Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • „Ennek az operának a főszereplője tényleg az opera” Archívum
  • Zsuzsa néni Archívum
  • Szabó Magda: Régimódi történet és
    Arthur Koestler: Sötétség délben
    Archívum
  • Heti papiruszok (2322) Egyéb kategória
  • Kortárs magyar vesperások – lemezen Archívum
  • Mecseki orrfű: Orfűi medvehagyma kincseskönyv Archívum
  • Feketén-fehéren Archívum
  • Lónyay Menyhért naplója Archívum

Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest

Posted on 2023.05.04.2023.06.17. By admin 1 hozzászólás a(z) Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2014]

Szerző: szabói

Három igen ritkán hallható művet játszott a Concerto Budapest a Zeneakadémián március 7-én és 8-án a Concerto Russo-bérlet keretében, a régóta az élvonalhoz tartozó Gennagyij Rozsgyesztvenszkij vezényletével. Közreműködőként a karmester felesége, Viktorija Posztnyikova lépett fel. A romantika jegyében összeállított program érdekes volt, Liszttől Rahmanyinovon át jutottunk el Sibeliusig, bő hatvan év telt el a Liszt- és a Sibelius-mű bemutatója közt.

Liszt Ferenc Prométheusza ismertségben eltörpül a Les Préludes-höz vagy a Mazeppához képest, ötödik szimfonikus költeménye korábbi kísérőzenéje (Herder: A láncaitól megszabadított Prométheusz című drámájához készült, benne a nyitánnyal és kórusokkal) nyitányának átdolgozott változata. Liszt – hasonlóan az Orpheuszhoz – a mitológiai hőst ábrázolja, annak valóban hősi oldalával; a hangvétel pátoszos helyenként. Liszt így ír a mű előszavában erről: „…a bátorság, szenvedés, kitartás és megváltás, az ember számára megközelíthető legmagasabb hivatás elérésére való merész törekvés.”
A zenekar feszesen, kifejezően játszott, imponálóak voltak a rezesek, a fugatós szakasz pregnánsan indult, később kis pontatlanságokkal találkoztunk. Nagyon jól szólalt meg a trombita-kürt-tuba rész, mintha Wagnernél is létezne valami hasonló zenei anyag. A dinamikát végigvezették, az ellentétekre épülő hatást jól kifejezték az előadók.
Már a nyitó taktusoknál feltűnt, hogy Rozsgyesztvenszkij igen takarékosan vezényel, a taktírozás nem következetes, néha nem is irányított a 83 éves karmester. Ez a fajta vezénylés a szintén nagyon ritkán játszott Rahmanyinov-zongoraversenyben kevésnek tűnt, pontatlanul kezdődött a darab, később a nyitótétel elején szétesett a zenekar. (Rendkívül zavaró volt az orgonaülés közepén ülő férfi spontán vezénylése, mely végigkövette az összes művet.) Nagyon nehéz a IV., g-moll zongoraverseny (op. 40.), a zenei anyag nagyon nagy odafigyelést kíván az előadóktól, a zongora és zenekar ritmikája rendkívüli pontosságot, helyenként ez elsikkadt a karmestertől induló kevés információ miatt. A Largóban csodálatosan, elomlóan játszottak a vonósok, Posztnyikova talán nem annyira érzékletesen tolmácsolta a tételt, egy későbbi szakaszban kifejezetten erőszakosnak tűnt egy belépése. A virtuóz zárótétel nagyon jó karaktereket hozott mind a zenekar, mind Posztnyikova részéről, az Allegro vivacéban talált egymásra tökéletesen a zenekar és szólista.
Posztnyikova nagyszerű zongorista, dinamikus, tökéletes, briliáns technikai és darabtudással. Játéka helyenként férfias, kemény, több lírai pillanatot szívesen hallottunk volna tőle. Mindenesetre imponálóan játszott, nagy ívekkel, a közönség ráadást is kikövetelt, Rahmanyinov cisz-moll prelűdjét szólaltatta meg a művésznő, óriási tablókkal, fantasztikusan kifejezően, a hiányolt nagy pianókkal.
Szünet után Sibelius V. szimfóniája hangzott el, ismét egy ötödik mű – örvendetes, hogy egyre többször játszanak Sibelius-darabot itthon. A háromtételes Esz-dúr szimfónia (op. 82.) izgalmas darab, tele hangszerelési remekekkel, a szerző mintha a természetet ábrázolná az első két tétel egyes részeiben, de nem hiányzik a tánc sem (a két szélső tételben). Az Allegro molto moderato tétel (egy késői belépés ellenére) csodálatosan szólalt meg, összeszedetten, rendkívül kifejezően, különösen a fafúvóspárok játéka volt imponáló, mind a dinamikai, mind az agogikai megoldások szempontjából. A tétel közepébe illesztett scherzószerű rész táncos, könnyed karaktere hangulatosan színezte művet. Az Andante mosso varázsosan indult, csodálatos hangszínekkel, érzékekre hatóan, maga volt a nyugalom, az idill, a középrész hihetetlen indulatai is markánsan megszólaltak. A zárótétel csendes vonós pezsgése, az egyre himnikusabbá váló zenei anyag, a fafúvók jó megoldásai, a csodás vonós hangzás igazán szép volt.
Rozsgyesztvenszkij nagy egyéniség, voltak elképzelései a művekről. A zenekar leste minden kívánságát, nagyon jól együttműködött a dirigenssel, hihetetlen energiát vittek a művekbe, nagyon jó koncertet adtak. A karmester kisugárzása győzött a nagyvonalú irányítás ellenére, a közönség tapsára válaszul ráadást is kapott a közönség.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Robin Cook: Halálcsapda
Next Post: Május 5.

Related Posts

  • Tragédiák árnyékában – Ted Hughes Archívum
  • A sci-fi irodalom nagyszerű tanára Archívum
  • „Csak így tovább” Archívum
  • Dalok és románcok – orosz módra Archívum
  • Tartalomhoz a forma Archívum
  • Svéd Sándor: Operaáriák Archívum

Comment (1) on “Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest”

  1. Visszajelzés: Június 16. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Csínom: Lenka ikerkönyve
  • Mozart és Say
  • December 1.
  • Bereczki Bálint: A mese
  • Komédia, filmopera

Legutóbbi hozzászólások

  1. Olvas(s)atok, néz(z)etek -Vörösmarty Mihály és Orbán Ottó szerzője December 1. – papiruszportal.hu
  2. Irodalmi Nobel-díjasok – Theodor Mommsen szerzője November 30. – papiruszportal.hu
  3. Monteverdi, az újító – Madrigals Book 6 szerzője November 29. – papiruszportal.hu
  4. Somlyó György (1920–2006) halálára szerzője November 28. – papiruszportal.hu
  5. Egy élet az operaszínpadon – Portré Melis Györgyről szerzője November 27. – papiruszportal.hu
  • Az idő rostája Archívum
  • Haydn − a gotterhalte atyja Archívum
  • Csongor és Tünde – zenében Archívum
  • Dzsesztetés – „ő el tudja játszani az Ornithologyt” Archívum
  • Chopin: Dalok Archívum
  • December 28. Naptár
  • Április 3. Naptár
  • Vaszary János gyűjteményes kiállítása a Magyar Nemzeti Galériában Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme