Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Már alig vártuk Archívum
  • Kiszin és Szkrjabin Archívum
  • Krúdy Gyula szerelmeskönyve Archívum
  • Bach Máté-passiója Archívum
  • Honvágy – Vonzások és választások Archívum
  • Versenyművek, karakterdarabok, Glazunov tollából Archívum
  • A nagy gőtekeresés Archívum
  • Egy egészen icipici karácsony Archívum

Észt, német, finn

Posted on 2024.05.10.2024.05.08. By admin Nincs hozzászólás a(z) Észt, német, finn bejegyzéshez

Paavo Järvi és a Fesztiválzenekar koncertje

Szerző: Lehotka Ildikó, 2024. május 8.

A Budapesti Fesztiválzenekart nem kisebb dirigens, mint Paavo Järvi vezényelte három alkalommal, április 26-27-én és 29-én a Művészetek Palotájában. A műsor három darabot ígért, két szimfóniát és egy kortárs észt művet, ez utóbbi 2000-ben készült. Ismét egy remek koncerten vehettem részt április 29-én.

Mindig izgalmas, ha kortárs mű szólal meg egy-egy hangversenyen. A hallgató kíváncsi arra, hogy a mai kort hogyan tükrözi vissza egy-egy zeneszerző, visszanyúl-e a korábbi stílusokhoz, hangzásokhoz, zenéje dallamos-e, vagy új utakat kereső. A korábban progresszív rockot játszó Erkki-Sven Tüür Aditus című műve szólalt meg elsőként a koncerten. A darab Tüür kollégájának halálára készült, a latin ’aditus’ szó jelentése bejárat, belépés, megközelítés. A mű bőségesen használja a kromatikát, ezzel is indul az Aditus. Szintén jellegzetes hangzás a mű kezdetekor a glissando, és a lefelé történő terclépések. A mű komor, helyenként szinte világvégét idéző hangulatot teremt, a hallgató szinte várja a középkori Dies irae dallam felbukkanását. A mű színes, változatos, elgondolkodtató, egy szép ív feszül az elcsendesedő zárásig. A Fesztiválzenekar láttatóan mutatta be a szerzői elképzelést, Paavo Järvi pontosan intett be, figyelt a zenekari, kiegyensúlyozott hangzásra. Csodás hangszíneket élvezhetett a közönség.

Az észt és finn mű közé került Robert Schumann I. szimfóniája (B-dúr, Tavaszi szimfónia, Op. 82). Schumann ezt a művét élete talán legboldogabb szakaszában írta. Feleségül vette Clarát a lány apjának tiltása ellenére, még ebben az évben, 1840-ben számos dalt komponált, majd a következő évben írta meg az első szimfóniát. Eredetileg a tételekhez címeket is mellékelt a szerző (A tavasz kezdete; Este; Vidám játszótársak; Tavaszi virágzás), a mű kevesebb mint egy hónap alatt készült el. Érdekességként említhető, hogy sok szimfónia-melléknévvel ellentétben maga Schumann nevezte a művét Tavaszi szimfóniának. A lendületes mű tolmácsolása számos remek pillanatot, és egyéni megoldást mutatott. A formai megoldások kirajzolódtak, a lassú bevezetés vége remekül előkészítette a főtémát az első tételben. Az ismételt expozíció után szinte villódzott a kidolgozási szakasz kezdete (és persze folytatódott is). A lassú tétel zárása lélegzet-elállító volt, a záró Allegro animato e grazioso a szerző szándéka szerinti lelkes hangütése remek módon valósult meg.

Szünet után Jean Sibelius V., Esz-dúr szimfóniájának hangjai töltötték be a termet. 1915-ben hangzott el a finn szerző V. szimfóniájának első változata, az ötvenéves mestert köszöntő nagyszabású ünnepség keretén belül. (A szimfóniát később kétszer is átírta.) Itt jegyezzük meg, hogy Sibelius születésnapja nemzeti ünnep. A háromtételes szimfónia nem véletlenül kedvelt a világ tájain, hiszen a mű helyenként hősies, szinte harcias, mégis előbukkan a derű. A nyitó, ötszakaszos, Esz-dúr zárású tétel motívumait nem éreztük töredezettnek vagy soknak, hiszen Järvi rendkívül precízen építette föl a tételt. Az intermezzo szerű lassú tétel hangzása remek volt, ahogy a záró tétel is. Itt jelenik meg a „hattyútéma”, amely a popkultúrában is fellelhető, valamint számos filmben is hallhatjuk a jellegzetes dallamot.

Paavo Järvi a két szimfóniát kotta nélkül vezényelte. Az aszkétaalkatú dirigens egyetlen felesleges mozdulatot sem tett, azonban a szólamokat pontosan intette be, a dinamikai elképzeléseit is világosan mutatta. Nem véletlenül elismert dirigens. A Fesztiválzenekar talán még nagyon elánnal játszott most, láthatóan inspirálta a tagokat a karmester. Ráadást nem kaptunk a vastaps ellenére sem. Felejthetetlen este volt.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Leclair és az opera
Next Post: Mélylégzés

Related Posts

  • Brahms és Bartók Papiruszportal
  • Cirkusz az egész világ Papiruszportal
  • Költészet, humor, áhítat – hangokkal Papiruszportal
  • Az utolsó tangó Papiruszportal
  • Az oboa, a fuvola és a medvék Papiruszportal
  • A pásztor és a király Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Harry Potter Magyarországon Archívum
  • Kivert kutyák Archívum
  • A ceglédiből szegedivé lett író: Tömörkény István Archívum
  • November 2. Naptár
  • Ritka ajándék Archívum
  • Mítosztozkodás Archívum
  • Májusi Manon Lescaut Archívum
  • Rameau és a humor Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme