Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A két Otello Archívum
  • Patricia Cornwell két krimije Archívum
  • Sorstalanság – film és könyv Archívum
  • A kelyhesek titkos temploma után kutatva Archívum
  • Nyugtalan ragyogás: Rudolf, Bruckner, Brahms, Freud, Herzl, Klimt, Schnitzler, Strauss Bécse Archívum
  • Sírj, vagy nevess… Sanzonok Archívum
  • Pollack Mihály (1773–1855) Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – A Crazy Horse Memorial, 2. rész Archívum

Bartók-ünnep

Posted on 2024.05.24.2024.05.21. By admin Nincs hozzászólás a(z) Bartók-ünnep bejegyzéshez

Kelemen Barnabással, Wiedemann Bernadettel, Fried Péterrel és az NFZ-vel

(a papiruszportal.hu archívumából [2008])

Szerző: Lehotka Ildikó

Bartók Béla születésnapját a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversennyel ünnepelte március 25-én a Művészetek Palotájában a róla elnevezett koncertteremben, a szerző művei közül kettő hangzott el, a Hegedűverseny és A kékszakállú herceg vára. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretén belül elhangzó koncerten Kelemen Barnabás hegedült, Wiedemann Bernadett és Fried Péter énekelt, a karmester ezúttal is a Bartók Új Sorozaton dolgozó Kocsis Zoltán volt, a bartóki életmű ismerője, elemzője, népszerűsítője.

Egy percig sem volt kétséges, hogy kiváló előadást kap az érdeklődő, erre Kocsis és a zenekar – eddigi munkájuk alapján – volt a garancia, Kelemen Barnabás Bartók fiatalkori Hegedűversenyét, a 44 duót feleségével, Kokas Katalinnal és a Szólószonátát lemezre rögzítette. A 44 duó és a Szonáta a BMC gondozásában jelent meg, a Hungaroton egy új felvételt készített a 44 duóból. Fried Pétert már volt alkalmam Kékszakállúként hallani, Wiedemann Bernadett gyönyörű, dús hangja pedig eddigi pályafutása alapján érzéki-érzékeny Juditnak ígérkezett. A két mű fontos állomás Bartók alkotásainak sorában, A kékszakállú herceg vára a fiatalkori, első vokális műve, a Hegedűverseny pedig keserű tapasztalatok után született meg. Távoli, de nagyon fontos állomásai Bartóknak, a Kékszakállú még egyfajta útkeresés a saját stílus felé, a Hegedűverseny egy maximálisan kiforrott zeneszerzői koncepció eredménye.

Bartók Székely Zoltánnak ajánlott Hegedűversenye két és fél évig készült, míg közben más művek is születtek. A hazai politikai helyzet egyre félelmetesebbé vált Bartók számára, olyannyira foglalkoztatta Wiedemann Bernadettaz emigráció gondolata, hogy műveit elkezdte külföldre menekíteni. Különleges módon a Hegedűversenyben semmiféle olyan zenei gondolat sincs, mely a zaklatott mögöttes tartalmat ábrázolná. Bartók a népdal-intonáció mellett a verbunkos stílusból is merített, a szárnyaló, áradó dallamvezetés a nagy hegedűversenyekére emlékeztet.

A Kelemen Barnabás szólójával előadott versenymű a bartóki világot pazar mivoltában tárta elénk. Csodálatos hangszíneket hallottunk a Nemzeti Filharmonikusoktól, különösen a középső tétel volt megkapó a maga gyengédségével. Kelemen Barnabás a darab mélységét emelte ki, az összefüggések sorozatát, mindhárom tétel egymásból nyílik, egymásra rímel, hegedűjének hangja gyönyörű volt.

A kékszakállú herceg vára a maga utóromantikus zöngéjével, a férfi-nő kapcsolat bonyolultságával, a néző fantáziájára bízott befejezéssel (nem torkollik vérfürdőbe, ahogy a középkori vándormotívumból alakított művekben ez lenni szokott) az egyik legkedveltebb Bartók-mű. A Prológust Szacsvay László mondta el, a vásári komédiák hangulatát idézte hangsúlya, hanglejtése, jelezve, hogy ne vegyük komolyan a következő történetet.

Hogy az operát hangverseny-előadásban hallottuk, nem vált a mű kárára (hasonlóan a 2007. június 16-i Pelléashoz). Részesei lehettünk a folyamatnak, melyben férfi-nő hadakozik a megfoghatatlanért, a nő tudni akarja a titkot, hiszen ezért hagyta el „testvérbátyját, vőlegényét”, biztos, gondtalan létét stb., a férfi viszont magáénak tartja meg korábbi életét. A díszletekért, jelmezekért kárpótolt a zenekar, karmester és persze az énekesek látványa.

A koncertszerű előadás minden várakozást felülmúlt. Egészen egyedi megformálásokat hallottunk a Fried Péterzenekar és Kocsis részéről – nem a néha túl nagy tempóra gondolok –, olyan szólamok jöttek elő, melyek elsikkadnak más vezénylete alól, de Kocsis megmutatta, hogy mennyire fontos egy-egy klarinétsóhajtás, egy kürtsforzato stb., hol célszerűbb a hegedűket háttérben hagyni vagy előtérbe helyezni. A hangsúlyozás nem csak az ötödik ajtó feltárásáig tartott, ahogy hajlamosak azt játszani, lineárisan csökkentve az érzelmeket, a drámát, a dinamikai hullámzást. Megvolt a valódi, de kissé rejtett, torokszorító tetőpont, Wiedemann Bernadett jóvoltából. Külön ízt adott az egyfelvonásos operának a rengeteg apró hangsúly, a megtorpanások, újraindulások, a zenei szövet rusztikusságát adó, mindig odaillő agogikai jelzések.

Fried Péter Kékszakállúja egy állhatatos férfit mutatott be, aki fájóan bár, de a szerelemért sem áldozza fel titkait. Gyönyörű hangja egy igazi herceggé varázsolta, sziklaszilárd jellemmel, állandósággal. Wiedemann Bernadett Juditja – túl a hangi adottságokon – az örök nőt ábrázolta, a mindent birtokolni akarót, Balázs Béla szövege azonban örök vesztessé tette, amit Wiedemann tökéletesen érzékeltetett. A mezzoszoprán óriási hangja az ötödik ajtó kinyílását (a szimbolikus C-dúrban) elementáris erővel csodálta, hihetetlen volt. Ezt csak az előbb említett, újabb tetőpont múlta felül. Sok kiváló Juditot hallhat az ember cédén, Wiedemann Bernadetté a legjobbak közt van.

Az utóbbi évek legjobb Kékszakállúját hallhattuk a koncerten. Izzó hőfok, maximális zenei teljesítmény, nagyszerű zenekarral és szólistákkal, és az utolérhetetlen (Bartók-interpretátor, zongorista, karmester) Kocsis Zoltánnal.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Robert Plant – Alison Krauss: Raising Sand
Next Post: Két este a Művészetek Palotájában

Related Posts

  • A modernségen át Archívum
  • Pannon Filharmonikusok – Pécs Archívum
  • A siroki vár Archívum
  • Somlyó György (1920–2006) halálára Archívum
  • A föld alatti mennyország – Alexandra: Borpincék Archívum
  • Metalheart Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Október 28. Naptár
  • Schumann szimfóniáit Riccardo Muti vezényli Archívum
  • December 6. Naptár
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Kié a felelősség? Archívum
  • Elszelelős Archívum
  • Bernstein Gershwinnel, Gershwin Bernsteinnel Archívum
  • Kodály 133 Archívum
  • Spiró György: Jeney Zoltán: Halotti szertartás Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme