Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • József Attila – [Kóróval jöttél, nem virággal…] Archívum
  • Kratochwill Mimi: A szép könyv kultusza Archívum
  • Antonín Dvořák és Aram Hacsaturján évfordulójára Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 7. Egyéb kategória
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Balaton Archívum
  • Verancsics Antal humanista történetíró Archívum
  • Fent és lent Archívum
  • Esterházy-kincsek Archívum

Maurice Ravel, spanyolul

Posted on 2023.12.28.2023.12.26. By admin 1 hozzászólás a(z) Maurice Ravel, spanyolul bejegyzéshez

Orchestre National de Lyon és Leonard Slatkin előadásában

a papiruszportal.hu archívumából [2013]

Szerző: szabói

Ravel zenekari műveinek első lemezét hallgathatja meg az érdeklődő a Naxos 2011-ben rögzített felvételén, köztük három gyakrabban előadott darabbal, a válogatás a spanyol koloritot helyezi előtérbe, igen szerencsésen, két mű kivételével. Külön érdekesség, hogy a zeneszerző hányféle módon képes a couleur locale-t előhívni a zenében, mennyire más és más megfogalmazásában a zenei szempontból unikális nép muzsikájának előhívása. Vannak ugyan sztereotip vonások, a kasztanyetta, a tüzes ritmus, de nem lehet elsiklani afölött, hogy mennyivel többet ad hozzá Ravel.

A reneszánsz világi zenében, a bécsi klasszikában és a romantikában a magyaros (ungarescák), törökös, janicsáros vagy annak vélt zenei motívumok jelentették a különlegeset, a romantikában a távol-keleti színek, az impresszionisták már dzsesszes elemeket is vittek zenéjükbe, de ezek a motívumok többnyire csak a sztereotip vonásokat tartalmazták.
Ravel nagyon kedvelte az egzotikumot, háza tele volt különleges tárgyakkal. Az anyai ágon félig baszk–spanyol zeneszerző maga sem törekedett arra, hogy színtiszta anyagot használjon, meg is jegyezte egyszer (talán tréfásan), ha valami arabost írna, az arabosabb lenne az eredetinél. Nos, spanyolos zenéje tényleg remek, hangszerelése minden ízében izgalmas és újszerű.
Ravel művei közt kevésbé ismert a hegedűszólós Pièce en forme de habanera, a hangzása kellemes, üdítő, némi mélabúval fűszerezett. A hegedűszólót Jennifer Gilberta játssza, szépen, a kellő helyeken elhalóan, a vonó kicsit ugrik ilyenkor. Szintén kevéssé ismerjük a zongorára készült Menuet antique-ot (1895), mely Ravel stilizált tánczenéinek egyik szép példája, ahogy a Pavane egy infánsnő halálára, úgy ez is az antik világot (no és a táncot) mutatja be az érdeklődőnek. Különösen izgalmas a menüettel kontrasztáló Trió, mind a hangulatot, mind a hangszerelést figyelve.
A Pavane egy infánsnő halálára című darab sok-sok átiratot megélt, a zenekari, 1910-es változat talán a legszerencsésebb (az eredeti mű zongorára készült 1899-ben). A hangulat különleges, a régmúlt korokat idézi, nosztalgiával vegyes melankóliát, hihetetlenül kifejezően. A méltán kedvelt mű áttört, szűrt hangzása egyfelől a kecsességet, törékenységet, másfelől a távoli ünnepélyességet megkapóan bemutatja be.
Az 1905-ös Miroirs zongoraciklus negyedik darabja az Alborada del gracioso, a zeneszerző Gyagilev kérésére 1918-ban hangszerelte a tételt egy balettnek. A darab remek, minden ízében izgalmat tartogató, a hangzásvilág különös-különleges, érdemes lenne a zenekaroknak is felfedezni.
A négytételes Spanyol rapszódia 1908-ban készült, legalábbis a zenekari változat, előzménye kétzongorás kompozíció volt. E művét tartják első igazán jó zenekari darabjának, Debussy is igen érdeklődött az Habanera iránt, el is kérte a partitúrát. A Prélude à la nuit (Előjáték az éjszakához) megkapó hangzásvilágával hódít, az ereszkedő négyhangos (kétszer félhangos lépés közt egy egészhangos) motívum jellegzetes, mi több, a második és negyedik tételben is megjelenik. A színes, zeneileg változatos Malaguena és az Habanera után egy mindent elsöprő zárás következik, tüzes, fiesztahangulatot idéző. (Vajon Bernstein mennyire szándékosan kölcsönözte West Side Storyja I Feel Pretty című tételébe a jellegzetes ritmikájú, mixtúrába öntött motívumot?)
Bár a perzsa és a spanyol zene nem azonos, a lemezen található Shéhérazade nyitány mégis illeszkedik a koncepcióba, a keleties színezet kellemesen kapcsolódik az impresszionista harmóniavilággal. Az Ezeregyéjszaka meséi történetein alapuló Shéhérazade operának indult, de csak a nyitány készült el, ez is eredetileg zongorára (1898-ban) ahogy a lemezen hallható művek nagy része, a hangszerelés itt is kiváló.
A Bolero már-már kultikus mű, a hangszerelés iskolapéldája, az eksztázis zenei megjelentetése. Sokan sokat írtak nagyszerűségéről, az egyetlen hosszú dallam különféle hangszerek általi transzformációjáról, hálás mind a zenekarok, mind a balettosok számára. A Ravel szavaival „zenekari crescendo” 1928-ban szólalt meg először, Ida Rubinstein balettművész közreműködésével (ő is kérte fel Ravelt egy darab komponálására), azóta is gyakran szerepel lemezeken, koncerteken.
A lemezen az Orchestre National de Lyon játszik, a karmester Leonard Slatkin. Ravel műveit nehéz rosszul játszani, hiszen adják magukat, köszönhetően a hangszerelésnek, apró zenei mozzanatoknak, de igazán jól nem sokan tolmácsolják, a felszín alatt azért sok minden rejtőzik. Leonard Slatkin elképzelései nagyon jók, a zenekar is, a karakterek kivétel nélkül azt hozzák, ami a részekre illik, és ami a karmester képzelőerejét mutatja, az a lassítás-gyorsítás, a hangszínek keverése, egy-egy szólam remek kiemelése. A hangszerszólók szinte kivétel nélkül nívósak, a hangszercsoportok pontosan, tisztán szólalnak meg, nem a hangok lejátszására való törekvés a legfontosabb, az együttjáték is remek.
A hangmérnök kiváló munkát végzett, a sztereóhatás helyenként kiemeli a zenekari átmeneteket, és újra Keith Anderson nevét kell megemlíteni a kiváló kísérőtanulmányért.

Ravel: Orchestral Works, Vol. 1 – Naxos

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A Diamond lányok
Next Post: Pálfalvi Dorottya: A titokzatos ház

Related Posts

  • James Herriot: Az állatorvos is ember Archívum
  • Szerelem, halál, barbarizmus, korál Archívum
  • A mi Wertherünk Archívum
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Gödöllői-dombság és a Tápió vidéke Archívum
  • Elszelelős Archívum
  • Szulyovszky Sarolta: A hálás virág Archívum

Comment (1) on “Maurice Ravel, spanyolul”

  1. Visszajelzés: Március 15. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Operakönyv angol szemszögből Archívum
  • 1956 – SZABADSÁGHARC! Archívum
  • Crux gloriosa Archívum
  • Andy Warhol, Marilyn és Mao Archívum
  • A jóslat – a sztárkultusz előzményei Archívum
  • A gótikus Gormenghast atmoszférája, rítusai és mániái Archívum
  • Július 18. Naptár
  • Szeptember 13. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme