a Duna Szimfonikus Zenekar közreműködésével
a papiruszportal.hu archívumából [2011]
Szerző: Lehotka Ildikó
A január elejének eseményeihez az új évet köszöntő koncertek talán a legfontosabbak, vannak igen nagy hagyományra visszatekintő hangversenyek, ilyen az Európa számos országában látható, a Bécsi Filharmonikusok balettbetétekkel, hatalmas virágcsokrokkal tűzdelt műsora, és negyedik éve a Fischer Ádám vezényelte Haydn: Teremtés-e. De létezik nagy tömegre számító, sokféle műfajból érkező szereplőket felvonultató műsor is, és vannak olyanok, melyeket egy kisebb közösség számára szerveztek.
A törökbálinti Munkácsy Mihály Művelődési Házban idén is megtartották az újévi koncertet, telt ház előtt. A rendező, Némedi Csaba Clementis Tamással, a koncert szervezőjével olyan műsort állított össze, melyben közismert, már-már slágernak számító operett- és operarészletek szólaltak meg, énekes szólisták és a Duna Szimfonikus Zenekar közreműködésével, a karmester Deák András volt.
Az opera és az operett sok szempontból hasonló (és sok szempontból nagyon eltérő) műfaj, mégis mindkettőnek külön rajongótábora van, csak kevesen szeretik mindkettőt egyformán. Éppen az ilyen koncertek segítenek abban, hogy a másik műfajra ráláthassanak az érdeklődők, és éppen az ilyen koncertek azok, melyek felhőtlen szórakozást ígérnek. A törökbálinti új évet köszöntő hangversenynek már hagyománya van, még Bogár István zeneszerző-karmester kezdeményezte, a Strauss Zenekar közreműködésével, Strauss-művekkel, majd Deák András és a Duna Szimfonikus Zenekar folytatta, énekes szólistákkal is. A január 8-i előadás különlegessége az volt, már félig szcenírozott előadást láthatott a közönség, Némedi Csaba rendezte, a felhangzó zenéket Schöck Atala és Csonka Zsuzsanna vezette fel.
Strauss megunhatatlan operettje, A denevér első és második felvonásbeli nyitányával kezdődött a két rész, az elsőben még három részlet szólt A denevérből. Orlofsky második felvonásbeli coupléja urán (Schöck Atala énekelte) az első felvonás tercettje aratott igen nagy sikert, két erkélyen Kolonits Klára mint Rosalinde, Csonka Zsuzsanna Adélként és Kiss Tivadar Eisenstein szerepében hamisítatlan otthoni hangulatot teremtett. Szintén vidám jelenet volt a az első felvonás fináléjából az ismert Trinke Liebchen kezdetű részlet, Kolonits Klára, Csák József és Csonka Zsuzsanna előadásában.
Strauss A denevérje mellett Planquette: A corneville-i harangok című operettjéből is volt egy részlet, Henri márki dalát Clementis Tamás énekelte nagyszerűen A duettek sorában két magyar operettszerzőtől is hallottunk egy-egy részletet, Kálmán Imre örökbecsű A csárdáskirálynőjéből énekelt Csák József és Ardó Mária, Csonka Zsuzsanna partnere is Csák József volt, Lehár A víg özvegyéből az Ajk az ajkon szólt. Lehár A mosoly országa című darabjából a közismert Vágyom egy nő után kezdetű áriát Xavier Rivadeneira énekelte, nagy sikert aratott, ami nemcsak a részletnek szólt, hanem az előadásnak is.
Az operaáriák közül először Mozart A varázsfuvola második felvonásbeli Bosszúáriája szólt, Kolonits Klára előadásában, a rendkívül nehéz részlet az énekesnő jóvoltából most is tökéletesen szólalt meg. Kertesi Ingrid A szicíliai vecsernye Boleróját énekelte tüzesen, Schöck Atala a népszerű Habanerát mutatta be, a vérbő zenéhez temperamentumos színpadi jelenlét is párosult. Csák József Cilea Az arles-i lányból énekelte Federico románcát, igazán szépen, Káldi-Kiss András Rossini A sevillai borbélyából a címszereplő belépőjét adta elő. A műsorszámok válogatása igen nagy gondosságot mutat, az énekes műfajok közül nemcsak az áriákat, de a duetteket, tercetteket is megismerhette a közönség, így A sevillai borbélyból nemcsak a népszerű belépő, hanem Figaro és Rosina kettőse is megszólalt, Mark Zimmermann és Kolonits Klára értő, virtuóz tolmácsolásában. A Szabadságkettős (Verdi: Don Carlos) szintén olyan részlet, melyet sokan ismernek, Káldi-Kiss és Rivadaneira jól érzékeltették azt a hangulatot, mely a részletet oly nagyszerűvé teszi. Kiss Tivadar a Funiculì, Funiculà című dalt énekelte, bár Denza nápolyi dalát mindenki ismeri, de mégsem éreztük elcsépeltnek.
A Deák András vezette Duna Szimfonikus Zenekar nagyon jó együttes, a két, tisztán zenekari részletben megmutatta, hogy a könnyedebb, de nem könnyebb zenei stílusokban is otthon van.
Nemcsak a nagy koncerttermekben lehet színvonalas műsort hallani, színvonalas előadókkal, erre nagyszerű példa a törökbálinti koncert.