Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Az ősember zenéje Archívum
  • Johann Sebastian Bach Archívum
  • Mandulás őzfilé Szent Hubertusz kedve szerint – Ételneveink II. Archívum
  • Limitált kiadás – Mozart–Mutter Archívum
  • Az újragondolt hangszerészet – hangszerkészítők hétvégéje a Hadik-palotában Archívum
  • Tosca, szerelem Archívum
  • Az ördög álarcosbálja – Marilyn Manson az arénában Archívum
  • Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei Archívum

Vonalak géniusza – Gustave Doré

Posted on 2023.01.23.2023.01.21. By admin Nincs hozzászólás a(z) Vonalak géniusza – Gustave Doré bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: Mika Róbert

A francia Gustave Doré 1832. január 6-án született Strasbourgban. Önálló festményei és grafikái mellett mintegy kétszáz könyv illusztrációját készítette el. Közülük a leghíresebbek talán a La Fontaine meséit (1867), a Don Quijotét (Cervantes, 1862), az Isteni színjátékot (Dante, 1861), az Elveszett paradicsomot (Milton, 1866) és a Bibliát (1866) díszítő alkotások. Doré több magyar festőművésszel is baráti kapcsolatban állt, így Munkácsy Mihállyal és Zichy Mihállyal is.

Doré ötéves korától rajzolt, 12 éves korában már kőbe faragta képeit, hogy saját kis történeteit illusztrálja. Tehetségét Charles Philipon fedezte fel.
A Párizsba először ellátogató Doré család tagjaként Gustave az egyik kiadó kirakatában meglátott néhány metszetet. Úgy gondolta, hogy ilyesmit ő is tud készíteni. Másnap betegségre hivatkozva összedobott egy tucatnyi rajzot, majd egyszerű futárfiúként besétált a kiadó főbejáratán, s egyenesen a főszerkesztő szobájába ment. Philipon jóindulatúan meghallgatta, és mindaddig mosolygott a fiún, amíg az ki nem terítette munkáit az asztalára. Szóhoz sem jutott, s behívta munkatársait is a szobába. Hitetlenkedve megkérték, hogy rajzoljon még valamit, és Gustave pár perc alatt ismét egy tucat rajzzal lepte meg a meghökkent társaságot. Philipon ezek után el sem eresztette, megtudták, hol lakik, s az apját behívták a kiadóba. Itt az orra alá dugtak egy szerződést, ami nyomban meg is kötöttek. Az apa mehetett haza, az ifjú géniusz pedig Philiponnál maradt, aki több párizsi élclapnak volt a kiadója és szerkesztője. A tizenöt éves művész, illetve édesapja hároméves szerződést írt alá Philiponnal, amely kimondja, hogy heti két rézkarcot kap a kiadó, és csak ő közölheti Doré műveit. Bevezetésképpen Philipon megjelentette Doré 14 éves korában készített első albumát a Les Travaux dHercules-t. Ahogyan Philipon várta, Doré karikatúrái a Journal pour Rire című lapban hatalmas sikert arattak. Ez elég volt ahhoz, hogy szerényen, de minden különösebb gond nélkül megéljen a művekért kapott pénzből.

A mintegy kétezer karikatúrát készítő tehetséges fiatalember azonban nem ragad le a vidám képek rajzolásánál. A Charlemagne líceumban csiszolja tudását, finomítja stílusát. A Louvre-ban festményeket elemez és másol, a francia nemzeti könyvtárban nyomdászatot, litográfiát tanul. Talán ez utóbbiaknak köszönhető, hogy figyelme egyre jobban a könyvek illusztrációjára terelődik. Művei megváltoznak, romantikus és klasszicista vonásait átitatja valamiféle misztikum, amitől monumentálissá válnak képei. A fantasztikus elemek és a dinamikus ábrázolás olyan ritmust sugároznak, ami örök élménnyé teszi a mesteri vonalak halmazát. A humort felváltja az ember nyugtalanító útkeresése, olykor a szürrealista ábrázolás.
Húszéves, amikor végleg elkötelezi magát a litográfia iránt. Pár év alatt több mint száz fametszetet készít olyan, ma már klasszikus szerzők könyveihez, mint Balzac, Rabelais vagy Eugéne Sue. 1861-ben Dante Isteni színjátékának A pokol fejezetét illusztrálja. Munkabírására jellemző, hogy Cervantes Don Quijotéjához 377, La Fontaine meséihez 248, a Bibliához 238 illusztrációt készít. Ez utóbbiból hárommillió kötetet adtak el csak az Egyesült Államokban, de itthon is talán hozzájuthatunk egy reprint kiadáshoz, ha szerencsénk van.

Arról még nem is beszéltünk, hogy közben művészi képeket is festett, cirka négyszáz (!)olajfestményt, valamint számtalan, az Alpokról és a skót tájakról készített akvarellt is hagyott az utókorra. Köztük olyan monumentális képeket, mint a Krisztus elhagyja a praetoriumot (1867–1872), vagy a Marseillaise, La Chant du Départ (1870), a Francia Köztársaság allegorikus alakját.

A magyar festők közül Munkácsy Mihállyal szomszédok és jó barátok voltak, amikor jeles festőnk Párizsban élt. Tény, hogy Munkácsy Krisztus Pilátus előtt című csodálatos festményét Doré Krisztus elhagyja a praetoriumot című munkája ihlette. Rossz nyelvek szerint Doré azért nem jelent meg a határidő csúszása miatt a Salonból kinnrekedt Munkácsy-kép 1881-es bemutatóján, mert irigyelte a hatalmas siker és a többezres tömeg miatt. De azért e szóbeszédet kezeljük csínján.

Munkácsy mellett Doré Zichy Mihállyal is barátságot kötött.
Az Oroszországból Nyugat-Európába költöző Zichy, megszabadulva a cári önkénytől, nem rejtette véka alá az európai vezetőkről alkotott véleményét sem, ami miatt összetűzésbe került a franciákkal. S bár a vezető értelmiségiek, köztük Victor Hugo, ifj. Dumas és szakmailag Doré is, kiálltak mellette, hamarosan el kellett hagynia Párizst, hogy betegen és kimerülten, nizzai kitérő után Magyarországra, majd onnan Grúziába és ismét Oroszországba költözzön vissza.

Doré alig fejezte be Poe A holló című kötetének illusztrációit 1883. január 23-án, 51 éves korában meghalt.

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Január 23.
Next Post: „Az a fontos, hogy terjesszük a zűrzavart, nem pedig az, hogy kiküszöböljük.”

Related Posts

  • Állatnevek enciklopédiája Archívum
  • Démon vagy szent? Archívum
  • Limitált kiadás – Mozart–Mutter Archívum
  • Beethoven D-dúrban Archívum
  • Az európai zene történetének korszakai Archívum
  • Robert Schumann és a Genovéva Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Heti papiruszok (2322)
  • Tiltott opera, de kötelező meghallgatni
  • Szabó T. Anna: rögzített mozgás
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel
  • Június 4.

Legutóbbi hozzászólások

  1. Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei szerzője Június 3. – papiruszportal.hu
  2. „Titkos évezredek mélyéről emlékszem reá” szerzője Május 28. – papiruszportal.hu
  3. Ez a vár nem az a vár? o) szerzője Heti papiruszok (2321) – papiruszportal.hu
  4. Ne ess pánikba! – Törülközőnap szerzője Május 25. – papiruszportal.hu
  5. Rammstein – Egy ember ég szerzője Rammstein – tűz alatt – papiruszportal.hu
  • Február 28. Naptár
  • Haydn: A halászlányok (Il pescatrici) Archívum
  • Április 6. Naptár
  • December 21. Naptár
  • Somlyó György (1920–2006) halálára Archívum
  • Május 6. Naptár
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek Archívum
  • Március 17. Naptár

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme