Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Guinness Rekordok könyve és a Biblia Archívum
  • Néhány tétova szó a tétova szóról Archívum
  • 3G gyorsulás a Ligetben Archívum
  • Robert Schumann és a Genovéva Archívum
  • Az aradi 13 Archívum
  • A forgatókönyv, Julius Caesar és a néző halála Archívum
  • A Vámos-klub újabb termése: Írók egymás közt II. Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Az elmúlás és a halálmotívumok megjelenése Dsida Jenő ifjúkori verseiben Archívum

Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest

Posted on 2023.05.04.2025.06.17. By admin 2 hozzászólás Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest című bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2014]

Szerző: szabói

Három igen ritkán hallható művet játszott a Concerto Budapest a Zeneakadémián március 7-én és 8-án a Concerto Russo-bérlet keretében, a régóta az élvonalhoz tartozó Gennagyij Rozsgyesztvenszkij vezényletével. Közreműködőként a karmester felesége, Viktorija Posztnyikova lépett fel. A romantika jegyében összeállított program érdekes volt, Liszttől Rahmanyinovon át jutottunk el Sibeliusig, bő hatvan év telt el a Liszt- és a Sibelius-mű bemutatója közt.

Liszt Ferenc Prométheusza ismertségben eltörpül a Les Préludes-höz vagy a Mazeppához képest, ötödik szimfonikus költeménye korábbi kísérőzenéje (Herder: A láncaitól megszabadított Prométheusz című drámájához készült, benne a nyitánnyal és kórusokkal) nyitányának átdolgozott változata. Liszt – hasonlóan az Orpheuszhoz – a mitológiai hőst ábrázolja, annak valóban hősi oldalával; a hangvétel pátoszos helyenként. Liszt így ír a mű előszavában erről: „…a bátorság, szenvedés, kitartás és megváltás, az ember számára megközelíthető legmagasabb hivatás elérésére való merész törekvés.”
A zenekar feszesen, kifejezően játszott, imponálóak voltak a rezesek, a fugatós szakasz pregnánsan indult, később kis pontatlanságokkal találkoztunk. Nagyon jól szólalt meg a trombita-kürt-tuba rész, mintha Wagnernél is létezne valami hasonló zenei anyag. A dinamikát végigvezették, az ellentétekre épülő hatást jól kifejezték az előadók.
Már a nyitó taktusoknál feltűnt, hogy Rozsgyesztvenszkij igen takarékosan vezényel, a taktírozás nem következetes, néha nem is irányított a 83 éves karmester. Ez a fajta vezénylés a szintén nagyon ritkán játszott Rahmanyinov-zongoraversenyben kevésnek tűnt, pontatlanul kezdődött a darab, később a nyitótétel elején szétesett a zenekar. (Rendkívül zavaró volt az orgonaülés közepén ülő férfi spontán vezénylése, mely végigkövette az összes művet.) Nagyon nehéz a IV., g-moll zongoraverseny (op. 40.), a zenei anyag nagyon nagy odafigyelést kíván az előadóktól, a zongora és zenekar ritmikája rendkívüli pontosságot, helyenként ez elsikkadt a karmestertől induló kevés információ miatt. A Largóban csodálatosan, elomlóan játszottak a vonósok, Posztnyikova talán nem annyira érzékletesen tolmácsolta a tételt, egy későbbi szakaszban kifejezetten erőszakosnak tűnt egy belépése. A virtuóz zárótétel nagyon jó karaktereket hozott mind a zenekar, mind Posztnyikova részéről, az Allegro vivacéban talált egymásra tökéletesen a zenekar és szólista.
Posztnyikova nagyszerű zongorista, dinamikus, tökéletes, briliáns technikai és darabtudással. Játéka helyenként férfias, kemény, több lírai pillanatot szívesen hallottunk volna tőle. Mindenesetre imponálóan játszott, nagy ívekkel, a közönség ráadást is kikövetelt, Rahmanyinov cisz-moll prelűdjét szólaltatta meg a művésznő, óriási tablókkal, fantasztikusan kifejezően, a hiányolt nagy pianókkal.
Szünet után Sibelius V. szimfóniája hangzott el, ismét egy ötödik mű – örvendetes, hogy egyre többször játszanak Sibelius-darabot itthon. A háromtételes Esz-dúr szimfónia (op. 82.) izgalmas darab, tele hangszerelési remekekkel, a szerző mintha a természetet ábrázolná az első két tétel egyes részeiben, de nem hiányzik a tánc sem (a két szélső tételben). Az Allegro molto moderato tétel (egy késői belépés ellenére) csodálatosan szólalt meg, összeszedetten, rendkívül kifejezően, különösen a fafúvóspárok játéka volt imponáló, mind a dinamikai, mind az agogikai megoldások szempontjából. A tétel közepébe illesztett scherzószerű rész táncos, könnyed karaktere hangulatosan színezte művet. Az Andante mosso varázsosan indult, csodálatos hangszínekkel, érzékekre hatóan, maga volt a nyugalom, az idill, a középrész hihetetlen indulatai is markánsan megszólaltak. A zárótétel csendes vonós pezsgése, az egyre himnikusabbá váló zenei anyag, a fafúvók jó megoldásai, a csodás vonós hangzás igazán szép volt.
Rozsgyesztvenszkij nagy egyéniség, voltak elképzelései a művekről. A zenekar leste minden kívánságát, nagyon jól együttműködött a dirigenssel, hihetetlen energiát vittek a művekbe, nagyon jó koncertet adtak. A karmester kisugárzása győzött a nagyvonalú irányítás ellenére, a közönség tapsára válaszul ráadást is kapott a közönség.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Robin Cook: Halálcsapda
Next Post: Május 5.

Related Posts

  • A jóslat – a sztárkultusz előzményei Archívum
  • A Bartók-trilógia I. része Archívum
  • Kabarétörténet szubjektív objektívon keresztül Archívum
  • A sulyok és annak el nem vetése Archívum
  • Glenn Gould és Beethoven utolsó zongoraszonátái Archívum
  • Beethoven és Brahms Archívum

Comments (2) on “Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest”

  1. Visszajelzés: Június 16. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Május 4. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Július 26. Naptár
  • Webern zenekari művei Archívum
  • Beethoven és Brahms Archívum
  • Mélyfúrás – Fűzfa Balázs: »…sem azé, aki fut…« Archívum
  • Olvas(s)atok – Bohumil Hrabal: Sörgyári capriccio Archívum
  • A Skót Felföld a Tündérek Földje Archívum
  • Északi és déli bábok Archívum
  • A Mesemondó – Benedek Elek Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme