Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Cry Free, a közös nevező Archívum
  • Angol hidegvérrel Archívum
  • A Mesemondó – Benedek Elek Archívum
  • Erich Maria Remarque Archívum
  • ABC – Andersen, Benedek, Csukás… és a többiek Archívum
  • „A könyv a lelke az elmének” Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – Halász Péter: A moldvai csángó magyarok hiedelmei Archívum
  • Várdai István, Frankl Péter, Beethoven Archívum

Aspektusok

Posted on 2023.07.27.2023.07.26. By admin Nincs hozzászólás a(z) Aspektusok bejegyzéshez

a Dohnányi, a Rajkó Zenekar és a Budapest Táncegyüttes előadásában

a papiruszportal.hu archívumából [2007]

Szerző: Lehotka Ildikó

Az utóbbi években egyre gyakrabban közelítik a különböző művészeti ágakat, illetve maguk a műfajok keresik az utat egymás felé. A színművészet, a balett és az opera évszázadok óta léteznek, sikeresen ötvöztek több ágat. A komolyzenében ez a népzene bevonásával történt, a 19. században általánossá vált a népdalok, népi táncok feldolgozása, az előbb említettek önállósodása a karakterdarabokban. A nagy áttörés az Afrikából Amerikába került dzsessz vérforraló ritmikájának, az európaiak számára felfedezésszámba menő egzotikus hangzásnak a komolyzenébe való beépülése volt.

Talán a komolyzenei koncertekre járó egyre szűkebb közönséget növeli, ha nemcsak a sokak számára megközelíthetetlen, elfogadhatatlan zenét kínálják a hangversenyek, hanem újat is tartogatnak. Néhány szólóhangszeres (nevek említése nélkül) a komolyzenét kínálja – persze jóval könnyedebb változatban – a mai zenéket kedvelőknek, sokszor extrém átalakítással. Szimfonikus zenekarok lépnek fel ismert rockegyüttesekkel vagy népzenét játszó zenekarokkal, Bartók népdalfeldolgozásait népi énekes énekelte zongorakísérettel, a hegedűduókat hegedűművész és népi hegedűs tolmácsolta, vagy bábelőadást láthatunk élő zenei aláfestéssel.
Az Aspektusok címet viselő koncert is közelíteni próbálta a művészeti ágakat, méghozzá több szempontból is. A fellépők sora tanúskodik erről: a Budafoki Dohnányi Zenekar, a Rajkó Zenekar és a Budapest Táncegyüttes; a karmester Hollerung Gábor, a koreográfus Zsuráfszky Zoltán volt. A művek előtt Hollerung Gábor lebilincselően ismertette a koncepciót a Jövő Háza (Millenáris) Teátrumban megjelent közönségnek. Elsőként a Rajkó Zenekar játszotta Liszt Ferenc II. magyar rapszódiáját. A cigányzene a romantikus zeneszerzőket, nem csak magyarokat megihlette, s a legismertebb feldolgozás nem is magyar, hanem francia művész tollából született, a Rákóczi-indulóról van szó, amit Liszt is sikerre vitt (szintén az egyik rapszódiájában). De Brahms magyar táncai, Schubert dallamfordulatai vagy a klasszikus korszak mindhárom nagy képviselője is kedvelte a különleges skálájú, verbunkos ritmusú dallamokat.
A Rajkó Zenekar a II. magyar rapszódiát a maga sajátos kifejezésmódjával játszotta. Úgy, ahogyan azt Liszt is gondolta, hiszen a zeneszerző nagyon szerette ezt a fajta zenét, sőt azt hitte, hogy ez a magyar népzene. A (nem rajkó korú) zenekar igazán ízesen tolmácsolta a rapszódiát, különleges zenei fegyvertáruk a darab javára vált. A próbálkozás – komolyzenei művet cigányzenekar játszik – a lehető legnagyobb sikert vívta ki a közönség körében. Hogy miért is követendő ez a példa? Mert egy romazenekar úgy játssza a saját vagy sajátnak érzett dallamot, ahogy azt évszázadok óta teszi. Legyen bármilyen nagyszerű egy szimfonikus zenekar, nem képes így előadni, ahogy ezt hallhattuk a koncerten, és a cigányzenében felnőtt zenekar sem tudná a szimfonikus műveket az évszázados hagyományok szerint előadni.

Kodály egyik legismertebb darabját, a Galántai táncokat is új megközelítésben élvezhettük. A Dohányi Zenekar és a Rajkó Zenekar adta elő a táncokat, úgy, hogy a népi dallamokat a Rajkó együttes, a többféle hangszercsoportot kívánó részeket pedig a szimfonikus zenekar. A táncoknak csak a javára vált ez az aspektus, hiszen ki tudná jobban játszani az autentikus részeket, mint egy ízig-vérig ezen nevelkedett együttes. A klarinét- és cimbalomszólók tanúskodtak erről a legbeszédesebben.
A szünet utánra tartogatták a legizgalmasabb kísérletet: Bartók Béla Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című csodálatos művét láthattuk-hallhattuk. A Makrokozmosz címet viselő, Bartók Mikrokozmosza előtt tisztelgő (hatfüzetnyi, zongorára készült művek sorozata, nem titkoltan pedagógiai céllal, melyekben a harmóniai, ritmikai sajátosságokat és stíluskorszakokat megidéző darabok egyedi megvilágításban tárulnak a zenét még csak tanulóknak és a képzett zenészeknek) táncköltemény igazi csemege volt. A Bartók zenéjére oly jellemző magyar népzenei intonáció a tánccal még eredetibbé vált, a táncot kedvelők közelebb juthattak a zeneszerző műveihez. A zenét a Budapest Táncegyüttes tette plasztikusabbá a jobbára magyar néptáncelemeket tartalmazó koreográfiával. Maga a Zene útkereső, vívódó kezdésének (Káosz?) táncba öntése tűnt a legkifejezőbbnek, de a táncos karakterek, csoportok, párosok, férfi-nő viszonya is érdekes volt. A táncosok mindegyik tételnél más ruhát viseltek, ezzel is elhatárolva a nagyobb zenei egységeket. A nagyérdemű nem tudta, hogy a (nem szerencsés ülésrendben elhelyezett, szólamokat megosztó, ezáltal kevesebb intenzitású hangokat játszó) zenekart vagy a táncosokat figyelje (esetleg a sertepertélő tévéseket, fejükön fejhallgatóval, mely zöld fényt bocsátott ki).
Hollerung Gábor irányítása, mozdulatai serkentették a fiatal zenekart a minél kifejezőbb megszólalásra. A pálca nélkül vezénylő karmester minden energiáját beleadta. Bár voltak megingások, de szép szólókat hallhattunk. Az Aspektusokat a Duna Tv felvette – akár a Fából faragottat az NFZ-vel –, igazolva, hogy van létjogosultsága az ilyen kísérleteknek.

Jövő Háza Teátrum, 2007. január 7.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Július 27.
Next Post: A deviáns óriás

Related Posts

  • James Herriot: Az állatorvos is ember Archívum
  • Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja Archívum
  • Én kedves hattyúm Archívum
  • Beethoven: IV., VI. szimfónia – Brahms: I. szimfónia, 14. magyar tánc, Változatok egy Haydn-témára Archívum
  • Baráti Kristóf és A hegedű Archívum
  • Bartók Béla (1881, Nagyszentmiklós – 1945, New York) Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Helga Weiss: Helga naplója
  • „Beszélj keveset, és cselekedj sokat!”
  • Október 3.
  • Snatches
  • Finomra hangolt kapcsolatok

Legutóbbi hozzászólások

  1. James Herriot: Az állatorvos is ember szerzője Október 3. – papiruszportal.hu
  2. „A könyv a lelke az elmének” szerzője Október 2. – papiruszportal.hu
  3. Kékszakáll francia módra szerzője Október 1. – papiruszportal.hu
  4. A Mesemondó – Benedek Elek szerzője Szeptember 30. – papiruszportal.hu
  5. Nem csak habos torta: Hollywood hercege – Tony Curtis életrajza szerzője Szeptember 29. – papiruszportal.hu
  • Első szimfóniák lemezen – Prokofjev, Haydn, Bizet első szimfóniája Archívum
  • Titkos társaságok könyve Archívum
  • József Attila – [Kóróval jöttél, nem virággal…] Archívum
  • Március 20. Naptár
  • Május 20. Naptár
  • Június 19. Naptár
  • Nemzeti Filharmonikus Zenekar Archívum
  • Július 24. Naptár

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme