Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A Tárgyaktól az Emberig Archívum
  • Akinek a zenéje összeforrt Hollywooddal Archívum
  • Az aradi 13 Archívum
  • Stille Nacht! – a legismertebb karácsonyi ének története Archívum
  • Az európai zene történetének korszakai Archívum
  • Ne állj meg soha! – Interjú Balázs Fecóval, a Korál vezetőjével Archívum
  • Ötcsillagos pasik? Archívum
  • Háromszor veri vissza Archívum

Otello – a Csokoládé-projket

Posted on 2024.02.05.2024.02.03. By admin Nincs hozzászólás a(z) Otello – a Csokoládé-projket bejegyzéshez

Stefano Poda rendezésében

a papiruszportal.hu archívumából [2015]

Szerző: Lehotka Ildikó

Új rendezésben láthatta a közönség Verdi Otellóját, az őszi szezonban hatszor ment az előadás, tavasszal újabb két alkalommal szerepel műsoron. A rendező, díszlet-, jelmez- és világítástervező Stefano Poda egy személyben, ilyen is ritkán van, de ez esetben működött. A rendezés nem mindenkinek tetszett (nincs talán olyan, mely mindenki kedvében jár), de kétségkívül egyedi megoldásokkal élt Poda.

Nem egyszerű a rendezőknek egy veretes opera esetében (Verdi jó néhány év szünet után állt neki a komponálásnak, Csokoládé-projketnek nevezte a készülő darabot) új gondolatokat felszínre hozni, talán ezért is hódíthat teret a rendezői színház, ám Poda esetében túlzottan öncélú megoldásokat nem láthattunk. Természetesen akadtak kérdőjeles megoldások, mint mindig.

A színpad végig félhomályban maradt, a közönségnek csak az a része élvezhette a látványt, akik elöl ültek. Poda nem élt a színek varázsával, a szereplők vagy sötét, vagy fehér jelmezben voltak, egy-egy piros színnel, Desdemona cipőtalpa például piros volt.

Érthetetlen volt számomra a színpad két oldaláról kinyúló kezek halmaza, néha a kórus egy-egy tagja simogatta is ezeket (vajon miért? Talán fétist jelképezett ezzel Poda?) Óhatatlanul Polanski Iszonyatja villant fel az emberben, ott a félelmet, rettegést, őrületet jelezte. Desdemona szobája szintén kezek halmazával díszíttetett, ez a helyszín volt a legjobban megvilágítva. De a fétishez visszatérve, a piros talpú cipő mellett Desdemona gyakran spiccelt, mikor feküdt.

Az alul feketére fröcskölt, felül fehér díszlet egyszerű volt, de kettős értelmű; érthettük a darab elején egy bárka részének, de sematikus szexuális képnek is. Az alkotmány forgott, a rendezés nagy érdeme, hogy éppen ez a forgás tudta elhitetni azt, hogy Otello ki tudja hallgatni Jago és Cassio párbeszédét úgy, hogy azok ne vegyék észre. Mindig problémás és néha nevetséges volt a leselkedés, hallgatózás más rendezéseknél, mikor nyilvánvaló, hogy láthatják egymást a szereplők. A másik izgalmas dolog a vékony kötelek jelzésértékkel bíró használata volt, valamint az árnyak megjelenítése, mintha 3D-ben látszott volna a színpad. A nyitó jelenetet alig ruhás férfiakkal képzelte Poda, ez a vonal aztán megszakadt, lógott a levegőben. A világítás néha varázsos volt, de nem nyomakodott előre a vörös vagy éppen a kék szín.

Az énekesek esetében nem ilyen kidolgozott, nem ennyire újat mondó megoldásokat tapasztaltunk. A címszerepben Lance Ryan lépett fel, az énekes bár Wagner-tenor, nem tett a hallgatóra nagy hatást. Első megjelenésekor (Esultate) hangja kiműveletlennek hatott, karcosnak, némi intonációs bizonytalansággal párosítva, a színpadi jelenlét sem volt erőteljes, és nem a maszkírozás hiánya miatt. A későbbiekben ennél jobbnak éreztem, de sem zeneileg, sem színészileg (kivéve, mikor Desdemona szobájában az ágyig lépdelt lassan, nézte a tőrét) nem győzött meg az egyébként jó megjelenésű énekes. Létay Kiss Gabriella Desdemonája kellemes alakítás volt, helyenként nagyon szép pillanatokkal, de a figura teljességét nem tudta átadni. Ugyanezt véltem Kálmándi Mihály alakításában is, nem azt a végtelenül rosszindulatú, számító, velejéig romlott, és azzal tisztában is lévő karaktert láttuk-hallottuk, mint amilyennek akár Shakespeare, akár a librettóíró, Boito írta le Jagót. A Credo nem hasította a levegőt, nem azonosultunk Jagóval, vagy nem ítéltük el a figurát. Boncsér Gergely Cassiója több mint ígéretes alakítás volt, Németh Judit szereplését érezhette a néző-hallgató a legerőteljesebbnek. A záró felvonásban csak rá lehetett fókuszálni, annyira karakteres, meggyőző, fájdalomtól gyötört Emiliát hozott a színpadra.

Az énekkar jól szólt, a lötyögések most is előjöttek, a gyermekkórus üdén szólt, mint mindig. A zenekar, Pinchas Steinberg irányításával a maximumot nyújtotta; csodás hangszínek, rezzenések, dinamikai árnyalatok segítették az énekesek munkáját. Ritkán szól ennyire jól a zenekar, Steinberg keze nyomán azonban felfedezés értékű részleteket is hallottunk. A volt hegedűs mindig jó elképzeléssel áll a zenekar elé.

Ez alkalommal a rendezés tetszett jobban a maga puritán, néha megkérdőjelezhető eszközeivel, mint az énekes szólisták, és a zenekar teljesítménye kimagaslott.

Az előadás majdnem egy óra késéssel indult, nem először. Érdemes lett volna erről a közönséget tájékoztatni időben, nem hat óra után huszonöt perccel (és az Otello esetében nem egy alkalommal fordult ez elő).

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Indiánok a Capitoliumban
Next Post: 100 fokon játszotta

Related Posts

  • Filmes sebek Archívum
  • Szellő szárnyán Archívum
  • Spiró György: Kémjelentés Archívum
  • ABC – Andersen, Benedek, Csukás… és a többiek Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Az elmúlás és a halálmotívumok megjelenése Dsida Jenő ifjúkori verseiben Archívum
  • Átképzett társítások Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • A vízisellő és a macska Papiruszportal
  • Rahmanyinov és Brahms Archívum
  • Gyöngyösi Levente szerzői lemeze a Hungarotontól Archívum
  • Benjamin Britten és Dmitrij Sosztakovics lemeze Archívum
  • a–ZWD – a megszakítástól a zimbabwei dollárig Archívum
  • Rammstein – tűz alatt Archívum
  • A siker helye Hollywood Archívum
  • Állati elmék – Kányádi Sándor: Kecskemesék Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme