Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • 3G gyorsulás a Ligetben Archívum
  • Bőrnetwork Archívum
  • La finta Mozart Archívum
  • Heti papiruszok (2323) Egyéb kategória
  • KulTúra Északnyugat-Magyarországon I. Archívum
  • Pozsonyi papiruszok I. Archívum
  • Fesztiválzenekar nagyban és kicsiben Archívum
  • 100 fokon játszotta Archívum

Csajkovszkij kétszer a Nemzeti Filharmonikusokkal

Posted on 2023.04.02.2025.05.08. By admin 2 hozzászólás Csajkovszkij kétszer a Nemzeti Filharmonikusokkal című bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2007]

Szerző: Lehotka Ildikó

Csajkovszkijt manapság divat nem szeretni. Negédesnek, túlcsordulónak tartja még a szakmabeliek egy része is. Szeretjük-e vagy nem, műveit gyakran játsszák a balettoktól a nagy szimfóniákig. Némelyik darabjának egy-egy taktusa a komolyzenét legjobban elutasítóknak is ismerős. A március 8-i koncerten az egyik mű kezdő ütemei is ebbe a kategóriába tartoznak: a b-moll zongoraversenyéi. A zongorakoncert után az 5. szimfóniát hallhattuk az NFZ előadásában, vezényelt Berkes Kálmán, zongorán közreműködött Prunyi Ilona.

Csajkovszkij I. zongoraversenye először Bostonban hangzott fel, ahol a szólista Hans von Bülow volt. Mivel a zeneszerző barátja, Nyikolaj Rubinstein, akinek az eredeti ajánlás szólt, banálisnak és eljátszhatatlannak tartotta a művet, ezért Csajkovszkijnak másik zongoristát kellett találni és a bemutatót Oroszországon kívül megtartani. A mű azóta is repertoáron van, mi több, garantált a siker, nehéz elképzelni, miért utasította le Rubinstein.
A versenymű közismert, rengeteg felvétel áll az érdeklődők rendelkezésére, ilyenkor jóval kritikusabban hallgatja az ember a darabot. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Prunyi Ilona előadásában a középső tétel szólt a legszebben. Itt a dallamvezetés, a dinamika, az apró megtorpanások, a zongora bensőséges pianója szépen szólt, a zenekar is a zongorista elképzelését segítette. Azonban a két szélső tétel nem érvényesült a zeneszerző elgondolása szerint. Az első tétel allegro tempója a szokottnál kicsit lassabb volt. Természetesen nem ez határozza meg egy mű erényét vagy hátrányát, de esetünkben egy széthúzott, unalmas, csak háttérzenének való tételt kaptunk. Pedig zongorát zenekari kísérettel még nem hallottam ilyen erőteljes hangerővel, kiemelkedve a forte részeknél is. A szélesen áradó, de inkább árvízjellegű kezdés, lassú, nem lassú, nem volt kitöltve. A gyönyörű dallam atomjaira esett, parttalanná vált. Zavaróak volt a rezesek indokolatlanul erőszakolt sforzatói, mintha a szimfónia rezesállásaihoz melegítettek volna be. Pontatlan belépések és lezárások tarkították a tételt, a dinamika sem segített.
A harmadik tétel tempójelzése (Allegro con fuoco) csak a kottában szerepelt, a tolmácsolásban nem. Pedig Csajkovszkij igazán mestere volt a szilaj dallamok írásának, a tétel lényege is ez lett volna. Nem szeretem a kifejezést, de női zongorázást hallottunk, s ezt nem csak a technikai megoldások miatt (oktávmenetek, karakterábrázlás) gondolom így. Prunyi Ilona nem élt a ma megszokott manírokkal, nem hajlongott zongorázás közben. Sajnos, ráadást nem kaptunk, pedig a közönség igen hálás volt. Berkes Kálmán nem igazán tudta az együttest kézben tartani, az említett pontatlan belépések, lezárások, a zongoristával való kommunikációképtelenség miatt a szétcsúszás veszélye is fennállt.
Szünet után az 5., e-moll szimfónia hangzott el. A mű, Csajkovszkij utolsó előtti szimfóniája az érzelemgazdag zene egyik csúcspontja. A dallam mellett az első tétel főtémájának szisztematikus, transzformált megidézése jellemzi. A zenekar előtt mintha egészen más karmester állt volna. Mozdulatai felszabadultak voltak, már semmi nem emlékeztetett a katonazenekari instrukciókra, határozott, világos beintések, lezárások, végigvitt koncepció megvalósítása jellemezte a szinte kívülről vezénylő karmestert. Nagyon szeretheti a művet Berkes Kálmán, minden pillanat izzott, lehetett az lassú vagy diadalittas karakter. A zenekar is teljesítette az utasításokat, szép szólókat hallottunk, a második tétel kürt által játszott témája a legjobb példa. Gyönyörű hangszínek, a hangszercsoportonként ismétlődő motívumok pontos, de kifejező visszaadása, a nagy ívű dinamikai hullámok kibontása tette emlékezetessé az előadást.
A koncert második része minden szempontból élvezetes volt. Hogy mi lehetett az oka az ilyen eltérő tolmácsolásnak, nem tudom, a szimfóniáé sokáig emlékezetes marad.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2007. március 8.
Klemperer-bérlet 2006–2007

Csajkovszkij: I. (b-moll) zongoraverseny, op. 23.
Csajkovszkij: V. (e-moll) szimfónia, op. 64.

Vezényelt: Berkes Kálmán
Közreműködött: Prunyi Ilona (zongora)

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: ABC – Andersen, Benedek, Csukás… és a többiek
Next Post: Heti papiruszok (2313)

Related Posts

  • Veszprémbe vagy Veszprémben lakom? Archívum
  • Rosszfiútól rosszfiúig Archívum
  • Fazil Say a Cziffra Fesztiválon Archívum
  • Juan Marsé: Utolsó délutánok Teresával Archívum
  • Benedek Marcell Archívum
  • Mozart, a csodafelnőtt Archívum

Comments (2) on “Csajkovszkij kétszer a Nemzeti Filharmonikusokkal”

  1. Visszajelzés: November 6. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Május 7. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Dzsesszalbumok – John Brown Trio, Bob Shimizu Archívum
  • Szeptember 26. Naptár
  • Csínom: Lenka ikerkönyve Archívum
  • Március 3. Naptár
  • A zsebre dugott kéz és a joker Papiruszportal
  • Kékszakáll francia módra Archívum
  • Mélyfúrás – Fűzfa Balázs: »…sem azé, aki fut…« Archívum
  • Az elfeledett Steffani-opera: Niobe regina di Tebe Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme