Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Filmes sebek Archívum
  • Haydn és A Megváltó hét szava a keresztfán Archívum
  • Henry Purcell (1659, [?] London – 1695. november 21., [?] London) Archívum
  • Boldog születésnapot, Mr. Elfman! Archívum
  • Az idő rostája Archívum
  • Somlyó György (1920–2006) halálára Archívum
  • Olvas(s)atok – Mészöly Miklós hamleti atlétája Archívum
  • A kamarazene művészete Archívum

Milles varázsos kertje

Posted on 2024.04.26.2025.06.03. By admin Nincs hozzászólás a(z) Milles varázsos kertje bejegyzéshez

Lidingö szigete csak látszólag van messze…

Szerző: EsEr

Lidingö szigete csak látszólag van messze. De ha már eljut valaki Stockholmba, ne rettenjen vissza attól, amit a térkép mutat. A központból ugyanis egyetlen metróvonallal, majd egy magas, hosszú hídon (nem véletlen, hogy nem lehet gyalog átmenni rajta!) át autóbusszal egyetlen megálló, s ott is vagyunk a szigeten. Megéri!

Ez az egyik leglátogatottabb érdekesség a svéd fővárosban: itt találhatók Carl Milles legfontosabb szobrai, valamint a neves szobrász gyűjteményéből értékes antik görög és római, a középkorból meg a reneszánsz idejéből származó műtárgyai. Ráadásul Carl Milles műtermét nemrég helyreállították, így a látogatók most átfogó képet kaphatnak a sokoldalú művész életéről. Szintén újdonság, hogy Milles felesége, Olga Milles festőnő művei és a szobrász testvére, Ruth képei is megtekinthetők a hatalmas területen fekvő múzeumban. A sokteraszos, gondosan megtervezett kert is önálló alkotás, amit Emma Lundberg művésznő inspirált (ő a svéd kertépítészet előfutára és Carl Milles kortársa volt).

Ezen a gyönyörű hegyoldalon már az első látvány magával ragadó, hiszen a pontos dramaturgia szerint elhelyezett szobrok többsége magas oszlop tetején áll. Illetve azon is egy keskeny fémcsíkon, s mivel mindegyik szobor mozgást érzékeltet, némelyiknél olyan érzésünk támad, hogy mindjárt elszáll. Milles mesterien tudta visszaadni a mozdulatokat és a légiességet, noha akadnak robusztusabb alkotásai is.

Nézzük a „repülő” szobrokat, s rájövünk: ott állunk már percek óta, gyönyörködünk és töprengünk. Mert ott van például az egyik, az Isten tenyerén. Meztelen fiút látunk, aki igazán elégedett lehetne, hiszen Isten tenyerén áll. De ő mégis perel vele. Egy másik alkotás olyan, mintha egy magas fémboltívnek csak az egyik fele lenne meg, a tetején álló férfi éppen eléri a csillagokat, egy másik férfi a félboltív aljánál lesi őt: bár neki szárnya van, mégis ő áll lent, így nem csoda, hogy az arcán fölfedezhető némi ámulat és vágyakozás is, amint felnéz a csillagokat „szedő” férfira. De nyugalom is tükröződik az arcán, mintha azt érezné: lám, a másik már elérte a csillagokat, ő már „rendben van”.

Carl Milles 1906-ban vásárolta meg Lidingö szigetén a telket, s két évvel később felépítette itt a hatalmas, hangulatos lakóházát és műtermét. Itt lakott Carl és felesége, Olga egészen 1931-ig. 1936-ban a svéd népnek adományozta a kertet, ekkor alapítványt hoztak létre – amelyben benne van a svéd állam és Lidingö kerülete is -, s már a harmincas évek végén látogathatóvá tették a parkot. Carl Milles itt halt meg 1955-ben. Bár a főbb művei megtalálhatók itt, számos szobra áll még Stockholmban és más svéd városban, valamint Európában. Ez a kert viszont a maga teljességében páratlan, a szobrok eredetisége, dinamikája, a rendkívül szép mozdulatok a pompásan elrendezett kertben különleges összhatást nyújtanak.

Néhány tény Carl Millesről: 1873. június 23-án született, édesapja, Emil („Mille”) Andersson hivatalnok volt, de egy római látogatás idején művészeti tanulmányokat folytatott, így nem csoda, hogy Carl Milles két testvére, Ruth Milles (1873-1941) szobrász lett, a féltestvére, Evert Milles (1885-1960) szobrász. Carl 1897-ben Párizsba utazik, majd ott marad néhány évig, kisebb szobrokat készít, amelyeket általában sikerül is eladnia. Anatómiai tanulmányokat folytat, s erős hatással van rá Auguste Rodin.

1899-ben mutatkozik be első alkalommal a Párizsi Szalonban, 1900-ban ezüstérmet kap a párizsi világkiállításon. Egy évvel később Münchenbe látogat, majd két esztendő elteltével Hollandiába és Belgiumba utazik, 1904-ben visszatér Münchenbe, s ott tanul.

1905-ben feleségül veszi az osztrák portréfestőnőt, Olga Grannert, akivel még Párizsban ismerkedtek meg. 1906-ban visszatér Svédországba, két évvel később elkezdi felépíteni Lidingön a házát és a műtermét. Sikerei vannak, új megrendeléseket kap, s általában gránittal dolgozik.

1920-tól 1931-ig professzor a stockholmi művészeti főiskolán, közben hatalmas megrendeléseket kap különböző svéd városoktól. 1927-ben a Londoni Tate Galériában is kiállít, majd Lübeckben, Hamburgban, s 1929-ben először látogat a tengerentúlra. 1931-től 1951-ig Detroitban tanít a művészeti akadémián, több fontos felkérést kap szobrokra, szökőkutakra, kiállításokra. Közben nyaranta a Millesgardenben él és alkot.

1951-ben tér vissza Európába, a teleket Rómában tölti, a nyarakat a Millesgardenben, ekkor építi az alsó, nagy teraszt, s ekkor készül több jelentős műve, például az Isten tenyerén, A férfi és a Pegazus. Otthonában, a Millesgardenben hal meg 1955. szeptember 19-én.

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Pozsonyi papiruszok 7.
Next Post: A pásztor és a király

Related Posts

  • Shakespeare és a film I. rész Archívum
  • Toscanini és a sebesség Archívum
  • Megrendült a világ – DVD Archívum
  • Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja Archívum
  • Rigoletto Archívum
  • A sokoldalú Brahms és Széll György Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Widmann, a zeneszerző, a karmester, a klarinétművész Archívum
  • Lajtha Lászlóról – kétszer Archívum
  • Newbery Medal – Az ismeretlen Serédy Kató Archívum
  • Gerald Benedict: Maja próféciák a 2012-es évre Archívum
  • Évadkezdés a Concerto Budapesttel Archívum
  • Vót, de elvütte az ürdög Archívum
  • Degas-tól Picassóig Archívum
  • November 30. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme