Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Zichy Mihály, a „rajzoló fejedelem” Archívum
  • Valóság, só – Karthágó Archívum
  • Hernádi Gyula (1926–2005) Archívum
  • „…aki hiányzik, azt szeretem” Archívum
  • Emily Brontë Archívum
  • A sötét oldalon: Borzongás Archívum
  • Meghökkentő mesék Archívum
  • „A kommunizmus sűrű köde” Archívum

Kétségek és Borisz

Posted on 2024.05.13.2025.03.29. By admin Nincs hozzászólás a(z) Kétségek és Borisz bejegyzéshez

Muszorgszkij Borisz Godunovja az Operában

Szerző: Lehotka Ildikó, 2024. május 12.
Fotó: Berecz Valter

Muszorgszkij egyetlen befejezett operáját tűzte műsorra az Operaház. Igaz, hogy a szerző és sokan mások is – többek között Rimszkij-Korszakov – átdolgozták a művet, a hallgató mégiscsak kíváncsi arra, milyen Muszorgszkij kevéssel több mint egy év alatt komponált operájának zenéje, cselekménye. Az úgynevezett ősváltozat bemutatását választotta az Operaház.

Az 1868-ban elkezdett kompozíciós munka a darab recepció-történetét tekintve az utókor és a szakmai szempontok alapján nem nyert el egyöntetű tetszést. A hét jelenetből álló művet nem fogadta el a Mariinszkij Színház, többek között azért, mert nincs női főszereplő. 1871-72 között Muszorgszkij átdolgozta a művet, majd Rimszkij-Korszakov vette kezébe (már Muszorgszkij halála után) a mű finomítását, kétszer is belenyúlva a zenei anyagba. 1908-ban Párizsban mutatták be a darab Rimszkij-Korszakov féle második átdolgozását, nagy sikerrel. 1928-ban előkerült az eredeti partitúra, amelyet szintén játszottak. Születtek újabb átdolgozások, többek között Sosztakovics is megírta a maga verzióját.

A zavaros időkben játszódó történet Puskin Borisz Godunov című drámájából készült, Muszorgszkij jegyzi a librettót is. Az első változat Borisz cárt állítja a középpontban, leginkább az őt foglalkoztató gondolatait, a hatalommámortól az őrületig. A zene valóban nem az a kiforrott alkotás, hogy az ember fülében motoszkáljon, ráadásul kissé hosszadalmas. Azonban Muszorgszkij zenéjének ősereje minduntalan tetten érhető: nyers, de kifejező szakaszokat hallhatunk, helyenként modális harmóniákkal, népies tónussal, népdallal.

Az Operaház minden produkciójának sarkalatos pontja a rendezés. Almási-Tóth András próbált egy olyan előadást rendezni, amibe sok minden belefér, egy kis régi, egy kis új, gyilkosság, szex, két patkány a Vaszilij Blazsennij székesegyház makettjével „felszerelt” terráriumban, varázsgomba, verés, karaoke, filmbejátszások (utóbbi Czeglédi Zsombor munkája) és élő közvetítés a terráriumból. Már felsorolni is sok, és biztosan nem említettem meg mindent (például az 50-es évekre jellemző fekete, hosszú bőrkabátot). Maga az előadás is egy rövidfilm-bejátszással indult. A jelmezek sem egyetlen kort tükröztek. A nyitó jelenetben az énekkar pompázatos ruhában volt a színpadon (bár az egyszerű népet képviselték). Borisz palástja korhű, gyönyörű, ennek ellentéteként például Fjodor (Feodorként nevezve a produkciós adatok között) öltönyben jelent meg (jelmeztervező: Lisztopád Krisztina). Vagy Grigorij enyhén lenge öltözete sem valószínű, hogy az 1500-1600-as évek fordulóján megszokott volt. A díszlet kifejező volt, bár azt nem értem, hogy Pimen cellájában miért a könyvhalom tetején aludt Grigorij (díszlet- és világítás-tervező: Sebastian Hannak).

A zenei megvalósítás egyértelműen kimagasló. Bretz Gábor mint cár hiteles figura volt a közönség számára, színpadi jelenléte erőteljes. Hangja kifejező, zenei szempontból tökéletesen megoldotta szerepét. A közönség átérezte, hogy Borisz kétségek közt vergődik, ő-e a hibás a kis Dmitrij Ivanovics haláláért. Itt kell megjegyeznünk, hogy Borisz cár életéről sok mindent nem tudunk, de azt igen, hogy az orosz nép választotta cárrá (hiszen meghalt a trón várományosa, Borisz húga, Irina fia. Sujszkij feladata volt a haláleset kivizsgálása). Egy szóval remek alakítást kaptunk. Nagyon jó választásnak tartható Varlaam szerepére kiírni az éppen harmincéves Alekszej Kulagin (Aleksei Kulagin, ahogy az Opera honlapján szerepel) basszust. A hang telt, dús, még az énekes előtt áll hangjának kiteljesedése. Sajnálatos, hogy a bordalt karaokévá minősítette le a rendező. Pál Botond Grigorijt alakította, rendkívüli elánnal, bár a rendezés szerint gyilkos, Piment annak laptopjával ölte meg, de a biztonság kedvéért rugdosta is a szerzetest. Szintén nagyon jó volt Brassói-Jőrös Andrea Kszenyijája. A hangszín remek, ahogy a fehér ruhában éneklő, a vőlegényét elvesztő személy megformálása is. Kszenyija végül sosem ment férjhez, ő is a Godunovokat lemészárlók egyik áldozata volt, bár később, mint Fjodor. Sujszkij bojárt Kovácsházi István tolmácsolta, némi wagneres éneklési móddal. Topolánszky Laura Feodorként (miért nem Fjodorként?) állt a színpadon, kissé ellenszenvesnek képzelte a rendező a figurát, egy nyegle, semmivel nem törődő figurát jelenített meg az énekesnő, remekül. Szántó Andrea is hálátlan szerepet kapott, a kocsmárosné minimális idő alatt kétszer is odaadta magát az ivóban, az egyik alkalommal a lépcsősoron. Wiedemann Bernadett, Kiss Tivadar, Pataki Bence és Palerdi András a kis szerepekben szintén jó volt.

Az Opera kórusa és gyermekkórusa szép perceket szerzett, a felnőtt kórus a nyitó képben kifejezetten pompázatosan szólt. A zenekar elképesztően jó volt, Alan Buribayev minden zenei mozzanatot pontosan érzékeltetett. A hangszínek csodálatosak voltak, a kissé kidolgozatlan szerzői műből A legtöbbet hozta ki a kazak karmester.

A honlapon érdemes lenne egységesíteni az orosz nevek átírását. A rendezés tehát nem mindenki tetszését nyerte el. Ami mégis egyedi volt, az a család megjelenítése fényképszerűen: pasztell tónusok, lassú haladás fe-, vagy felfelé, az ötlet számomra a nagy pillanatok egyike volt.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Mélylégzés
Next Post: Tsathoggua

Related Posts

  • Egy felfedezett francia opera – LALO: Ys királya Papiruszportal
  • Astrolabium (horologium, balesilha) Papiruszportal
  • Brahms és Bartók Papiruszportal
  • Tavaszi zsongás Papiruszportal
  • Sibelius, Rahmanyinov, Szkrjabin – Pletnyovval Papiruszportal
  • A humánum Beethovennel és Schuberttel Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Félelmetes Félix Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – Húsvét-sziget I. (Rapanui) Archívum
  • Október 20. Naptár
  • Augusztus 22. Naptár
  • Tündérkert virágai Archívum
  • Március 10. Naptár
  • Magdalena Kožená és Micuko Ucsida Archívum
  • Májusi Manon Lescaut Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme