Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Olvas(s)atok – Spiró György: Csirkefej Archívum
  • Oratóriumritkaság
    César Franck: A nyolc boldogság
    Archívum
  • Brit-szigetek: Michael Wood sötét középkora Archívum
  • „Titkos évezredek mélyéről emlékszem reá” Archívum
  • Julia Leigh: Sleeping Beauty Archívum
  • A Főnix és Magyarország Archívum
  • A 12 legszebb magyar vers – az Esti kérdés a Fűzfa Balázs-poézismenetben Archívum
  • Bernstein-művek Archívum

Carl Nielsen zenekari darabjai, lemezen

Posted on 2023.06.09.2023.10.04. By admin 1 hozzászólás a(z) Carl Nielsen zenekari darabjai, lemezen bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2013]

Szerző: szabói

Nielsen hat szimfóniája mellett több viszonylag rövid zenekari darabot is írt, ezeket adta közre a Naxos. Nielsen neve csaknem ismeretlen itthon, holott a dánok legnagyobb zeneszerzőjüknek tartják. Két operája mellett kantátákat, verseny-, kamarazenei műveket, dalokat, közzenéket is írt, karmesterként és hegedűsként is dolgozott. Arcképét bankjegyen láthatja a Dániába látogató szerencsés zenebarát, turista. Zenéjére leginkább Brahmsé és Griegé volt nagy hatással (de felfedezhetjük más szerzők stílusjegyeit is). Nielsent a köztudatba Leonard Bernstein emelte, a dán szerző V. szimfóniájának bemutatásával.

Érdekes zenei világot ismerhetünk meg, ha Nielsent hallgatjuk. Ez a zene talán nem kiemelkedően magas, de zeneszerzés-technikailag jól megírt, bár a dallamosság nem a legfőbb jellemző a lemezen közreadott, javarészt nem nagy ívű darabokban, mégis változatos, kellemes muzsikát hallunk. A hangszerelés tartogat izgalmakat, és egyedi: az ütőhangszerek, különösen a nagydob használata, a fúvósok kezelése igen jó.
A közzenének írt, majd szvitbe ültetett héttételes Aladdin tánctételek sorozata, a keretet az Ünnepi induló és a Néger tánc szolgáltatja; mindkét tétel más-más szempontból érdekes. Az Ünnepi induló hangvétele megfelelő, bár az egyedi megoldásokkal Nielsen adós maradt, de nem is ez volt a célja. Az Aladdin álma és a reggeli köd című tételben egészen érdekes számomra, mennyire érezhető az a skandináv, északi dallamvonulat, belső világ mind az álom lefestését, mind a táncot figyelve. Ez a fajta zenei világ a lemez során többször megszólal. Az érzelmes Hindu táncban gyönyörű oboaszólót hallunk, a zene különlegessége a bővített szekund, egyéb koloritot nem igazán találunk a népcsoport jellemzésére. A lassú, kicsit misztikus, jó értelemben vett szürrealista zene után újabb tánc következik, a Kínai tánc, bátran állítható, hogy a kínai zenéhez nincs köze, sem a dallamszövés (hangsor), sem a hangszerelés tekintetében, egy képzelt, idealizált kínai táncot hallunk.
Az ispahani piac izgalmas tétel, ezt tartják a legjobbnak, nem véletlenül. A kezdeti, számunkra magyaros zene után hihetetlen jó zenei anyag jön, mely egyszerre érzékelteti többek között a táncosságot, a félelmetességet, a fúvós hangszerek gajdolását, az összevisszaságot. A többrétű zene lecsengését is érdemes megfigyelni, hogyan szállnak ki az egyes dallamok, a hangszercsoportok, hangszerek, hogy végül csak a klarinét szóljon, nyitva hagyva a darabot a dúr skála ötödik fokán.
A tánctételek sorában A rabok tánca a nagydobütésekkel jól jeleníti meg a makacsságot, a szilajságot, a kezdő motívum mellett a hangszerelés a legérdekesebb. Itt is szerepet kap a bővített szekund és a XX. századi zenére jellemző hangzatok, Nielsennél ez igen ritka. A négerek tánca ritmikus, és természetesen nincs köze az afrikai népzenéhez. Itt is következetlennek érzem a címet alá nem támasztó hangszerelést, hol iszonyú dobütések, hol egész lágy részek színezik a táncot, a bővített szekund itt is alapvető.
A Cupid és a költő nyitány Nielsen egyik utolsó műve (csak 1967-ben jelentették meg), érdekességét az adja, hogy két dallam áll egymásnak mellérendelve, a kontrapunktikus szerkesztés az egész műre jellemző. A barokk szerkesztésmódhoz Nielsen csak késői éveiben nyúlt, mindenesetre igen izgalmas színt hoz a harmóniákkal együtt a zenébe. Míg az Aladdinban az egyszerűbb megoldásokat használja, itt egy nagyszerű zeneszerzőt ismerünk meg.
A Sagaálom (Saga-Dream) érdekes zene, de mind az oboaszóló, mind az orgonapont, mind az ütőhangszerek használata már előkerült korábban. A himnikus részek viszont szépek, mi több, felemelőek. Kissé hosszú a darab, több zenei anyag indokolatlanul ismétlődik. Az 1904-es, természetfestő Helios nyitány Nielsen egyik legismertebb darabja, az Égei-tenger fölött kelő és nyugvó napot ábrázolja, a nyitó ütemek fantasztikusan érzékeltetik a nyugalmat, később a zizegést, a mindent elöntő napsütést. Egészen más karaktert hallunk második operájának két részletében, a Maskarade nyitánya helyenként a mendelssohni, weberi tündérvilágra asszociál, kellemes fugatóval, a II. felvonás előjátéka is ezt a hangzásvilágot nyújtja.
A Pán és Szürinx című (talán szimfonikus költemény) darab atmoszférája igazán varázslatos, tele ötletes megoldásokkal, hangszerelésbeli finomságokkal. A két szereplő jellemei nagyszerűen jelennek meg a szólóhangszerek segítségével – a Dél-jütlandi Szimfonikus Zenekar szólistái igen jók –, a tájfestés, az ókor sejtetése nagyszerű. Rendkívül invenciózus a darab, változatos. Ezt a művet mindenképp érdemes meghallgatni.
A Dél-jütlandi Szimfonikus Zenekart Niklas Willén vezényli, a művek tolmácsolása nagyon jó, a hangszínek remekek, esetenként a formai szakaszoknál érdemes lett volna nagyobb cezúrákat használni. Nielsen még felfedezésre vár, itt az alkalom, hogy rövidebb művein keresztül mélyedhessünk bele életműve egy részébe.

Naxos, 747313216420

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Június 9.
Next Post: Cserna-Szabó András – Darida Benedek: Jaj a legyőzötteknek, avagy süssünk-főzzünk másnaposan

Related Posts

  • A Pósa-szobor és a Pósa-asztal Archívum
  • Predesztináció – Gabriel García Márquez: Száz év magány Archívum
  • A barokk operák hangulatának újrateremtője: Philippe Jaroussky Archívum
  • Ezra Weiss: Get Happy és Jude Johnstone: Blue Light Archívum
  • Megvalósult álom Archívum
  • Vigyázat, függővé tesz! Archívum

Comment (1) on “Carl Nielsen zenekari darabjai, lemezen”

  1. Visszajelzés: Június 29. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Helga Weiss: Helga naplója
  • „Beszélj keveset, és cselekedj sokat!”
  • Október 3.
  • Snatches
  • Finomra hangolt kapcsolatok

Legutóbbi hozzászólások

  1. James Herriot: Az állatorvos is ember szerzője Október 3. – papiruszportal.hu
  2. „A könyv a lelke az elmének” szerzője Október 2. – papiruszportal.hu
  3. Kékszakáll francia módra szerzője Október 1. – papiruszportal.hu
  4. A Mesemondó – Benedek Elek szerzője Szeptember 30. – papiruszportal.hu
  5. Nem csak habos torta: Hollywood hercege – Tony Curtis életrajza szerzője Szeptember 29. – papiruszportal.hu
  • Hommage à Ligeti Archívum
  • Március 23. Naptár
  • Dzsesztetés – „ő el tudja játszani az Ornithologyt” Archívum
  • Május 12. Naptár
  • Gölle – Fekete István Emlékmúzeum Archívum
  • Boszorkánykör – A beavatás elmarad Archívum
  • Augusztus 6. Naptár
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme