Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Magyarország története 1–24. Archívum
  • Volt egyszer egy csapat Archívum
  • Budapesti Történeti Múzeum: „Ilyen tavasz csak egy volt életemben” Archívum
  • A Művészetek Palotája lánya a Puccini-év végén Archívum
  • Őrnagy is talál szemet Archívum
  • Feketén-fehéren Archívum
  • Boris Vian: Blues egy fekete macskáért Archívum
  • Dr. Kubassek János Archívum

Baráti Kristóf és A hegedű

Posted on 2023.05.17.2024.05.18. By admin Nincs hozzászólás a(z) Baráti Kristóf és A hegedű bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2012]

Szerző: szabói

A Hegedű elnevezésű, négy eseményből álló sorozatban Baráti Kristóf koncertjét élvezhette a közönség a Festetics-palota tükörtermében 2012. január 14-én. A fiatal hegedűművész partnere a szintén fiatal Farkas Gábor volt, a műsor-összeállítás jól példázta a hegedűirodalom nagy alkotásait három zenei korszakból.

Először jártam a Festetics-palotában, az elegáns, ennek ellenére vagy éppen ezért barátságos terem éppen az ilyen jellegű programokhoz való. Kamarazenét sokkal élvezetesebb kisebb teremben játszani és hallgatni, hiszen így az előadók és a közönség között jobban létrejöhet az a megmagyarázhatatlan kapcsolat, mely a zene befogadását és tolmácsolását jóval élvezetesebbé teheti.
Nyitó darabként (eltérően a meghirdetett sorrendtől) Bach 1004-es jegyzékszámú d-moll partitáját hallhattuk. A nagyszabású mű, a hegedűirodalom alappillére egészen kivételes előadásban szólalt meg, csodálatos egységben, egy láthatatlan ív feszült végig az első hangtól az utolsóig. Egyetlen frázis, hang sem sikkadt el, a pillérhangok – különösen az első tételben (Allemande) – kellően támasztották alá az egységeket, egyúttal a formarészeket is kiemelték. Nagyon jó karaktereket hallottunk a tánctételek során, a záró Ciaconna felépítése hihetetlenül jó volt: a zenei szövet összefüggései, egymásra utalásai, a kisebb-nagyobb csúcspontokra való eljutás megteremtette a mű lényegét, azt a feszültséget, mely csak kivételes esetekben teremtettetik meg. A dinamikai hullámok, a hangszínek váltakozásai, a megrázó előadás felejthetetlen volt.
Beethoven Tavaszi szonátáját (F-dúr, op. 24.) legutóbb Midorival hallottam, csalódást keltett, kíváncsi voltam, hogy Baráti Kristóf hogy játssza az 1800-ban keletkezett művet. Beethoven Hegedűversenyét nyáron eszményi előadásban hallottuk tőle, tökéletes összhangban állt a szerzői elvárásokkal. A szombati koncerten ugyanígy éreztem, a gyönyörű hegedűhang nem öncélúan szólt (sajnos, példák sorát lehetne említeni a művészi ábrázolás helyetti jelenségre). A szonáta I. tételének hangsúlyai, a kidolgozási részben a motívumismétlések egyre drámaibbá válása mellett a lassú tétel lágysága nagyon tetszett. A zárótétel Baráti olvasatában játékos, pajkos, a zenei anyag természetéhez illően könnyed, helyenként drámai volt.
Brahms d-moll hegedű-zongora szonátája csodálatos mű, öröm hallani. Az első tétel kezdetének szenvedélyessége a kidolgozási részben a határozott hangsúlyokkal fokozódott, a brahmsi erőt tökéletese példázva. Az Adagio tétel csak annyira volt érzelmes, hogy ne legyen szentimentális, nehéz megtalálni azt az előadásmódot, hogy megmaradhasson az a bensőségesség, helyenként a kitárulkozás is, ne legyen triviális. A harmadik tételben a karakterek ábrázolása nagyon jó volt, ha hasonlóságot kéne találni más Brahms-darabbal, akkor a Kettős verseny záró tételének kifejezőeszközei valahol ilyenek. A záró tétel hangerő tekintetében is jelentős volt, itt hallottunk először igazi, mindent elsöprő nagy fortét.
A koncert hivatalos programját Saint-Saëns Bevezetés és rondo capricciosója zárta, a virtuóz darab a perfekt technikai tudást feltételezi, Baráti Kristóf játéka ilyen.
Az este során Farkas Gábor zongorázott, a Beethoven-szonáta talán kicsit erőtlen volt, a fiatal művész a Brahms-műben jobban érzékeltette a karaktereket (bár az első tétel D-dúrban induló szólózongora-szakasza – a legtöbb előadásban problémás – nem tűnt kifejezőnek). Farkas Gábor a romantika világában jóval otthonosabban mozog, ez kétségtelen. A két művész közös játéka jó volt, de Baráti játékát még jóval egyedibbnek éreztem, az összehangolódásra érzésem szerint nem kell sokat várni.
Három ráadást is kapott a rendkívül lelkes közönség, Sarasate könnyed, virtuóz darabjaiból, fokozva a lelkesedést.
A zenei korszakokon átívelő koncert nagyszerű volt, Baráti rendkívüli hegedűs, az imponáló műsor eljátszása rálátást adott a fiatal művész zenei érzékenységére, forma- és stílusismeretére, a technikai tökélyre. Minden pillanatban lekötötte a hallgatók figyelmét, a Bach-partitában ez különösen nehéz, a majd félórás mű problematikáját az egyes részek elsikkadása, a nem jól megfogalmazott zenei mondatok jelentik. Baráti olyan légkört teremtett, mely feledhetetlen.

Festetics-palota, 2012. január 14.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Dsida Jenő digitális világa
Next Post: Május 18.

Related Posts

  • Káin áldozata Archívum
  • Showtime – Roberto Alagna, MÁV Szimfonikus Zenekar, Eugene Kohn Archívum
  • Korona: Római történeti kézikönyv Archívum
  • Nemzeti Filharmonikus Zenekar Archívum
  • Ian Bostridge és az Europa Galante Archívum
  • Concerto, Budapest Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Olvas(s)atok – A realizmuson túl (James Joyce) Archívum
  • December 16. Naptár
  • A sivatag istene – Smith Taitája Archívum
  • A végletek könyve: A nagy fáraók Archívum
  • Július 9. Naptár
  • Április 22. Naptár
  • Villáminterjú Hamar Zsolttal, Archívum
  • A sokoldalú Brahms és Széll György Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme