Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Bacsó Péter és Grendel Lajos, Bacsó Kristóf és Oláh Kálmán Archívum
  • „Az a fontos, hogy terjesszük a zűrzavart, nem pedig az, hogy kiküszöböljük.” Archívum
  • Comrie–Matthews–Polinsky: A nyelvek világatlasza Archívum
  • Lónyay Menyhért naplója Archívum
  • Baráti és Pace szonátaestje Archívum
  • Kalózok pedig vannak Archívum
  • Miként alakult (volna?) Archívum
  • Amerikai zenehíd – Juhász Előddel Archívum

Báró és lovag − Sir Andrew Lloyd Webber

Posted on 2023.03.22.2025.03.23. By admin Nincs hozzászólás a(z) Báró és lovag − Sir Andrew Lloyd Webber bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2005]

Szerző: Mika Róbert

Andrew Lloyd Webber az angliai Dél-Kensingtonban született 1948. március 22-én. Szülei szoros kapcsolatban álltak a muzsikával, édesapja, William Lloyd Webber zeneszerző és zenetanár, édesanyja Jean Hermione csellista volt. Míg ő apja nyomdokaiba lépett, fivére, az 1951-es születésű Julian édesanyja csellószeretetét örökölte, és belekóstolt ő is a zeneszerzésbe.

Webber 1964-ben végezte el az Oxfordi Egyetem zeneszerzői szakát. 1965-ben ismerkedett meg a nála négy évvel idősebb, szintén angol Tim Rice dalszöveg-, szövegkönyvíróval. Az ismeretségből barátság és gyümölcsöző munkakapcsolat lett. Első közös művüket, a József és a színes, szélesvásznú álomkabát (Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat) 1968-ban vitték színpadra. A meghökkentő cím, a bibliai témájú történet, az egyenes, jól érthető szöveg és a még talán kiforratlan, de mégis egyéni, webberes dallamvilág megtette a hatását. Egy évvel az 1967-es Hair című musical bemutatója után, a hippikorszakát élő lázadó ifjúság és az újra mindig fogékony broadwayi közönség nemcsak befogadta a két fiatalember produkcióját, hanem várta a folytatást. A hogyan tovább főleg Webbernek okozott fejtörést. Maradjon a populárisabb musicalnél, megkockáztatva, hogy beleszürküljön a hétköznapokba, vagy továbbmenjen azon az úton, amit megkezdett. Még az első sikerek fényében fürdött, amikor megjelent a Who együttes Tommy című rockoperája, a maga nemében korszakalkotó zenei ötvözet. A komolyzene és a rock frigyre lépett, olyan együttesek zenéltek együtt, mint az újjáalakult Deep Purple és a Londoni Szimfonikus Zenekar a londoni Royal Albert Hallban (Concertoo For Group and Orchestra, 1970; a koncertet 1969. szeptember 24-én rögzítették). Az események megerősítették Webbert és Rice-t, hogy milyen irányba tolják tovább a szekerüket. Megszületett a világ talán legismertebb rockoperája, a Jézus Krisztus szupersztár (1972), amely Jézus utolsó napjait eleveníti fel. Az olykor nagyon is kemény zenei elemekkel tarkított produkció sikere leírhatatlan, amiben közrejátszik, hogy olyan művészek léptek fel a West End deszkáira, mint a Deep Purple énekese, a fantasztikus hangú Ian Gillan. Megjelent a színpadi előadókkal készült lemez, ami a kommunista Magyarországon az egyik legkeresettebb tiltott áruvá vált. Norman Jewison pedig 1973-ban leforgatta a mű filmes adaptációját. Az 1972-es év Webber életében nemcsak a rockopera bemutatóját hozza, feleségül vette Sara Huggilt, akivel 1983-ig kötötte össze az életét. Házasságuk gyümölcse két gyermek, Imogen (1977) és Nicholas (1979). Újabb négy év, újabb közös munka Tim Rice-al, újabb siker: Evita. Az 1976-os ősbemutatót több mint 3000 előadás követi. Az Eva Duarte de Peron, Juan Peron argentin diktátor feleségének történetét feldolgozó művet 1996-ban filmesítették meg többek között Madonna, Antonio Banderas és Jonathan Pryce főszereplésével (a művet Magyarországon is forgatták, Webber Oscar-díjat vehetett át a zenéért). Az immáron harmadik sikert is besöprő páros útjai kettéváltak. Tim Rice a Disney stúdió felé kacsingatott, Webber pedig elővette T. S. Eliot Macskák könyve (Old Possum?s Book of Practical Cats, 1939) című munkáját.

A szikár adatok: a Macskák (Cats) című musical 1981-ben született meg, és azóta is − immáron 24 éve (!) − műsoron van a Broadwayen (Londonban és New Yorkban közel 10 000 előadás körül járnak). Nálunk a Madách Színház adja folyamatosan a darabot. Webber bebizonyította, hogy Tim Rice nélkül is tud maradandót alkotni.
Édesapja halálára egy tőle távol álló stílusú Rekviemet írt 1982-ben. Válása után a Macskák egyik sztárszereplőjét, a szoprán énekes Sarah Brightmant veszi el feleségül (1983).
Az új asszony új inspirációkat hoz, mind a futurisztikus fiatal és idősebb vonatokat megszemélyesítő Starlight Expressz (1984), mind a Gaston Leroux regénye által ihletett Az operaház fantomja (The Phantom of the Opera, 1986) folyamatosan műsoron van a Broadwayen.
1990-ben vált el második feleségétől, hogy egy év múlva nőül vegye Madeleine Gurdont. A harmadik házasságából három gyermek született, Alastair (1992), William (1993) és Isabella (1996). Munkája elismeréseképpen 1992-ben lovaggá ütötték, 1997-ben bárói címet kapott az uralkodóháztól (Baron Lloyd-Webber).

2002-ben együtt dolgozott az indiai Allah Rakha Rahmannal, és ebből egy nagyon jó zene, a Bombay álmai született.
Sir Andrew Lloyd Webber eddig 15 nagy sikerű musicalt és rockoperát alkotott.
Két Oscar-díja mellett számos nemzetközi elismerést is szerzett. Így magáénak mondhatja a Tony-, Grammy-, Olivier- és a Golden Globe-díjakat is. Az 57 éves zeneszerző cukorbetegen is aktívan dolgozik, legfrissebb művét, A fehér ruhás asszonyt (The Women in White) 2004-ben mutatták be a közönségnek.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Dr. Kubassek János: A Szahara bűvöletében
Next Post: Lully és a szerelem, operában elmesélve: Armida

Related Posts

  • Omega 50 Archívum
  • Bartók, férfikarok, népzene – lemezen Archívum
  • Magyaros Hollywood – Rózsa Miklós Archívum
  • Arany erotikájának szimbólum- és motívumrendszere Archívum
  • Sírj, vagy nevess… Sanzonok Archívum
  • Haydnról mindenkinek Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • December 7. Naptár
  • Két este Aimard-ral Papiruszportal
  • Halál és szerelem Archívum
  • Kós Károly emlékére Archívum
  • Március 11. Naptár
  • A dzsesszen keresztül az avantgárdig Archívum
  • Válogatott novellák apropóján Archívum
  • A Bartók-trilógia I. része Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme