Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A fal adja a másikat Archívum
  • Őszi-kék felhők Archívum
  • Cseh Tamás arcai – Keresztül az életen Archívum
  • Aranyló óceán – Patrick O’Brian Archívum
  • Predesztináció – Gabriel García Márquez: Száz év magány Archívum
  • Mendelssohn, Harnoncourt Archívum
  • Molnár Csikós László: Divatszavak Archívum
  • „A bölcsesség szavai” Archívum

Idilltől a csodáig

Posted on 2023.06.27.2025.05.18. By admin Nincs hozzászólás a(z) Idilltől a csodáig bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2012]

Szerző: szabói

Késői romantikusok műveiből összeállított műsort játszott a Concerto Budapest a Karajan-bérlet első előadásaként szeptember 18-án a Művészetek Palotájában, a karmester Keller András volt, Rost Andrea énekelt. A koncert legizgalmasabb felfedezése talán a három mű kapcsolódása volt, három különböző zeneszerző-egyéniség háromféle műfajú darabja adta ki a késő romantika összegzését, a szerelem, a halál, az életigenlés többféle zenei megjelenítését.

Richard Wagner Siegfried-idillje, melyet a zeneszerző kedvesének, Cosimának írt 30. születésnapjára, és fiuk születésére, kedvelt koncertet indító mű. Az 1870-ben készült Idill technikailag nem nehéz, annál inkább a megvalósítás szempontjából, hiszen intim, meghitt hangulatot kell varázsolni, ami karmesteri elképzelés, jó felépítés és nem mellesleg kiváló vonóskar nélkül nem jöhet létre.
A Concerto Budapest előadásából a telt vonóshangzást kell kiemelni, bár a szépen előadott darab eleje kissé tónustalan volt, kicsit összemosódott. A fafúvósszólók tetszettek, bár az oboa nem vette át a hangerőt, rendre hangosabban szólt. Az intimitás, a bensőség kivetítése nem minden esetben érződött, így a darab hosszúnak tűnt – csak a legjobb tolmácsoláskor nem érezzük az Idillt túlméretezettnek. A mű és az előadás tetőpontjának az ujjongó szakaszt tartottam, szinte eksztatikus volt, nagyszerű, pontosan kifejezve a szerző által írt gondolatot.
Richard Strauss Négy utolsó éneke a zenekari dalok egyik legjobb ciklusa, sokan a szerző halálra való készülését látják a műben, mindenesetre az 1948-ban keletkezett darabokat Strauss hattyúdalának tartják. A Négy utolsó éneket két költő verse ihlette, csak egyetlen, a kezdő dal, a Tavasz nem az elmúlásról szól. Ahogy a Siegfried-idill, a Négy utolsó ének is a szerző legbelsőbb érzéseit tárja a hallgató elé, és ilyenkor bizonyosodik be, hogy amit nem lehet elmondani szavakkal, azt el lehet mondani zenével.
A mű előadása érzékeltette a zeneszerző komponálta hangulatokat, a harmadik dalban (Lefekvéskor) egy pillanatra el is jött a csoda, mintha megállt volna az idő, a zene megérintette a közönséget. Szép volt az előadás, Rost Andrea hangja csodálatos, de ez alkalommal elmaradt a mindent elsöprő érzelmi hullám. Keller András a hangszínekkel csínján bánt, a Strauss-mű mélyén sokkal több apró hullám, rezdülés van, a belső szólamok, a szólamarányok nem érvényesültek. Sokszor mintha csak szólt volna a szép zene, de nem éreztük a tartalmat. Az első két tétel pontatlan kezdése, a dinamika egyszínűsége, a zenekar helyenkénti hangerőfölénye az énekes szólista fölött nem eredményeztek igazán kiváló előadást.
Hogy inkább a kifogásokat említettem, annak a Mahler-szimfónia csodálatos előadása az oka. Az 1901-ben bemutatott, s a bemutatón nem éppen sikeres szimfónia tolmácsolásakor kivételesen jól megfogott, érzelemtől túlfűtött, hullámzó zenét kaptunk (éppen ezt keveselltem a Négy utolsó énekben), a nyitó taktusoktól a felemelő zárótétel énekszólójáig. A vonóskar minden képzeletet felülmúlt, helyenként teljesen egyedi hangzással szólt, a nyitótételben a mélyvonósok staccatói, a III. tételben szintén a mélyvonósok szívszorítóan szép dallambemutatása feledhetetlen. A könnyedség, légiesség, a diabolikus, máshol himnikus vagy éppen fanfárszerű hangzás is tetszett, a dinamikai ívek, a nagyobbak és egy-egy rövid frázison belüliek mutatták, hogy a zenekar és Keller András értően vitte végig a művet, Rost Andrea érzékeny-érzéki zárótételbeli szólójával.
A közönség hálásan tapsolt, és talán a legemelkedettebb pillanatok a koncert hivatalos része után következtek. Richard Strauss szenvedélytől átfűtött dala, a Cecilia szólalt meg, fantasztikusan, majd a közönség kitartó tapsa után a Morgen, Keller András hegedűszólójával. Mindkét dal sokáig emlékezetes marad, Rost Andrea már a Mahler-szimfóniában is gyönyörűen énekelt, a két zenekari dalban hihetetlen bensőségességgel adta át a legszebb érzéseket. Csodálatos hangulatot teremtettek az előadók, Rost Andrea, Keller András és a Concerto Budapest.

2012. szeptember 18., Művészetek Palotája

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Június 27.
Next Post: Boksay János és Farkas Ferenc művei egy-egy cédén

Related Posts

  • „Színház az egész világ” – színházi világnap Archívum
  • Olvas(s)atok − Galilei Németh László életében Archívum
  • Liszt Ferenc: Férfikarok II. Archívum
  • Mozart szabadkőműves-zenéje Archívum
  • Mélylégzés Archívum
  • Nádas Péter: Saját halál – saját előadásban Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Augusztus 24. Naptár
  • Bab Berci kalandjai Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – Húsvét-sziget III. (Sziklarajzok és a kohau rongo-rongók) Archívum
  • December 8. Naptár
  • „A refréneket úgyis mindenki tudja” Archívum
  • Galambok, hősök, terek – Parti Nagy Lajos Szombathelyen Archívum
  • Spiritusz lemezbe égetve Archívum
  • „Beszélj keveset, és cselekedj sokat!” Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme