Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Féktelen búbánat Archívum
  • Bíborban, bársonyban Archívum
  • Olvas(s)atok – Mészöly Miklós hamleti atlétája Archívum
  • Haydn és A Megváltó hét szava a keresztfán Archívum
  • Nyár eleji Carmen Archívum
  • Heti papiruszok (2308) Egyéb kategória
  • Régészet – Karoling-kori emlékek Archívum
  • Private View, magánvélemény Archívum

Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest

Posted on 2023.05.04.2023.05.02. By admin Nincs hozzászólás a(z) Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2014]

Szerző: szabói

Három igen ritkán hallható művet játszott a Concerto Budapest a Zeneakadémián március 7-én és 8-án a Concerto Russo-bérlet keretében, a régóta az élvonalhoz tartozó Gennagyij Rozsgyesztvenszkij vezényletével. Közreműködőként a karmester felesége, Viktorija Posztnyikova lépett fel. A romantika jegyében összeállított program érdekes volt, Liszttől Rahmanyinovon át jutottunk el Sibeliusig, bő hatvan év telt el a Liszt- és a Sibelius-mű bemutatója közt.

Liszt Ferenc Prométheusza ismertségben eltörpül a Les Préludes-höz vagy a Mazeppához képest, ötödik szimfonikus költeménye korábbi kísérőzenéje (Herder: A láncaitól megszabadított Prométheusz című drámájához készült, benne a nyitánnyal és kórusokkal) nyitányának átdolgozott változata. Liszt – hasonlóan az Orpheuszhoz – a mitológiai hőst ábrázolja, annak valóban hősi oldalával; a hangvétel pátoszos helyenként. Liszt így ír a mű előszavában erről: „…a bátorság, szenvedés, kitartás és megváltás, az ember számára megközelíthető legmagasabb hivatás elérésére való merész törekvés.”
A zenekar feszesen, kifejezően játszott, imponálóak voltak a rezesek, a fugatós szakasz pregnánsan indult, később kis pontatlanságokkal találkoztunk. Nagyon jól szólalt meg a trombita-kürt-tuba rész, mintha Wagnernél is létezne valami hasonló zenei anyag. A dinamikát végigvezették, az ellentétekre épülő hatást jól kifejezték az előadók.
Már a nyitó taktusoknál feltűnt, hogy Rozsgyesztvenszkij igen takarékosan vezényel, a taktírozás nem következetes, néha nem is irányított a 83 éves karmester. Ez a fajta vezénylés a szintén nagyon ritkán játszott Rahmanyinov-zongoraversenyben kevésnek tűnt, pontatlanul kezdődött a darab, később a nyitótétel elején szétesett a zenekar. (Rendkívül zavaró volt az orgonaülés közepén ülő férfi spontán vezénylése, mely végigkövette az összes művet.) Nagyon nehéz a IV., g-moll zongoraverseny (op. 40.), a zenei anyag nagyon nagy odafigyelést kíván az előadóktól, a zongora és zenekar ritmikája rendkívüli pontosságot, helyenként ez elsikkadt a karmestertől induló kevés információ miatt. A Largóban csodálatosan, elomlóan játszottak a vonósok, Posztnyikova talán nem annyira érzékletesen tolmácsolta a tételt, egy későbbi szakaszban kifejezetten erőszakosnak tűnt egy belépése. A virtuóz zárótétel nagyon jó karaktereket hozott mind a zenekar, mind Posztnyikova részéről, az Allegro vivacéban talált egymásra tökéletesen a zenekar és szólista.
Posztnyikova nagyszerű zongorista, dinamikus, tökéletes, briliáns technikai és darabtudással. Játéka helyenként férfias, kemény, több lírai pillanatot szívesen hallottunk volna tőle. Mindenesetre imponálóan játszott, nagy ívekkel, a közönség ráadást is kikövetelt, Rahmanyinov cisz-moll prelűdjét szólaltatta meg a művésznő, óriási tablókkal, fantasztikusan kifejezően, a hiányolt nagy pianókkal.
Szünet után Sibelius V. szimfóniája hangzott el, ismét egy ötödik mű – örvendetes, hogy egyre többször játszanak Sibelius-darabot itthon. A háromtételes Esz-dúr szimfónia (op. 82.) izgalmas darab, tele hangszerelési remekekkel, a szerző mintha a természetet ábrázolná az első két tétel egyes részeiben, de nem hiányzik a tánc sem (a két szélső tételben). Az Allegro molto moderato tétel (egy késői belépés ellenére) csodálatosan szólalt meg, összeszedetten, rendkívül kifejezően, különösen a fafúvóspárok játéka volt imponáló, mind a dinamikai, mind az agogikai megoldások szempontjából. A tétel közepébe illesztett scherzószerű rész táncos, könnyed karaktere hangulatosan színezte művet. Az Andante mosso varázsosan indult, csodálatos hangszínekkel, érzékekre hatóan, maga volt a nyugalom, az idill, a középrész hihetetlen indulatai is markánsan megszólaltak. A zárótétel csendes vonós pezsgése, az egyre himnikusabbá váló zenei anyag, a fafúvók jó megoldásai, a csodás vonós hangzás igazán szép volt.
Rozsgyesztvenszkij nagy egyéniség, voltak elképzelései a művekről. A zenekar leste minden kívánságát, nagyon jól együttműködött a dirigenssel, hihetetlen energiát vittek a művekbe, nagyon jó koncertet adtak. A karmester kisugárzása győzött a nagyvonalú irányítás ellenére, a közönség tapsára válaszul ráadást is kapott a közönség.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Robin Cook: Halálcsapda
Next Post: Május 5.

Related Posts

  • Az ismeretlen Berlioz
    Roméo et Juliette, Les Nuits d’été
    Archívum
  • Meghaltál, nem maradt időm – Sylvia Plath Archívum
  • Nyelvelek és bogarászok – Mikor ami, mikor amely? Archívum
  • Nyár eleji Carmen Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – Luther Katekizmusa megmentette a porosz nyelvet Archívum
  • A reneszánsz ember – Matthew Landrus: Leonardo da Vinci hagyatéka Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Miklósa Erika és vendégei gálakoncertje
  • Cserna-Szabó András – Darida Benedek: Jaj a legyőzötteknek, avagy süssünk-főzzünk másnaposan
  • Carl Nielsen zenekari darabjai, lemezen
  • Június 9.
  • Gyöngyösi Levente szerzői lemeze a Hungarotontól

Legutóbbi hozzászólások

  1. Svéd Sándor: Operaáriák szerzője Június 9. – papiruszportal.hu
  2. Robert Schumann és a Genovéva szerzője Június 8. – papiruszportal.hu
  3. Dsida Jenő digitális világa szerzője Június 7. – papiruszportal.hu
  4. Antonín Dvořák és Aram Hacsaturján évfordulójára szerzője Június 6. – papiruszportal.hu
  5. Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei szerzője Június 3. – papiruszportal.hu
  • Mintha normális emberek lennénk Archívum
  • Június 8. Naptár
  • Galambok, hősök, terek – Parti Nagy Lajos Szombathelyen Archívum
  • Heti papiruszok (2302) Egyéb kategória
  • Heti papiruszok (2308) Egyéb kategória
  • Sírj, vagy nevess… Sanzonok Archívum
  • Ives, Elgar és Prokofjev a Fesztiválzenekar előadásában Archívum
  • Franciakrémes, kétszer Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme