Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Internetes helyesírás Archívum
  • Mozart szabadkőműves-zenéje Archívum
  • Magyar vagyok és turista Archívum
  • Szimfonikus felfedezések Archívum
  • Esterházy-kincsek Archívum
  • „Ennek az operának a főszereplője tényleg az opera” Archívum
  • Az egyházi zene a kezdetektől a reformációig Archívum
  • Elektra Archívum

Petibon, kalappal

Posted on 2024.04.15.2024.04.13. By admin Nincs hozzászólás a(z) Petibon, kalappal bejegyzéshez

…fantasztikus színpadi jelenség, lángoló vörös hajával…

a papiruszportal.hu archívumából [2013]

Szerző: szabói

Patricia Petibon először szerepelt nálunk, hírneve jócskán megelőzte, káprázatos énekesi és színészi-komikusi teljesítményét videomegosztón, illetve egy komolyzenei tévécsatornán láthatjuk-hallhatjuk. A tűzrőlpattant francia énekesnő adott koncertet a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében, a német zenei életbe üstökösként berobbanó Münchener Kammerorchesterrel – ha nem is karöltve, de kalaplengetve.

A műsor-összeállítás ad hoc jellegűnek tűnt, csak Purcell Dido és Aenasának lamentója volt ismert, a koncertet Mendelssohn egyik fiatalkori szimfóniájával nyitották, majd a stíluskorszakolásban feljebb lépve Britten Les Illuminations-ja csendült fel. Szünet után Verdi e-moll vonósnégyese, vonószenekari átiratban, zárásként pedig Dido búcsúja. A közönség mindenesetre összemérhette a szerzők, zenei korszakok stílusát (Mendelssohn és/vagy Verdi esetében nem bántunk volna valami ismertebb művet, részletet), illetve a műfajok különbözőségét.
Mendelssohn szerencsés családba született, megismerkedett a művészetekkel, nemcsak zenét szerzett, olvasta az irodalmi alkotásokat eredeti nyelven, de rajzolt, festett is, külföldi útjainak egy-egy állomását megörökítve. Egészen fiatalon lehetősége volt zenekari darabjait meghallgatni, rendelkezésére állt egy zenekar. Korai szimfóniái (12-t komponált) vonósegyüttesre íródtak, nagy részük még a barokk concertók szerkezeti felépítésével, jó alapként az öt nagy szimfóniához.
A Münchener Kammerorchester előadásában egy kellemes művet hallottunk, a No. 10-es, egytételes h-moll szimfóniát, kellemesen eljátszva, szép pillanatokkal, de a mű szépségei nem tárultak fel nyilvánvalóan. A Daniel Gigleberger által irányított együttes a lassú bevezetésben szép, puha hangzással játszott, a basszus különösen tetszett. A gyors rész helyenként fojtottnak tűnt, nemegyszer összemosódott a hangzás, nem csak a terem akusztikája miatt. A brácsákat éreztem a legjobbnak, pregnánsan játszották a később induló fölfelé tartó skálamenetet.

Verdi e-moll vonósnégyese sem győzte meg a hallgatót az együttes rendkívüli voltáról, különösen nehéz egy négy hangszerre képzelt művet úgy tolmácsolni, hogy a közönség ne érezze soknak a hangszerek mennyiségét, általában a négy-öt hangszerre írt darabok esetében felvetődik a kérdés, hogy miért kellett vastagítani a hangzást, legyen szó a Nagy fúgáról (Beethoven), a C-dúr vonósötösről, A halál és a lánykáról (Schubert).
A vonószenekar némi zökkenőkkel tarkított előadása sem győzött meg arról, hogy igenis érdemes nagyobb együttes tolmácsolásában hallgatni a kvartettet, ráadásul az embernek mindig az volt az érzése, hogy éppen az énekhang hiányzik, a függöny összehúzása a finálé után, az operai nyelvezet nyilvánvalóvá vált a két szélső tételben és a trióban, nem volt véletlen a mű közben a taps.
Patricia Petibon nehéz, de hálás, ráadásul igen ritkán hallott Britten-darabbal érkezett hozzánk, meggyőződhettünk arról, hogy az énekesnő valóban nagyszerű, hangja a várakozással ellentétben erőteljes. Bár az ajánlóban olvashattuk, hogy „a művésznő ígérete szerint este megmutatja nekünk komolyabb, bolondozás nélküli oldalát”, nem maradtunk egy kis kellemes, nem tolakodó színpadi játék nélkül. A kilenc tételből álló ciklus Fanfárja határozottan indult, előkerült Petibon kalapja is, szép volt a csellók üveghang-glissandója, a puha pizzicatók, a hegedűszóló. Izgalmas hangzásvilágú a Városok című tétel, vadság, bujaság, forgatagszerű hangzás uralta, ennek ellentéteként a Mondat (3/a) valószínűtlenül szép a sok üveghanggal, Petibon és a zenekar a tételt, különösen a végét, csodálatosan adta elő. Tetszett a Királyság kicsit karikírozott méltóságteljessége, Petibon kokottsága, a tételt a semmibe repítő pizzicato, a következő, rövid Tengeri vers (melyet érdemes összevetni Britten Négy tengeri közjátékával) énekes skálázásai. Az Interlúdium az eddigi tételektől eltérő stílusbravúrja, a XX. századi hangzásvilágot idézve szintén izgalmas zene, a Menet izgatottsága, kegyetlensége, változatos zenei világa is plasztikusan szólalt meg. A záró Indulás pesszimista, tűnődő szövege és zenéje láttató volt, mind Petibon, mind a kamarazenekar jól érzékeltette a szerző(k) által írtakat.

Britten Arthur Rimbaud látomásos prózaverseire készített ciklusát hallgatva minduntalan az jutott az eszembe, hogy mennyire franciás ez a zene, sokszor a mélodie-k világát, máskor a sanzonokét idézve. Remek kompozíciót hallottunk, remek előadásban, a zenekar is igazán jól jelenítette meg az érzéseket, hangulatokat. Petibon fantasztikus színpadi jelenség, lángoló vörös hajával, a ruhája is különleges volt, éneklését nem tolakodó mozdulatok is kísérték.
Purcell egyetlen operájának záró áriájával végződött a koncert, Dido búcsúja gyönyörű, az ária különlegessége a félhangonként lefelé hajló passacaglia-basszus. Petibon szépen énekelt, de számomra a Britten-darab jóval erőteljesebb élményt nyújtott. Ráadásként Händel Lascia ch’io piangája szólalt meg, szívesebben hallottam volna valami virtuóz áriát, Petibon a barokk éneklésmódban is otthon van. Még egy ráadást kaptunk, bár nem készült a művésznő újabbal, egy rövid Britten-tételt.

Művészetek Palotája, 2013. április 1.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Örkény István összes műve
Next Post: Liszt: Krisztus – a naiv

Related Posts

  • Ezra Weiss: Get Happy és Jude Johnstone: Blue Light Archívum
  • „A refréneket úgyis mindenki tudja” Archívum
  • Juan Marsé: Utolsó délutánok Teresával Archívum
  • Dzsesszalbumok – John Brown Trio, Bob Shimizu Archívum
  • Koncertek a Zeneakadémián Archívum
  • Bach-kantáták Vashegyi Györggyel Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Szeptember 24. Naptár
  • Október 22. Naptár
  • KulTúra Északnyugat-Magyarországon II. Archívum
  • Baráti, Paganini Archívum
  • Tini krimik Archívum
  • Heti papiruszok (2319) Egyéb kategória
  • Robert Capa-kiállítás a Ludwig Múzeumban Archívum
  • A Bánk bán, újra Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme