Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Éljen a haza! Allez Jäger! Archívum
  • Boulez90 – a Concerto Budapest estje Archívum
  • Beethoven: IV., VI. szimfónia – Brahms: I. szimfónia, 14. magyar tánc, Változatok egy Haydn-témára Archívum
  • Mai történetek Barbie-val, Gulliverrel, gyerekekkel Archívum
  • Otthon a Kárpát-medencében Archívum
  • Csácsumi, csőváz, Csókolom, pókmajom! Archívum
  • „A kommunizmus sűrű köde” Archívum
  • Heti papiruszok (2330) Egyéb kategória

A Nibelung gyűrűje 3.

Posted on 2023.08.16.2024.08.17. By admin Nincs hozzászólás a(z) A Nibelung gyűrűje 3. bejegyzéshez

Siegfried és Zagrosek

a papiruszportal.hu archívumából [2007]

Szerző: Lehotka Ildikó

Wagner A Nibelung gyűrűjének harmadik estjéhez értünk a Stuttgarti Opera és a Naxos jóvoltából. A történet tovább folytatódik, az emberi kicsinyesség, nagyság, a szenvedély, az álnokság újra szerepet kapnak, nem is akármilyet a tetralógia harmadik részében. Wagner a Siegfried megzenésítéséhez 1856 szeptemberében kezdett, de a következő évben félbe is hagyta, 1865-ben folytatta, és újabb szünet után 1871-ben fejezte be. Akkor már javában dolgozott Az istenek alkonyán. A mű bemutatóját 1876. augusztus 16-án tartották.

Az operarendezők mindig megtalálják azt az értelmezést, amit ki akarnak emelni, az emberi tulajdonságok e műben szereplő tárházából csak válogatniuk kell. Így az lehet a szocializmust hangsúlyozó (egyenlőség), feminista (számos lehetőséget kínál), arisztokrata (a Walhalla építése), jungiánus, állatokra, ökológiára összpontosító, meseszerű. Nekünk csupán a hangzásra kell koncentrálnunk, legfeljebb a színpadi zajokat halljuk, de ez még plasztikusabbá teszi a zenedrámát.
Mime kovácsműhelyében vagyunk, közel Fafnerhez. Az óriás sárkány alakjában őrzi a kincset. Mime, a törpe hasztalanul próbálja egybeforrasztani a Nothungot, ez csak annak sikerülhet, aki nem ismeri a félelmet, derült ki egy vándor, Wotan szavaiból. Ez a személy pedig Siegfried, Sieglinde és Siegmund fia, akit Mime nevelt. Így kerülhetett a törött kard is hozzá. Siegfried összekovácsolja a kardot, Mime pedig szorgalmasan és előrelátóan elkészíti a mérgező italt. Mime és nevelt fia elindulnak Fafner barlangjához, hogy Siegfried megszerezze a világuralmat jelentő gyűrűt. Alberich felajánlja Fafnernek, hogy lebeszéli Siegfriedet arról, hogy megölje, ha az óriás-sárkány odaadja a gyűrűt. Ahogy ujját az ajkához érinti, Siegfried kezére csöppen a sárkány vére, s megérti a madarak beszédét, így rájön, hogy Mime az életére tör, ezért a Nothunggal agyonsújtja. Az erdei madár egy tűzzel körülvett alvó nőről beszél, Brünnhildéről, aki addig alszik, amíg egy hős felébreszti. Ez a hős pedig Siegfried lesz.
Az előző két lemez kitűnő, a Siegfrieden sem lehet igazán „fogást” találni. A hangtechnikailag tökéletes lemez hallgatása közben csak a színpadi és nézőtéri zajokból vehetjük észre, hogy a felvétel élő. Az énekesek, a zenekar kvalitásaiból semmiképpen sem. A két ellentétes tulajdonságú (fő)szereplő, a fiatal hős, Siegfried és a törpe, álnok, hataloméhes, számító (hol is hallottuk ezeket a jelzőket együtt?), gyilkosságtól sem visszariadó Mime fantasztikus hangi és érzelmeket kifejező párbeszéde egy pillanatra sem lesz érdektelen. Mindkettejük hangja, szerepe pontosan elkülöníthető a szerepformálás miatt, a két végletes karakter annak ellenére megjelenik, hogy mindketten tenorok. Siegfriedet Jon Fredric West énekli, hangja hajlékonysága ellenére szilárd, tömör, valóban hősi, nem világos színezetű. A szerep tökéletes felépítése mind hangerőben, mind a hőssé erősödés tekintetében elképesztő. Uralja a szerepet, fantasztikus művészi kvalitás jellemzi. Mime, az alattomos törpe szerepét Heinz Göhrig teszi életszerűvé, a mesék törpekarakterét kiküszöbölve. Mindent kifejez hangi alakítása: a mitugrász termetet, a legsötétebb gondolatok megérését. Kettejük tudat alatti viadala elképesztően ábrázolt. Mindkettejük intonációja nagyon pontos, persze ezt mindenkiről elmondhatjuk, Göhrig az első felvonásbeli gyorsabb részt, a fricskázóst, gond nélkül énekli. A második felvonásban hangja teltsége a mély régiókban kissé elvész. A vándor szerepében Wolfgang Schöne szép basszusa hallható. Hangja kifejezi Wotan isteni nagyságát, a nyugodtságot, állandóságot, állhatatosságot. Az 1973-as születésű Attila Jun bizonyított már a tetralógiában Hundingként. Abban a szerepben sem volt rossz, Fafnerként elképesztő, hangjának színpadi transzformálása (barlangból szól) ellenére. A szűkített kvint félelmetesen vészjósló. A szerelmet A Rajna kincsében megtagadó Alberichet a norvég Björn Waag énekli, két jelenetre korlátozódott szerepe kitűnően megformált, Mime méltó társa a kicsinyességben. Az erdei madár Gabriela Herrera csengő hangján szól Siegfriedhez. Elhiteti, hogy madár, különösen, ha összevetjük Brünnhilde szopránjával, akit Lisa Gasteen énekel. Gasteen hangja ideális a szerephez, telt, kiegyensúlyozott minden tartományban. A Művészetek Palotájában a nyári Wagner-előadáson hallhattuk Linda Watsont, A walkür Brünnhilde szerepében. A két hölgyet hasonló, imponáló hanggal áldotta meg a sors. Erda szerepét Helena Ranada énekli, Wolfgang Schöne árnyékában. Radana hangja talán nem elég erőteljes a szerephez, értelmezésében nem éreztem a haragot Brünnhilde végzete miatt.
A zenekarról szuperlatívuszokban lehet csak írni. Hozzák a varázslatos hangszíneket, hangulatokat, általuk is beszél a zene. Nemcsak a felvonások eleji előjátékból, prelűdökből, a közjátékból derül ki kvalitásuk, hanem minden egyes ütemből. Egyedül a Siegfried-motívum nem volt igazán szép (Haha! Da hatte mein Lied), recsegett a kürt többször is, talán a felvétel hibája? Földbe döngető mélyrezeseket hallottunk, karcsú vonósokat, komor hangulatot, természetfestő képeket (kovácsműhely, az erdei madár szárnyalása, villámlás stb., Brünnhilde ébredése). A többek között Kertész István-tanítvány Lothar Zagrosek pompás előadást vezényelt végig, koncepcióját végigvitte, inspirálóan irányította a Stuttgarti Opera Zenekarát. 1997-ben és 1999-ben az Opernwelt az év karmesterének nevezte. A Stuttgarti Opera 2004-ben negyedszer kapta Az év operaháza címet az osztrák, svájci és német kritikusoktól.
A lemeztől még a Wagner-ellenzők szíve is meglágyul.

Richard Wagner: Siegfried

Staatsoper Stuttgart, vezényel: Lothar Zagrosek

Jon Frederick West – Siegfried
Heinz Gohrig – Mime
Wolfgang Schöne – Vándor
Björn Waag – Alberich
Attila Jun – Fafner
Gabriela Herrera – Erdei madár
Helene Ranada – Erda
Lisa Gasteen – Brünnhilde

A felvétel 2002. október 1-jén és 2003. január 5-én készült.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Olvas(s)atok, néz(z)etek – Cyberpunk sűrűn, keverve
Next Post: Röpirat a lektűr védelmében

Related Posts

  • Pünkösti Árpád: Rákosi, Sztálin legjobb tanítványa Archívum
  • A jelnyelvi műfordítás lehetőségei Archívum
  • Tündérkert virágai Archívum
  • Ab ovo Belarusz – vérreális Archívum
  • Bíborban, bársonyban Archívum
  • Magyarország története 1–24. Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Prága, a száz torony városa 3. Archívum
  • December 19. Naptár
  • Háromszor veri vissza Archívum
  • Rádiózenekar – Vajda Gergely Archívum
  • November 16. Naptár
  • Bach-kantáták Vashegyi Györggyel Archívum
  • Búcsú Kocsis Zoltántól Archívum
  • Rameau és a humor Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme