Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A kis túlélő – Anthony Horowitz: Kígyófej Archívum
  • Norman Mailer Archívum
  • Dzsessz és klasszikus, klasszikus és dzsessz Archívum
  • Vásáry és Schumann a Hungaroton lemezén Archívum
  • Abe Kóbó (1924–1993) Archívum
  • József Attila – [Kóróval jöttél, nem virággal…] Archívum
  • Prégardien, az Evangélista Archívum
  • Heti papiruszok (2326) Egyéb kategória

Beethoven csellószonátái

Posted on 2023.07.05.2023.07.04. By admin Nincs hozzászólás a(z) Beethoven csellószonátái bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2009]

Szerző: Lehotka Ildikó

A klasszikus zene korszaka nagyon kedvezett a kamarazenélésnek, a fiatal lánykáknak majdhogynem kötelező volt zongorán játszani. Mindhárom bécsi mester életművében szerepelnek olyan zongoraszonáták, melyeket egy-egy hölgynek ajánlottak. A hegedű-zongora szonáta is előnyt élvezett, igaz, a hegedűszólam általában a férfiak reszortja volt. A zongorára és vonós hangszerre írt szonáták közül Beethoven művei magasan kiemelkednek. A Kreutzer- és a Tavaszi szonáta mellett öt csellóra-zongorára írt műve hangzik el a koncerttermekben, sajnos nem elég gyakran.

A cselló akkoriban még nem volt olyan népszerű, mint majd később, bár versenyművek, szonáták születtek a barokk korban is a hangszerre (Vivaldi, Boccherini), Bach hat csellószvitjének első Preludiuma pedig olyan népszerű manapság, hogy úton-útfélen idézik. A hangszerjáték technikája már igen fejlett volt, Beethoven korában a csellisták már rég használták a kettős fogást, a hüvelykfekvést, a virtuóz technikát, már a g-moll szonátában a magas hangok is szerephez jutnak. Beethoven cselló-zongoraszonátáiban a két hangszer egyenrangú, bár általában a zongora mutatja be a témát (a hármas versenyben mindig a cselló).
Beethoven összes csellóra és zongorára írt műve, öt szonáta és három variációsorozat szerepel az Apex kétlemezes kiadványán, a nagyszerű Starker János és Rudolf Buchbinder előadásában.
Beethoven egyik első művei közé tartozik a két kéttételes, 1796-ban írt F-dúr és g-moll szonáta (Op. 5. no. 1., 2.). A Nagy Frigyesnek ajánlott szonáták Duport és Beethoven előadásában hangzottak fel először, az uralkodó nagy megelégedésére. Az F-dúr szonáta invenciózus, az első tétel lassú bevezetője nem szomorú, letargikus, a gyors rész életteli, bár kissé hosszú a hallgatónak. A Rondó dallama kísértetiesen emlékeztet a Lolka és Bolka mesesorozat zenéjére. Az öt szonáta közül ez az egyetlen, melyben nem szerepel hangsúlyozottan a dráma, csak pillanatokra sötétül el a dallam. A g-moll szonáta (Op. 5. no. 2.) fájdalmas, lassú bevezetése gyönyörű, a gyors rész váratlan fordulatai sok érdekességet tartogatnak. A Rondo pillanatonként változó hangulata, a fordulatos közjátékok tartogatnak meglepetést.
Ekkortájt írta Beethoven a három variációsorozatot, ezek közül csak az egyiknek van opusszáma. Mindhárom téma vokális műből való, korának (és a mainak is) kedvelt dallama volt. A zongora szerepe a fontosabb, a cselló hangja szinte csak a fűszer.
A háromtételes A-dúr szonáta (Op. 69.) már az érett szerzőt állítja elénk. A tételek hossza is éppen a megfelelő, Beethoven nem esik túlzásba. A szonáta az V. és VI. szimfónia írása táján keletkezett, a művet Haydn csellistája, Kraft mutatta be, a zongoraszólamot Dorothea Ertmann bárónő játszotta, neki ajánlotta a zeneszerző a szonátát, 1809-ben szólalt meg először. A háromtételes szonátának nincs igazi lassú tétele, talán az utolsó tétel 18 ütemes, dalszerű lassú bevezetése helyettesíti. a kezdés elképzelhetetlenül szép a csellón. A zenei anyag tempója nem tűnik gyorsnak a jelzés ellenére, a Scherzo hangulata különös, a záró ütemek humorosak, frappánsak. A harmadik tétel Adagio cantabiléja szintén gyönyörű, az Allegro vivace pezseg, a trillaszerű motívumok amilyen egyszerűek, annyira hangulatkeltők.
Az utolsó két csellószonáta (C-dúr, D-dúr, Op. 102. no. 1., 2.) 1819-ben íródott. A C-dúr szonáta mindkét tétele lassú, recitativoszerű bevezetővel indul, a gyors részt a pontozott ritmusok sűrű használata jellemzi, egyfajta sürgetést éreztetve. A moll fordulatok jellemzőbbek a mollban záruló tételre. A szonátát Beethoven kortársai nagyra tartották, sőt csodálták.
A D-dúr műben érdekes módon a zeneszerző megtartja a háromtételes formát, nincs semmi szokatlan, szabálytalan, hacsak a dallamok szeszélyes váltakozását, hangulati csapongását nem tekintjük annak. A szonáta záró fúgáját a későbbi nagy Beethoven-művek előfutárának tartják.
Starker János és Rudolf Buchbinder előadásában hangzanak el a művek, fantasztikus módon. A két művész nem csak saját szólamát játssza tökéletesen, hanem egymásra figyelnek, így egy rendkívül plasztikus, szinte rajzolható ívet kapunk.
Starker és Buchbinder olyan természetességgel játsszák a művet, hogy nem kérdőjelezünk meg szinte egyetlen mozzanatot sem. Az F-dúr második tételében nem esnek kísértésbe, hogy drámát vigyenek a részekbe, azt tartogatják a későbbi szonátákra. A zárások – akár egy motívumról, akár tételzárásról van szó – nincsenek túlhangsúlyozva, éppen addig tartják ki a hangot, ameddig kell, nincs nagy lassítás, vagy hatásvadász hasas hang. A gyorsítások-lassítások mindkettejük részéről egyszerre történnek, a dinamikai ívek fantasztikusan jók. Nagyon tetszik az, ahogyan a művekbe életet lehelnek, Starker a hangszíneket, karaktereket úgy tudja váltani, hogy elakad a lélegzetünk: a kacér, graciőz, karcsú hangoktól kezdve a súlyos tenutókig, a játékostól a fájdalmasig, rezignáltig, az éppen csak hallható suttogásig. A g-moll szonáta fájdalmas lassú, viszonylag hosszú bevezetésének minden egyes hangját kitöltik, itt is, a többi műben is rendkívüli feszültségek képesek teremteni.
A Beethoven cselló-zongora szonátákból viszonylag sok felvétel létezik, azonban az 1978-ban rögzített felvételt mindenképpen érdemes beszerezni. Nem sok ilyen jó létezik.

BEETHOVEN: ÖSSZES GORDONKA-ZONGORA SZONÁTA ÉS VARIÁCIÓK

Starker János, gordonka
Rudolf Buchbinder, zongora
Apex Warner Classics & Jazz
2564692237

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Csontváry – a színek költője
Next Post: Július 6.

Related Posts

  • Rameau és a humor Archívum
  • Brahms háromszor – a Nemzeti Filharmonikusokkal Archívum
  • A kamarazene művészete Archívum
  • Vonalak géniusza – Gustave Doré Archívum
  • Az Ottlik-kultusz Archívum
  • Ne ess pánikba! – Törülközőnap Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rembrandt 400
  • Glenn Gould és Beethoven utolsó zongoraszonátái
  • Két messzi
  • Október 4.
  • Helga Weiss: Helga naplója

Legutóbbi hozzászólások

  1. A Goldberg-variációk és Glenn Gould szerzője Október 4. – papiruszportal.hu
  2. James Herriot: Az állatorvos is ember szerzője Október 3. – papiruszportal.hu
  3. „A könyv a lelke az elmének” szerzője Október 2. – papiruszportal.hu
  4. Kékszakáll francia módra szerzője Október 1. – papiruszportal.hu
  5. A Mesemondó – Benedek Elek szerzője Szeptember 30. – papiruszportal.hu
  • A nyelv problematikája Kosztolányi Dezső Esti Kornéljában Archívum
  • Versenyművek, karakterdarabok, Glazunov tollából Archívum
  • Finomra hangolt kapcsolatok Archívum
  • Zsuzsa néni Archívum
  • A zene gyönyörűsége Archívum
  • December 25. Naptár
  • December 27. Naptár
  • Szeptember 1. Naptár

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme