Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Egry József életmű-kiállítása a Kieselbach Galériában Archívum
  • Szemben a honi trenddel Archívum
  • A Szent István-bazilika [és kupolája] Archívum
  • A halandó múzsa Archívum
  • Vincent van Gogh Archívum
  • Nem az évszak a lényeg Archívum
  • Operalia-opera Archívum
  • Szemtanú Archívum

Anton Kraft: Csellószonáták

Posted on 2024.05.15.2024.05.12. By admin Nincs hozzászólás a(z) Anton Kraft: Csellószonáták bejegyzéshez

Grand Duo két csellóra

Szerző: Lehotka Ildikó

A bécsi klasszicizmus zeneszerzőtriásza mellett nem sok komponistának maradt hely. Ám Haydn, Mozart és Beethoven árnyékában rengeteg jó zeneszerző alkotott, akiknek a nevét teljesen elfeledte az utókor, pedig sokuk darabját akkoriban ki is adták, játszották házi muzsikálások alkalmával. Anton Kraft (1749–1820) neve még a gyakorlott zenehallgatónak sem mond sokat, nemhogy az átlagos érdeklődőnek, a Brockhaus–Riemann-lexikonban sem szerepel a neve.

Kraft nem véletlenül írta csellóra műveit: Haydn vezetése alatt játszott a legendás hírű, „Pompakedvelő” Esterházy herceg által fenntartott zenekarban. A csellóművésznek köszönhetjük Joseph Haydn D-dúr csellóversenyét.
Kraft nemcsak csellistaként, kamarazenekari, zenekari, vonósnégyesbeli szerepléseivel és versenyművek előadójaként (Beethoven Hármasversenyének bemutatóján is ő volt az egyik szólista) szerzett hírnevet magának, hanem zeneszerzőként is jegyezték, műveit kiadták. Fia, Nikolaus is csellista lett.

A korabeli hangszereken előadott három szonáta összkiadásának felvétele és a Grand Duo kellemes zene. Ne keressünk benne mélyebb mondanivalót, ezek a művek, ahogy Haydn (szintén a Hungaroton Kiadó gondozásában megjelent hegedűduók) és Mozart ilyen jellegű darabjai is, leginkább a közös zenélés öröméért készültek. Ezt főként a második szonáta gitárkíséretes, csak szólócsellós, néhol szerenádszerű középső tétele bizonyítja.
A három szonáta formai felépítése szinte azonos, a nem túl gyors nyitótételt (éneklő allegro), majd lassút rondóformában íródott zárótétel követ, ami gyakori tételrend a kor „könnyűzenéjében”.
A korabeli hangszereken előadott darabokat a klasszikus kor szerinti (a’=430 Hz) hangolásban halljuk.
Kraft Haydntól is tanult, ennek hatása jócskán érződik a darabokon. A C-dúr szonáta Finale tétele például a D-dúr csellóverseny szintén zárótételének nyitó motívumát idézi. Rendkívül szellemes, és a cédé leghangulatosabban előadott tétele a G-dúr szonáta zárótétele, a két csellót gitár, melyen Győri István játszik, kíséri. A rondótéma, mely a variációk alapja lesz, nem más, mint a Haydn No. 94., szintén G-dúr, Üstdob-szimfóniájának második, szintén variációs (de C-dúr) tétele. Nagyszerű zeneszerzői ötletek – a hangszerelést is beleértve – sorakoznak, humor, humor, humor mindenhol: skálamenet, díszítések a gáláns stílus jegyében, ami itt persze karikírozásnak hat. Nem marad ki a Sturm und Drang, a gitárhangok elpötyögtetése is hangulati elem. A bővérű, invenciózus előadás, ha lehet, még jobban kiemeli a mű humorát, a dinamikai ívek eltúlzása kötelező jellegű a tételnél. Ezt a forszírozott, de nem öncélú gitárpengetés is segíti. A nehézkesség megjelenítése társul a lágy, érzelmes dallamokkal, persze mindez humorral, vidámsággal ábrázolva. A lezárás pedig egyszerűen szenzációs, üveghangokkal tűnik a semmibe a fantasztikusan kibontott és megvalósított dallamocska.
A D-dúr szonáta első tétele nem szűkölködik nehéz technikai elemekben. A harmadik tételre szintén a humor ábrázolása a jellemző. Sajnos a fortepiano – melyen Spányi Miklós játszott – hangja háttérbe szorul, különösen ennél a tételnél több szerepe van, amit ki lehetett volna emelni.
A három szonáta egyfajta zeneszerzői fejlődést is mutat. Kétségkívül a csellóduó a legérettebb műve a cseh zeneszerzőnek. A két hangszer egyenrangú társa egymásnak, a két előadó érzékenyen követi egymás stílusát, zenei gondolatmenetét.

A felvétel nagy erőssége a zenekari hangzást, tömörséget ábrázoló játék. Máté Balázs – aki a régizenélés elkötelezett és elismert képviselője, neves zenekarok alapítója, szólistaként is jegyzik – mellett Karasszon Dezső a másik csellista. Érdekes a hét hangszer hangszínét összehasonlítani, a szonátáknál a második cselló, a continuo hangja nem érvényesült ennyire.
Lehet, hogy a hangszerek hibája, de sokszor erőszakosnak tűnt az első cselló játékmódja. Ugyanerre gondolok akkor, amikor a lágyságot hiányolom. Az üveghangok – megint csak a korabeli hangszerekre gyanakszom – nem voltak olyan tiszták, mint ahogy a ma használatos hangszereknél hallhatjuk, de a bélhúrnak is vannak hátrányai. Szívesen láttunk volna egy-egy képet az előadókról (csak a szuszogásukat hallhatjuk) és természetesen a zeneszerzőről, de a hangszereket is megnéznénk. A kísérőfüzet Máté Balázs munkája.
A Hungaroton által kiadott cédé a World premiere sorozatba tartozik, minden bizonnyal a külföldi hanglemezpiacon is megtalálható ez a sorozat, mert jó műveket hallhatunk rajta kiváló előadóktól.

Anton Kraft (1749–1820): Gordonkaszonáták
Op. 1. Nos 1–3. (összkiadás)
Grand duó két gordonkára Op. 5.

C-dúr szonáta / Sonata in C major Op. 1. No 1. 16’24”

  1. I. Allegro moderato 8’42”
  2. II. Adagio 3’24”
  3. III. Finale Rondo. Allegretto 4’18”
    G-dúr szonáta / Sonata in G major Op. 1. No. 2 21’04”
  4. I. Moderato 9’22”
  5. II. Adagio 6’07”
  6. III. Finale Rondo. Allegretto con Variazioni 3’53”
    D-dúr szonáta / Sonata in G major Op. 1. No. 3.
  7. I. Allegro spiritoso 10’14”
  8. II. Adagio un poco Andante 2’53”
  9. III. Rondo. Allegretto 3’47”
    Grand duo (g-moll) két gordonkára / Grand duo (in G minor) Two Cellos Op. 5. 21’28”
  10. I. Allegro risoluto – Moderato 10’32”
  11. II. Adagio – Adagio cabtabile 2’53”
  12. III. Rondo. Allegro non troppo 3’47”
    Összidő 76’07”

Máté Balázs – gordonka / cello
Karasszon Dénes 2. gordonka (continuo) / 2nd cello (continuo 1–4., 6–9. 2. gordonka / 2nd cello 10–12.
Spányi Miklós – fortepiano 1–4., 6, 9.
Győri István – gitár 5., 6.
Design: Nagy Péter
Kísérőfüzet-szerkesztő: Winkler Lajos
2005 Hungaroton, első kiadás
HCD 32292

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Bonifác – fagy, szabók és sörfőzés
Next Post: Venezuelai gondolatok magyarságról, állampolgárságról

Related Posts

  • „Színház az egész világ” – színházi világnap Archívum
  • Nemzeti Filharmonikus Zenekar Archívum
  • Író beszél – Írók egymás közt I. Archívum
  • Schubert: 7. (Nagy) C-dúr szimfóniája Archívum
  • Prágai tavasz Archívum
  • Erjesztett szójabab és Ady building Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Robert Capa-kiállítás a Ludwig Múzeumban Archívum
  • Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei Archívum
  • Rajzok és grafikák a Monarchiáról Archívum
  • Feketén-fehéren Archívum
  • Szeptember 24. Naptár
  • Május 27. Naptár
  • Irodalmi Nobel-díjasok – Theodor Mommsen Papiruszportal
  • Boszorkánykör – A beavatás elmarad Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme