Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Klasszikus nagyvárosi olvasóregény Archívum
  • Tancredi, a győztes Archívum
  • Rózsaszín párduckörmök Archívum
  • Elgar, Kreisler és a hegedűverseny Archívum
  • Minden dolgok kezdete Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – A táj mint poétikai szervezőerő Berzsenyi Dániel költészetében Archívum
  • „Örülök, hogy így jöttek!” Archívum
  • Nem csak habos torta: Hollywood hercege – Tony Curtis életrajza Archívum

Lajtha Lászlóról – kétszer

Posted on 2023.12.02.2025.02.14. By admin 1 hozzászólás a(z) Lajtha Lászlóról – kétszer bejegyzéshez

Solymosi Tari Emőke: Két világ közt – Beszélgetések Lajtha Lászlóról
Erdélyi Zsuzsanna: A kockás füzet. Úttalan utakon Lajtha Lászlóval

a papiruszportal.hu archívumából [2010]

Szerző: Lehotka Ildikó

Örvendetesen gyarapszik a Lajtha Lászlóról szóló kötetek száma, újabb két könyv jelent meg a zeneszerzőről. Korábban Berlász Melinda és Breuer János foglalkozott behatóbban Lajtha életével és munkásságával, most Solymosi Tari Emőke interjúkötete és Erdélyi Zsuzsanna 1960-ban elkezdett, az „úttalan utakon” Lajthával való beszélgetések, a zeneszerző gondolatainak lejegyzése jelent meg. Mindkét mű mérföldkő a Lajtha-kutatás terén, emellett pontos lenyomata a korszak politikai furcsaságainak, a mellőzöttségnek, a francia kultúra fontosságának.

A Két világ közt interjúkötet Solymosi Tari Emőké húszéves munkájának eredménye. Már zeneakadémista korában kezdett foglalkozni Lajtha életútjával, munkásságával, a rádióban is volt egy nyolcrészes, egyenként 35 perces interjúsorozata a zeneszerző-tanár családtagjaival, munkatársaival és azokkal, akik már csak a művein keresztül ismerhették Lajthát. Az eltűnt szépség nyomában című sorozat írott változata is szerepel a kötet végén. Solymosi Tari Emőke korábbi, 2007-ben kiadott műmonográfiája, „…magam titkos szobája” címmel e két könyvhöz hasonlóan a Hagyományok Háza gondozásában jelent meg. Az interjúgyűjtemény rendkívül olvasmányos: elsőként a művelt, orvosi tanulmányokat is folytató Rózsi néni – Hollós Róza –, Lajtha felesége mesél férjéről, megismerkedésük körülményeiről, a titokban köttetett házasságról és nem utolsósorban olyan személyekkel való kapcsolatukról, akik akkoriban meghatározó szerepet töltöttek be a művészeti életben: barátjuknak mondhatták T. S. Eliotot, Nadia Boulanger-t, Jolivet-t vagy Honeggert, Ravelt. Nagyon érdekesek a Kodály és Lajtha viszonyáról elmondottak, a szerző az interjúkötet több alanyától is megkérdi, milyen is volt a két zeneszerző közti kapcsolat. Lajtháról mint apáról mesél két tudós fia, majd a barátok, munkatársak emlékezése olvasható, a nagyon jól irányított kérdések alapján a Lajtháról alkotott kép egyre tágabbá, aprólékosabbá válik. Lajtha személye mellett több interjúalany sorsát is megismerhetjük, Henry Barraud művészi állásfoglalása mellett egy nagy ívű zenetörténet-órát is ad. Lebilincselő volt Németh Margit életének a Francia Intézetben eltöltött szakasza, mely kulturális kémkedés miatti börtönbüntetéssel záródott, később megkapta a francia becsületrendet. A mai napig feledésbe merült Lajtha Francia Intézet-beli munkája, pedig ez is jelzi a francia kultúrához való végtelen ragaszkodását. ő volt az első magyar zeneszerző, akit tagjai közé választott a Francia Akadémia.
Solymosi Tari egyik központi kérdése a francia zene és a Lajtha művei közötti hasonlóság, a szerző vallásossága (van, aki szerint – a Kakukknak becézett dr. Gáborján Alice így gondolja – mélyen vallásos volt, Gábor Éva ezt nem így véli, a zeneszerző zenekart szervezett a Szabadság téri templomba) és legfőképpen legendásan tüskés, nyers természete. Ebben a kérdésben is végletesek a vélemények, de például Ravel barátságáról is.
Abban minden interjúalany egyetértett, hogy Lajtha rendkívül gerinces ember volt, művészete pedig meghatározó a mai napig.

Dr. Erdélyi Zsuzsanna a hatvanas évek elején látta szükségesnek, hogy Lajtha gondolatait, éppen készülő műveivel kapcsolatos elképzeléseit lejegyezze, rögzítse beszélgetéseiket a hosszú vonatutak alatt. Lajtha – francia nyomásra – olyan munkát kapott, népzenegyűjtést, ahol nem volt főnöke, munkatársait maga választotta, segítőkészségére jellemzően azok közül, akiknek kilátástalanná vált az élete: Tóth Margit, a harmadik gyűjtőtárs volt ciszterci nővér mellett a politikai okok miatt mellőzöttek közül kerültek ki „Noé bárkájának” tagjai.
Dr. Erdélyi Zsuzsanna – bár közölt részleteket a „kockás füzet”-ből – nem szándékozott megjelentetni feljegyzéseit, mígnem Solymosi Tari Emőke első Lajtha-kötete megjelent. Ekkor úgy gondolta, hogy a nagy terjedelmű, hiteles Lajtha-szöveg sokat lendít az életmű megismerésén. A szöveget a Lajtha-kutató Solymosi Tari gondozta. A kötetben olvashatunk Lajtha zeneszerzői módszereiről, a VIII. szimfónia keletkezéséről. Választ kapunk arra, miért vitte magával Lajtha A kék kalap partitúráját (az opera hangszerelését már nem tudta befejezni), miért tartotta fontosnak a népzenét. Érdekfeszítő gondolatai a művészetről – nem kizárólag a zenéről – esztétikai mélységekbe nyúlnak, reflexiói, elemzései újat mondanak. A kockás füzetben (mely nagy alakú, de nem kockás) Erdélyi Zsuzsanna szavaival „egy zseniális ember” jelenik meg, aki „minden dilije ellenére zseniális alkotó”. A tíz, gyűjtésekkel eltelt évből Lajtha csak az utolsó háromban engedte lejegyezni gondolatait.
Mindkét kötetet bőséges képanyaggal látták el, a lábjegyzetek mindenre kiterjedőek. Mindkét kötet rendkívül izgalmas, és nem csak a szűk szakma érdeklődésére tarthat számot, hiszen olyan embereket, sorsokat ismerhet meg az olvasó, akik/amilyenek talán ma már nem élnek/nincsenek. És nincsenek vagy alig vannak ma már a művészet minden területén jártas emberek, a politikai üldöztetés pedig itthon jószerivel megszűnt. Lajtha és élete, művészi és emberi nagysága példamutató.

Solymosi Tari Emőke: Két világ közt – Beszélgetések Lajtha Lászlóról
Hagyományok Háza, Budapest, 2010

„A könyv, … húszéves gyűjtőmunka eredménye. Solymosi Tari Emőke zenetörténész 1988-ban került kapcsolatba családunkkal, akkor még zeneakadémistaként. Intelligenciája, lelkesedése, Lajtha iránti érdeklődése miatt hamar megszerettük. Nagybátyám özvegyét, Lajtha Lászlóné Rózsi nénit többször is meglátogatta, és beszélgetéseiket magnóra vette. Később – részben az én bíztatásomra – sorra kereste fel azokat a tanúkat, akik őriztek valamilyen Lajtha-emléket. A kötet ezekből az interjúkból tartalmaz egy csokornyit.

Miért érdemes kézbe venni, elolvasni ezt a könyvet?
Mert egy olyan sokoldalú zeneszerző áll a középpontjában, aki 9 szimfóniájával, 10 vonósnégyesével és sok egyéb kompozíciójával mindmáig az egyetlen magyar komponista, akit a Francia Akadémia a tagjai közé választott.
Mert Lajtha Lászlóról, a zeneszerzőről, előadóművészről, tudósról, pedagógusról és emberről számos új ismeretet szerezhetünk belőle.
Mert a könyvben olyan személyek nyilatkoznak Lajtháról, akik az elmúlt 60-70 év zenei életének hiteles tanúi.
Mert olyan kiváló tollú, igényes zenetudós írta, aki jelentős kutatási eredmények birtokában, számos korábbi publikáció után vállalkozott erre a feladatra.
Ezért különleges ez az interjúgyűjtemény, és ezért ajánlom e kiváló munkát a kedves olvasó figyelmébe, abban a reményben, hogy közben kedvet kap megízlelni, megismerni – ha eddig még nem tette volna – és minden bizonnyal megszeretni Lajtha László zenéjét.” (Dr. Lajtha Ildikó, Lajtha László unokahúga, hagyatékának gondnoka)

Erdélyi Zsuzsanna: A kockás füzet
Úttalan utakon Lajtha Lászlóval
Hagyományok Háza, Budapest, 2010

„Laci bácsi 1948. október közepén önként jött haza, amikor már söpörték a Mindszentynek készített zárkát. Nyugati barátai jól látták, hogy mi a helyzet Magyarországon. Lajtha úgy érezte, itthon a helye. Azonosulni kell népével. Magyarsága kötelezi a közös sorsvállalásra. Karácsonyra kirobbant a Mindszenty-per, s elkezdődött az érsek szörnyű kálváriája. Laci bácsi pedig látta, hogy csapdahelyzetbe került, ahonnét egyhamar nem tud kievickélni. Lelki terheit súlyosbította a lét gondja. Állásaiból kitették. Eladogatásokra kényszerült. Nyugdíjas zeneszerzőként 200 forint volt a havi biztos jövedelme. Zöld határon át nem akart, nem mert Rózsi nénivel disszidálni. Kivándorlási útlevelet kért. A kormányzatnak (Rákosi–Gerő–Révai-korszak) ez kínos lett volna a nyugati sajtóvisszhang miatt. Az első velencei filmbiennálén filmzenéje aranyérmet nyert. Maga a film is: T.S. Eliot Gyilkosság a katedrálisban című drámáját – II. Henrik és a canterburyi érsek harca – Höllering rendezte és nevezte be 1951-ben. A várható európai botrány miatt Rákosiék engedtek, s keserves kompromisszumként hozták létre az úgynevezett Lajtha-csoportot, a Művelődésügyi Minisztérium hatóköre alá rendelt népzenei gyűjtő- és munkaközösségeket. Az a sajátos helyzet alakult ki, hogy egy kőkemény diktatúra állt szemben egy magányos, öregedő emberrel.”
Jómagam is e korszak hajótöröttje voltam, amikor 1953-ban bekerültem Lajtha László csoportjába, s Tóth Margittal együtt a szűk gyűjtőstábba. Nehéz körülmények között született meg ez az írás a ’60-as évek elején. (Erdélyi Zsuzsanna)

Archívum Tags:Fülvájó, Nyitott könyv

Bejegyzés navigáció

Previous Post: December 2.
Next Post: Nyilván tartottak

Related Posts

  • „Vigyázz, magyar, vigyázz!” Archívum
  • RPG és Larry Elmore – Új hősök kellettek Archívum
  • Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű Archívum
  • Albert Roussel: Padmâvatî Archívum
  • Palya Bea elfoglalta és elsüllyesztette a Bárkát Archívum
  • Új emberhez új művészet Archívum

Comment (1) on “Lajtha Lászlóról – kétszer”

  1. Visszajelzés: Január 10. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Helloween-parti a tél derekán Archívum
  • Móra Ferenc: Rab ember fiai Archívum
  • Heti papiruszok (2321) Egyéb kategória
  • Budapesti Történeti Múzeum: „Ilyen tavasz csak egy volt életemben” Archívum
  • Május 20. Naptár
  • Tündérrigólányi világlátás Archívum
  • Szeptember 1. Naptár
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme