Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Gölle – Fekete István Emlékmúzeum Archívum
  • Fürge, gyilkos ujjak Archívum
  • Beethoven, Rahmanyinov és Kocsis Archívum
  • Fiatalos lendület a progresszív rock nagy öregje, Keith Emerson koncertjén Archívum
  • Busoni, Doktor Faust, Operaház Archívum
  • Zenei kirándulás Vácott Lehotka Gábor vezetésével Archívum
  • Vivaldi, az olasz barokk mestere Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – Tahiti Archívum

Rigoletto

Posted on 2023.12.23.2023.12.21. By admin 1 hozzászólás a(z) Rigoletto bejegyzéshez

sztártalanítva

a papiruszportal.hu archívumából [2011]

Szerző: szabói

Sztárparádét ígért a Rigoletto szereposztása, a három húzónév közül Miklósa Erikáé maradt, Leo Nucci és Charles Castronovo éneklését nem élvezhette a közönség november 6-án. Kiemelt esti program lehetett volna a Rigoletto előadása, a két külföldi énekestől, akiknek jóval nagyobb felelősség jutott, mindenki a nagy énekesekre volt kíváncsi, ezen az előadáson nem hengerelték le a közönséget.

Verdi Rigolettója a legtöbbet játszott operák közt van, alig létezik olyan ember, aki ne tudná elfütyörészni a La donna é mobile kezdő taktusait. A Rigoletto – bár politikai vonatkozása miatt többen bírálták – a mai napig közönségkedvenc, a dallamok remekek, az emberi jellem kiaknázása, zeneileg is, nagyszerű. A háromfelvonásos opera drámai csomópontjai mesteri módon vannak elhelyezve, a történet szinte parabolaregénynek is felfogható. „A király mulat a modern idők legjobb története, és talán a legjobb színműve is”, írta Verdi librettistájának, Piavénak, nem csoda, ha annyi elutasítás után is ragaszkodott a zeneszerző a léha herceg történetéhez.

A név nélküli, csak mantuai hercegnek nevezett szerep formálója Alex Vicens volt, hangja jó, formálása is, mely nem hozza lázba a közönséget. Esete tipikus példa arra, hogy egy jól terhelhető énekes hibátlanul, a magas hangokat is jól megtámasztva énekel, de az a bizonyos plusz hiányzik belőle. Nem herceget kaptunk tőle, nem is Valtert, a szegény diákot, bár ez mintha közelebb állt volna hozzá, hanem egy teljesen hétköznapi, megbízhatóan teljesítő énekest. A híres áriák (különösen a Kesztyűária) éneklése nem azt az érzetet keltette, hogy itt és most az opera lelke hangzik majd fel, hiába a szép jelmez, a jó külső. Alex Vicens szürke eminenciása maradt az előadásnak. Szürke eminenciás maradt a címszereplő, Jorge Lagunes is, nála a hang sem volt egyedi, telt. Az ember emlékezetében él még a közelmúlt nagy Rigoletto-alakítása, Kálmándi Mihállyal, fantasztikus jellemábrázolással, óriási, de mindent kifejező hanggal. Lagunes Rigoletto tépelődését nem sugározta a közönség felé, nem éreztük azt a szenvedélyt, azt a mindenkinek megfelelni akarást, ami egy testi-lelki sérült bensőjében létezhet.
Miklósa Erika volt az, akihez az előadás egyik nagy pillanata tartozott: a Caro nome ária vége felé valami fantasztikus hangulatot kreált, elhittük, hogy szerelmes, elhittük, hogy teljes szívével szereti a diákot. A magas hangok csodálatosan szóltak, az ember a túl sűrű vibratót is megbocsátotta az énekesnőnek. A színpadra termett, légies megjelenésű Miklósa a kvartettben remekül igazodott a partnerekhez, nem szólt ki a hangja.

Sebestyén Miklós Sparafucile szerepét énekelte, hangja kevéssé volt magvas, félelmetes, színpadi megjelenése azonban jól érzékeltette a figura lényegét. Maddalena Szolnoki Apollónia tolmácsolásában kelt életre, a hang szép, sajnos túl gyakran forszírozott, érdekes módon a nem sokkal ezután énekelt Tisbe szerepében remekelt. Maddalena így egy kiöregedő, csábítani csak erőteljes ráhatással tudó felszolgáló lett. A Bella figlia dell’amore kvartettben is erőszakosan énekelt, az ő hangja szólt ki a legjobban.
Monteroneként Egri Sándor nagy tapsot kapott, megérdemelten, az ő alakja képviselte legjobban a drámaiságot, a kisebb szerep igazán értő formálásáért hálásak vagyunk. A kisebb szerepek megformálói lelkiismeretesen énekeltek, de az előadás tüzét ők sem tudták magasabb hőfokra emelni.
Az operaház férfikara több-kisebb ingadozással énekelt, holott jól látták a karmestert, így a Héja Domonkos által elképzelt gyorsabb tempókat is lehetett volna követni.
Az operaház zenekara jól érzékeltette a zeneszerző által elképzelt színeket, a helyenként gyors tempó nem mindig volt kényelmes az énekes szólistáknak, így az Addio, addio duettben, és a II. felvonás zárásakor.
A rendezés (Szinetár Miklós és Harangi Rita munkája) teljesen hagyományos, néhány jó ötlettel, Gilda asztalon, egy lepedőből való kigurítása a lány megalázottságát érzékelteti, Maddalena és a Herceg kendővel megoldott forgása, közelebb kerülése szellemes, kifejező. A jelmezek szépek, a díszlet maradt a szokványos mederben.
Az előadást hétköznapi mércével lehetett mérni, mindenesetre az átlagos este is tanulságos. Aki most ismerkedett az operával, a műfajjal, nem bánta meg.

A mantuai herceg: Alex Vicens
Rigoletto: Jorge Lagunes
Gilda: Miklósa Erika
Sparafucile: Sebestyén Miklós
Maddalena: Szolnoki Apollónia
Giovanna: Gémes Katalin
Monterone gróf: Egri Sándor
Marullo, udvaronc: Káldi Kiss András
Borsa, udvaronc: Kiss Péter
Ceprano gróf: Szüle Tamás
Ceprano grófné: Hertelendy Rita
Porkoláb: Farkas Gábor
Apród: Döbörhegyi Diána
Vezényelt: Héja Domonkos
Rendező: Szinetár Miklós – Harangi Mária
Díszlettervező: Csikós Attila
Jelmeztervező: Velich Rita

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Bohémélet
Next Post: Szulyovszky Sarolta: A hálás virág

Related Posts

  • Gavrilov újra Archívum
  • Család- és keresztnevek enciklopédiája Archívum
  • Mahler, az igazi Archívum
  • Bécsi bájital – Donizetti vígoperája Archívum
  • Lecsupaszított, kicsontozott világ Archívum
  • Krzysztof Penderecki Archívum

Comment (1) on “Rigoletto”

  1. Visszajelzés: Március 11. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Juan Marsé: Utolsó délutánok Teresával Archívum
  • Színek és hangok – a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje Papiruszportal
  • Május 2. Naptár
  • December 31. Naptár
  • Február 20. Naptár
  • Író beszél – Írók egymás közt I. Archívum
  • Beethoven újratöltve Papiruszportal
  • Életútban, elbeszélésben és alkotásban megjelenő párhuzamok Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme