Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Bari Károly Archívum
  • Gardiner és a János-passió Archívum
  • Tárulj, világ Archívum
  • Bab Berci kalandjai Archívum
  • Vengerov, a hegedűs és a karmester Archívum
  • Koncert Veress Sándor születésének 100. évfordulóján Archívum
  • Velázquez árnyékában Archívum
  • Világok találkozása: Savall, Figueras, Hesperion XXI Archívum

Nyár eleji Carmen

Posted on 2023.06.03.2023.06.01. By admin 1 hozzászólás a(z) Nyár eleji Carmen bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2015]

Szerző: Lehotka Ildikó

A Művészetek Palotájának talán utolsó nagyobb szabású előadásaként Bizet Carmenjét hallhatta a közönség, bár telt házat várt az ember – a Carmen igazi sikerdarab –, de a II. emeletet nem nyitották meg. A címszereplő a nagyszerű Schöck Atala volt, aki az Erkelben futó sorozatban is, a Szent István Király Szimfonikus Zenekar vállalta a kényes zenekari anyag játszását, lelkes, és magas színvonalú jelmezes, szcenírozott előadást láthattunk Horváth Gábor vezényletével.

Bizet Carmenja – ha hinni lehet a statisztikáknak – a három legtöbbet játszott opera egyike. ”Én mondom, ha kiirtanák a házasságtörést, a fanatizmust, a bűnözést, a gonoszságot, a természetfölöttit, az embernek nem volna módja, hogy egyetlen hangjegyet is leírjon” – írja Bizet, és bár a Carmenben a természetfölötti talán nem megfogható, de Bizet többi elgondolása az operacselekményeket illetően igen. Talán ezért is juthatott el a nézők szívéig ez az opera, annak ellenére, hogy a bemutató után megkérdőjelezték a téma (cigánylány, szabados szerelem) „szalonképességét”. A Carmen ma is időszerű, a zene tele van élettel, érzelemmel, ezért is nehéz olyan előadásokat létrehozni, hogy kiemelkedjenek az átlagból.
A június 26-i este mindenképpen élvezetes volt, annak ellenére, hogy a rendezés félszegségei (rendező:Tóth János) minduntalan előtérbe kerültek, még akkor is, ha minimalizált díszletek közt mozoghattak az énekesek. A Carmen, ahogy a mára bevált gyakorlat mutatja, a prózai dialógusok helyett (mely a Bizet-i elgondolás jellemzője) a Guiraud-féle recitativókkal szólalt meg. Négy nagyon hálás szerep is van a műben, így Don Joséé, ez alkalommal Yanis Benabdallahtól hallottuk a szólamot. A fiatal művész kezdetben túlzottan is elfogult volt, hangja kellemes, szép megoldásokat hallottunk, a Virágáriát kidolgozottan, szívből énekelte. Yanis Benabdallah jelmeze sajnálatos módon lógott, pedig éppen az ő megjelenése kellett volna imponáló legyen. A többi tiszt viszont jól szabott ruhát viselt, éppen ezért érthetetlen volt a hanyag, két számmal nagyobb jelmez az egyik főszereplőn. Benabdallah jó megjelenésű, szép hangú, reméljük, halljuk más szerepben is.

Escamillo szerepében Réti Attilát hallottuk, aki férfias jelenségként jelent meg, és pontosan hozta a kissé öntelt, sikerre ítélt torreádort. Escamillo áriája az, amit a suszterinasok is fütyültek (manapság más a divat), Réti Attila megfelelő hévvel énekelte a szakaszt. Kellemes volt hallani az énekest, de még érhet a szerep.

Fodor Gabriellát hallhattuk Micaelaként, a szerep Carmen ellentéte. Egy nagyon nőies, légies, szerelmes, aggódó nőt ír le a zene, és ezt érzékeltette az énekesnő. Bár a hang nem mindig volt törékeny (Wagner-, Richard Strauss-operákban is énekelt, de Sári József kiváló Napfogyatkozás című operájában is fellépett), egy jól ábrázolt, jól formált karaktert hallottunk, érzékeny megoldásokkal. Várjuk az énekesnő további fellépéseit.

A kisebb szerepekben kiemelkedett Egri Sándor Zuniga szerepében, az énekes mindig hiteles, lehet rá építeni, hangja állhatatos. Morales Káldi Kiss András volt, mind megjelenésében, mind vokális alakításával elégedett lehetett a néző-hallgató. Simon Krisztina Mercedes szólamát kiemelkedően, Geszthy Veronika Frasquitáét viszont főszereppé emelve, csak a fortissimo tartományt használta. Különösen zavaró volt ez a Csempészötösben, mintha ő venné ét a vezetést, erőszakosan.

A címszereplő Schöck Atala volt, eszményi Carmenként. Schöck Atala kiváló énekesnő, akit nagy szerepekben alig hallani, ritkán játszanak olyan operát Magyarországon, ahol a mezzoszoprán kiemelt szólamban tündökölhet. Schöck minden zenei stílusban otthonos, hangja csodálatos, Carmenként a figura minden színét-varázsát megmutatta, rendkívül igényes tolmácsolást hallottunk.

A két kórus (Szent István Oratóriumkórus, Hunyadi János Általános Iskola Nagykórusa – karigazgató: Igaliné Büttler Hedvig) nagyszerűen szólt, a felnőttek parázs hangulatot teremtettek, nagy, figyelemfelhívó fortékkal, a gyerekek üde hangja most is sikert aratott (más kérdés, hogy az előtérben lévő felnőtt vagy gyerek megválasztására nagyobb gondot kellett volna fordítani).

A zenekar pedig jócskán felülmúlta a várakozást. Profin szólalt meg a – más szó híján – kíséret, csodás színekkel, remek tempókkal, tüzesen játszottak, megingás nélkül. Egy vérbeli operazenekarnak is becsületére vált volna a feszes figyelem, a pontosság, a tolmácsolás finomsága a már említett lelkesedés mellett.

Nem tudom, mikor fogant meg az opera előadásának pillanata, én nem találtam a programok között, csak viszonylag későn, de a tolmácsolás alapján érdemes volt ott lenni a koncerten-előadáson, melyet Horváth Gábor vezényelt, kimagaslóan, végig vehemensen.

A szórólapra-ismertetőre érdemes lenne odafigyelni, nem volt adat arról, hány felvonásos a mű, hány részben játsszák, esetleg egy rövid összefoglaló is kerülhetett volna a papírra. Az együttes következő évadjának programja alapján, mely a legnagyobb zenekarokéval is szinte vetekszik, szükségszerű egy informatív, pontos-fontos adatokat és adalékokat nyújtó kiadvány.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Nem csak habos torta: Hollywood hercege – Tony Curtis életrajza
Next Post: Marcel Prawy: Johann Strauss

Related Posts

  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Az elmúlás és a halálmotívumok megjelenése Dsida Jenő ifjúkori verseiben Archívum
  • Britten és a vonósnégyes Archívum
  • Bőrnetwork Archívum
  • A „legnagyobb” angol író: Aldous Huxley Archívum
  • Bacsó Péter és Grendel Lajos, Bacsó Kristóf és Oláh Kálmán Archívum
  • Kütyüországban, Furaváron: Tatu és Patu fura masinái Archívum

Comment (1) on “Nyár eleji Carmen”

  1. Visszajelzés: Október 25. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  2. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  3. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  4. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. Csillogó Kolonits szerzője Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária – papiruszportal.hu
  • Olvas(s)atok – Vladimír Páral I. Archívum
  • Három gitáralbum Archívum
  • Legjobb és legrosszabb forgatókönyvek Archívum
  • „Nyomot akartam hagyni magam után” Archívum
  • Szeptember 12. Naptár
  • Március 3. Naptár
  • John Lukacs: Hitler és Sztálin – 1941. június Archívum
  • Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme