Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Závada Pál: Kulákprés Archívum
  • Ötvenéves a Magyar Nemzeti Galéria Archívum
  • „Véres víziókban és verziókban” Archívum
  • Egyedül harcoltunk 1956-ban is Archívum
  • Kis nép, kis lélek III. – A lebírhatatlan Kaukázus Archívum
  • Gutenberg élt, él és élni fog Archívum
  • A József-legenda Archívum
  • Heti papiruszok (2322) Egyéb kategória

Te Deumok, versenyművek

Posted on 2023.07.23.2025.06.22. By admin 2 hozzászólás Te Deumok, versenyművek című bejegyzéshez

A Nemzeti Filharmonikusok koncertje

a papiruszportal.hu archívumából [2011]

Szerző: szabói

Hogy a hagyományos értelemben vett versenyműnek nevezhetjük-e Wolf Péter Utazás című hattételes darabját – az ismertetőlapon ez a műfaji megjelölés állt – nem tudom, mindenesetre igen jól illeszkedett a Nemzeti Filharmonikusok műsorának rendjébe. Két hegedűversenyt keretezett két Te Deum, két egyházi mű, a koncertek pedig a könnyedebb(nek tartott) filmzeneszerű világot tárták a hallgató elé. És még egy hasonlóság, mindkét Te Deum a szerzők viszonylag késői alkotói periódusából való.

Az unikális, és első hallásra talán meghökkentő összeállítás első darabja Haydn 1800-ban befejezett, valószínűleg a Lord Nelson látogatásához kapcsolódó események keretében Kismartonban bemutatott Te Teum énekes szólisták nélküli, viszonylag rövid (meglehetősen tömör, olvasom a kísérőlapon), Mária Terézia császárné felkérésére készült. A császárné olyannyira zenekedvelő volt, hogy maga is énekelte az Évszakok szopránszólóját.
Bruckner Te Deuma a szerző művei közül talán legkedveltebb, valljuk be, nincs híján a hangerőnek, a monumentalitásnak. Bruckner egyházi zenész léte ebben a darabban kiteljesedik, sokáig csak mint orgonista dolgozott az osztrák zeneszerző. A mű 1881–1884 közt íródott, a VII. szimfóniával egy időben, érdekes, hogy Bruckner mennyire takarékosan bánt a hangjegyekkel, nincs felesleges ütem, a hangzás viszont sok elemből merít, így a középkori, reneszánsz zenéből, melyet remekül ötvöz a nagyromantika sajátosságaival. Az öt tétel szimmetrikus egységbe rendezett, a hallgató nem is igen veszi észre, hogy a mű tagolt, a kórustételek és a szólók, a nagy zenekari tömbök váltakoznak a lírai részekkel.
Mindkét Te Deum előadása feltételezi egy jó énekkar létét, a Nemzeti Énekkar most is remek volt. A két különböző zenei korszakból való egyházi mű tolmácsolása mindkét esetben pontosan alkalmazkodott a stiláris követelményekhez: a Bruckner-mű hatalmas hangorkánja imponálóan zúgott, az első taktustól (nem sok darab kezdődik ilyen lehengerlően) a pianók pianók voltak. Csodálatosan szólt a basszus, puhán, mégis átütően. A Haydn-mű finomságai, a karakterváltások, a karakterek árnyalásai nagyon szépek voltak, a kettős fúga precízen, egyetlen hangnyi pontatlanság nélkül mutatta a darab csúcspontját. A kórus tömören, de nem harsányan szólt, a szólamarányok kiegyensúlyozottsága végig megmaradt.
Bruckner Te Deumában a tenorszólót Brickner Szabolcs énekelte, kivételes érzékenységgel, a magas hangok nem voltak erőltetettek, a megejtő szépségű, szólóhegedűt is előíró Salvum fac és Te ergo tolmácsolása is a legmagasabb szintet képviselte. Kevesebb szerep jut a műben a szopránnak, Fodor Beatrixot hallottuk, hangja csodálatos, magvas, a mezzo szólamot Meláth Andrea énekelte, aki szintén kiváló énekes, erről többször is megbizonyosodhattunk, mind az opera, mind az egyházi művek kategóriájában jártas. Szüle Tamás basszusa kevésbé volt erőteljes, a mély hangok támasz nélkülinek hallatszottak. A négy énekes eszményi volt az együttesekben.
Korngold Bronis³aw Huberman ösztönzésére megszületett Hegedűversenye 1945-ben íródott, Jascha Heifetz szólójával mutatták be, itthon csak 1990-ben szólalt meg először, azóta sem sokszor, pedig a mű – az első hallásra inkább csillogónak, mint velősnek hat – remek, minden igénynek eleget tesz. Korngold mint hollywoodi zeneszerző nem kerülhetett be a zenei nagyok közé, ahogy a magyar Rózsa Miklós sem, mindkettejüket elkönyvelték az alkalmazott zene kategóriájába. A háromtételes versenymű jól elegyíti a színes hangzást, az érzelmes dallamokat, a formai megoldások izgalmasak, ha egy jó előadásban halljuk, a nyitó főtéma még sokáig cseng a fülünkben.
Wolf Péter Utazás – hegedűverseny szimfonikus zenekari kísérettel című darabja szintén a könnyebb zenei világba kalauzol, az érzelmeket előtérbe helyező megoldásokkal, a kicsit suta műfaji megjelölés talán megkülönböztetés a korábbi változattól. A hattételes, egy-egy várost, tájegységet zenébe foglalt, rövid egységekből álló mű karakterei jók voltak, az első tétel, Le Havre, rondószerű elépítése, a könnyed, táncos jellege meghatározta a darabot. A tételek sorrendje változott a műsorlapon szereplőtől, a Bihar című kórust is szerepeltetett, mély érzésű, a magyar–román népzenei intonációt kihasználó tétel és a záró Jerusalem szép pillanatokat hozott.
Mindkét darab Baráti Kristóf eszményi tolmácsolásában hangzott el, a Korngold-mű első tételében a hangok ideális, karaktereknek megfelelő hossza tette még izgalmasabbá t részt, a harmadik vad tánca túlzásoktól mentes, de kifejező volt. Baráti hegedűhangja olvadékony, a középső tétel álomszerű részében ezt teljes mértékben meg is mutatta. Rendívül nagy tapsot kapott a fiatal művész, ráadásként Ernst A nyár utolsó rózsája variációfüzérét játszotta, virtuózan, kecsesen.
A Nemzeti Filharmonikusokat ezúttal Antal Mátyás vezényelte, nagyszerű hangszíneket kaptunk, kifejező muzsikálást. A Nemzeti Énekkar vezetője a két vokális műben ideális hangzást varázsolt a közönség elé, gyakran hallani az énekkar vagy a zenekar túlsúlyát a klasszikus stílusú művekben, a zenekar énekeseket elsöprő hangerejét a romantikában. Ezen a koncerten nem így volt. Nagyszerű estét köszönhetünk a közreműködőknek.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Szeretetszakadékok
Next Post: Arany erotikájának szimbólum- és motívumrendszere

Related Posts

  • Iskola a végeken – Podolin Archívum
  • A barokk operák hangulatának újrateremtője: Philippe Jaroussky Archívum
  • Könyv a könyvben – Thomas Wharton: Szalamandra Archívum
  • A Nibelung gyűrűje 3. Archívum
  • A hivatal belovagolt Pécsre Archívum
  • Webern zenekari művei Archívum

Comments (2) on “Te Deumok, versenyművek”

  1. Visszajelzés: Június 21. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Saga van – Grecsó Krisztián: Tánciskola Archívum
  • Timm Ulrichs: Blick zurück nach vorn Archívum
  • Régi karácsonyok bukkannak fel emlékeim villanásaiból, és megvilágítják az elmúlt időt és embereket, akik élnek újra és örökké a kis karácsonyi gyertyák puha, libegő fényében. /Fekete István/ Egyéb kategória
  • Ritkaságok pódiumon Archívum
  • Az arany középút Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – A Crazy Horse Memorial, 1. rész Archívum
  • December 17. Naptár
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Gödöllői-dombság és a Tápió vidéke Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme