és Sári József (70 éves) műveit, októberben Jeney Zoltán A halotti szertartás című darabját adjuk elő.
Bartók 125. születésnapjára a Miskolci Operafesztiválra Bartók legjelentősebb műveiből összeállított önálló esttel készülünk.
III. A vidéki szimfonikus zenekarok bérleteiben az oratóriumesteken való közreműködés, valamint néhány külföldi szereplés Szlovákiában (a Kassai Állami Filharmonikus Zenekar partnereként) és Szlovéniában. Egy érdekesség belföldi koncertjeink műsorából: én magam vezénylem már többedszer különböző vidéki városokban Duke Ellington Sacred Concert című rendkívül izgalmas dzsesszoratóriumát liturgikus szövegekre, a Budapest Jazz Orchestra közreműködésével.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Július 31.
Next Post: Harry Potter Magyarországon

Related Posts

  • Stille Nacht! – a legismertebb karácsonyi ének története Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – A gyönyör deszexualizálása Archívum
  • Dvořák: VII., d-moll szimfónia Archívum
  • Hölgyeim és uraim, eL-Gé-Té! Archívum
  • A rock and roll rugója: Hasítás Archívum
  • 3500 nap – A Gulag rabtelepei Archívum

Comment (1) on “Tizenöt éve a Nemzeti (Állami) Énekkar élén”

  1. Visszajelzés: Július 31. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • A bolygó hollandi Archívum
  • Baktay Ervin dr.: A csillagfejtés könyve Archívum
  • Garabonciás Péter én vagyok! Archívum
  • Szeptember 30. Naptár
  • Timm Ulrichs: Blick zurück nach vorn Archívum
  • Életek éneke – énekek élete Archívum
  • A föld alatti mennyország – Alexandra: Borpincék Archívum
  • Március 30. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme