Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Újra Csajkovszkij Archívum
  • A betyárját! Archívum
  • Mahler, Walter, Mahler Archívum
  • Petőfi-kötet, „korhű” fotókkal Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 7. Egyéb kategória
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja Archívum
  • Ókori Nyelvöltögető VI. Archívum
  • Dixie-kocsmán túl, Ferencvárosi Fesztiválon innen – Benkó Sándorral egy dzsesszhajón Archívum

Mozart, a könnyed és a komoly

Posted on 2023.10.07.2023.10.05. By admin Nincs hozzászólás a(z) Mozart, a könnyed és a komoly bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2006]

Szerző: macskás

Február 10-én a Nemzeti Hangversenyteremben Mozart-táncok, az Exultate, jubilate című motetta és a c-moll mise rekonstruált változatának magyarországi bemutatója szerepelt műsoron. Az összeállítás érdekes volt, a könnyedebb zenétől a motettán keresztül jutott el a hosszabb lélegzetű egyházi műfajig. A Liszt Ferenc Kamarazenekart és a Nemzeti Énekkart Antal Mátyás vezényelte, Mandel Róbert tekerőlanton játszott, közreműködött Korondi Anna, Halmai Katalin, Timothy Bentch és Hámori Szabolcs (ének).

Mozart hangulatos táncaival nyitotta meg a koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Mozart szórakoztató zenéjével ritkán találkozik a hallgató a koncerttermekben, Korondi Annaa zeneszerző nem is komoly estekre szánta őket. A kor divatos tánczenéjét élvezhettük, olyan előadásban, mely nagyon jó hangulatot teremtett. A barokk udvari táncot váltotta fel ez a fajta szellemes, kellemes polgári tánc. Sajnos a Nemzeti Hangversenyterem méreténél fogva ezt a kellemes érzést kicsit visszafogta, a Zeneakadémián jobban érvényesült volna a rövid darabok gondtalan élvezete, akkoriban estélyeken játszották, nem hangversenyterem méretű helyiségekben. A zenekar és Antal Mátyás nem szabdalta szét a különféle táncokat (német táncok, kontratáncok, menüett), így egységes képet kaphattunk Mozart kevésbé komoly stílusgyakorlataiból. Dallamai közt találtunk ismerős részleteket, a Figaro házasságában is szereplő Non piú andrai kezdetű áriát, mely a Don Giovanniban mint színpadi zene az evéshez szolgáltatja a jó hangulatot, a szolfézst tanulóknak az egyik német tánc is ismerős lehetett (KV. 605. No. 3.), de hallhattuk az Utazás szánon című kedves tételt is, ütőhangszerekkel fűszerezve. Mandel Róbert tekerőlanton játszott, kellemes színfoltként, e hangszert ritkán hallani koncerten.
Mandel RóbertA szünet előtt Mozart szólómotettáját énekelte Korondi Anna. A háromtételes mű castrato hangra készült, virtuóz szólama kihívás az előadó számára. A Mozart-jubileum alkalmával a legnagyobb komolyzenei csatorna Cecilia Bartoli közreműködésével sugározta az előadást, így a közönségnek alkalma nyílt összevetni a két énekest. Korondi Anna szépen tolmácsolta a motettát, hangja különösen a felső regiszterben szépen, csengőn szól. A mélyebb hangok nem jöttek át a zenekaron, különösen a nagyobb ugrásoknál. A mű hangterjedelme igen nagy, kiegyensúlyozott, mindkét régióban egyaránt azonos vivőerőt csak igen kevés énekes képes megszólaltatni (leginkább a múlt század harmadik negyedének énekesnői). Szépek voltak a nehéz koloratúrák, a zenei íveket is kirajzolta az énekesnő. A Liszt Ferenc Kamarazenekar értőn, érzékenyen segítette a szoprán szólóját, Antal Mátyás határozottan vezette az előadást, együtt, egymásra figyelve szép perceket adtak a hallgatóságnak.
Halmai KatalinA szünet után Mozart c-moll miséje csendült fel. A 427-es Köchel-jegyzékű egyházi darab méltó zárása volt a koncertnek. A négy szólista közül Korondi Anna szerepe volt a leghálásabb, a darab csúcspontját az Et incarnatus est tételnél éreztem. Halmai Katalin nagy vivőerejű hangja nem szorította háttérbe a szoprán szólamot. Melegbarna, kifejező éneklése mind a szólóknál, mind az együttes részeknél nagyszerű volt a mise során. Timothy Bentch és a divatos frizurájú Hámori Szabolcs kevesebb szerephez jutott a mű folyamán, a fiatal basszista, aki csak az utolsó tételeknél énekelt, ígéretes karrier kezdetén áll.
A Liszt Ferenc Kamarazenekar, kiegészülve a Nemzeti Filharmonikusok fúvósaival, a mű minden egyes hangját megformálva, a dallamot kirajzolva játszotta a művet. A méltán világhírű együttes ezen az estén is kiegyensúlyozottan muzsikált. A Nemzeti Énekkar ismét bizonyította, hogy nemcsak itthon, de bárhol megállja a helyét. A dinamikai árnyalatokat olyan egységesen szólaltatják meg, ahogy azt ritkán hallani. A zenei anyag megformálása, az ívek kirajzolása minden esetben, minden koncerten megvalósul, legyen az Mozart vagy XX. századi zeneszerző alkotása.
Antal Mátyás irányításával a közreműködők szép estét szereztek a közönségnek.

Február 10. – Nemzeti Hangversenyterem

Mozart: Három német tánc KV. 600. No. 4.
Esz-dúr, No. 5. G-dúr (Kanári), KV. 602. No. 3 C-dúr (Kintornás)
Mozart: Öt kontratánc KV. 609.
Mozart: C-dúr menüett KV. 601.
Mozart: Három német tánc KV. 605.
Mozart: Exsultate, jubilate – motetta KV. 165.
Mozart: c-moll mise KV. 427.

Vezényelt: Antal Mátyás
Közreműködött: Nemzeti Énekkar, Liszt Ferenc Kamarazenekar
Tekerőlant: Mandel Róbert
Szoprán: Korondi Anna
Mezzoszoprán: Halmai Katalin
Tenor: Timothy Bentch
Basszus: Hámori Szabolcs

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Október 7.
Next Post: A herme(neu)tikus költő

Related Posts

  • Franciakrémes, kétszer Archívum
  • Gardiner és a János-passió Archívum
  • „…aki hiányzik, azt szeretem” Archívum
  • Ne ess pánikba! – Törülközőnap Archívum
  • Operál az Opera – Vivaldi: Farnace Archívum
  • Foster, Várdai és a Nemzeti Filharmonikusok Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Krúdy Gyula szerelmeskönyve Archívum
  • Henry Purcell (1659, [?] London – 1695. november 21., [?] London) Archívum
  • Macbeth az Operában Archívum
  • Ne állj meg soha! – Interjú Balázs Fecóval, a Korál vezetőjével Archívum
  • Heti papiruszok (2322) Egyéb kategória
  • Fischer Annie emlékére Archívum
  • Le Concert des Nations Archívum
  • Linn Ullmann: Áldott gyermek Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme