Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei Archívum
  • Schumann szimfóniáit Riccardo Muti vezényli Archívum
  • A kelyhesek titkos temploma után kutatva Archívum
  • Mahler és Schönberg Archívum
  • Az ördög és a részletek – Gounod: Faust Archívum
  • Egy évforduló ürügyén – Hegedüs Géza: Irodalmi arcképcsarnok Archívum
  • Az óceánon túlról Archívum
  • Fejtő Ferenc: A magyar tragédia – könyvbemutató a Pallas Páholyban Archívum

Aspektusok

Posted on 2023.07.27.2024.08.07. By admin Nincs hozzászólás a(z) Aspektusok bejegyzéshez

a Dohnányi, a Rajkó Zenekar és a Budapest Táncegyüttes előadásában

a papiruszportal.hu archívumából [2007]

Szerző: Lehotka Ildikó

Az utóbbi években egyre gyakrabban közelítik a különböző művészeti ágakat, illetve maguk a műfajok keresik az utat egymás felé. A színművészet, a balett és az opera évszázadok óta léteznek, sikeresen ötvöztek több ágat. A komolyzenében ez a népzene bevonásával történt, a 19. században általánossá vált a népdalok, népi táncok feldolgozása, az előbb említettek önállósodása a karakterdarabokban. A nagy áttörés az Afrikából Amerikába került dzsessz vérforraló ritmikájának, az európaiak számára felfedezésszámba menő egzotikus hangzásnak a komolyzenébe való beépülése volt.

Talán a komolyzenei koncertekre járó egyre szűkebb közönséget növeli, ha nemcsak a sokak számára megközelíthetetlen, elfogadhatatlan zenét kínálják a hangversenyek, hanem újat is tartogatnak. Néhány szólóhangszeres (nevek említése nélkül) a komolyzenét kínálja – persze jóval könnyedebb változatban – a mai zenéket kedvelőknek, sokszor extrém átalakítással. Szimfonikus zenekarok lépnek fel ismert rockegyüttesekkel vagy népzenét játszó zenekarokkal, Bartók népdalfeldolgozásait népi énekes énekelte zongorakísérettel, a hegedűduókat hegedűművész és népi hegedűs tolmácsolta, vagy bábelőadást láthatunk élő zenei aláfestéssel.
Az Aspektusok címet viselő koncert is közelíteni próbálta a művészeti ágakat, méghozzá több szempontból is. A fellépők sora tanúskodik erről: a Budafoki Dohnányi Zenekar, a Rajkó Zenekar és a Budapest Táncegyüttes; a karmester Hollerung Gábor, a koreográfus Zsuráfszky Zoltán volt. A művek előtt Hollerung Gábor lebilincselően ismertette a koncepciót a Jövő Háza (Millenáris) Teátrumban megjelent közönségnek. Elsőként a Rajkó Zenekar játszotta Liszt Ferenc II. magyar rapszódiáját. A cigányzene a romantikus zeneszerzőket, nem csak magyarokat megihlette, s a legismertebb feldolgozás nem is magyar, hanem francia művész tollából született, a Rákóczi-indulóról van szó, amit Liszt is sikerre vitt (szintén az egyik rapszódiájában). De Brahms magyar táncai, Schubert dallamfordulatai vagy a klasszikus korszak mindhárom nagy képviselője is kedvelte a különleges skálájú, verbunkos ritmusú dallamokat.
A Rajkó Zenekar a II. magyar rapszódiát a maga sajátos kifejezésmódjával játszotta. Úgy, ahogyan azt Liszt is gondolta, hiszen a zeneszerző nagyon szerette ezt a fajta zenét, sőt azt hitte, hogy ez a magyar népzene. A (nem rajkó korú) zenekar igazán ízesen tolmácsolta a rapszódiát, különleges zenei fegyvertáruk a darab javára vált. A próbálkozás – komolyzenei művet cigányzenekar játszik – a lehető legnagyobb sikert vívta ki a közönség körében. Hogy miért is követendő ez a példa? Mert egy romazenekar úgy játssza a saját vagy sajátnak érzett dallamot, ahogy azt évszázadok óta teszi. Legyen bármilyen nagyszerű egy szimfonikus zenekar, nem képes így előadni, ahogy ezt hallhattuk a koncerten, és a cigányzenében felnőtt zenekar sem tudná a szimfonikus műveket az évszázados hagyományok szerint előadni.

Kodály egyik legismertebb darabját, a Galántai táncokat is új megközelítésben élvezhettük. A Dohányi Zenekar és a Rajkó Zenekar adta elő a táncokat, úgy, hogy a népi dallamokat a Rajkó együttes, a többféle hangszercsoportot kívánó részeket pedig a szimfonikus zenekar. A táncoknak csak a javára vált ez az aspektus, hiszen ki tudná jobban játszani az autentikus részeket, mint egy ízig-vérig ezen nevelkedett együttes. A klarinét- és cimbalomszólók tanúskodtak erről a legbeszédesebben.
A szünet utánra tartogatták a legizgalmasabb kísérletet: Bartók Béla Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című csodálatos művét láthattuk-hallhattuk. A Makrokozmosz címet viselő, Bartók Mikrokozmosza előtt tisztelgő (hatfüzetnyi, zongorára készült művek sorozata, nem titkoltan pedagógiai céllal, melyekben a harmóniai, ritmikai sajátosságokat és stíluskorszakokat megidéző darabok egyedi megvilágításban tárulnak a zenét még csak tanulóknak és a képzett zenészeknek) táncköltemény igazi csemege volt. A Bartók zenéjére oly jellemző magyar népzenei intonáció a tánccal még eredetibbé vált, a táncot kedvelők közelebb juthattak a zeneszerző műveihez. A zenét a Budapest Táncegyüttes tette plasztikusabbá a jobbára magyar néptáncelemeket tartalmazó koreográfiával. Maga a Zene útkereső, vívódó kezdésének (Káosz?) táncba öntése tűnt a legkifejezőbbnek, de a táncos karakterek, csoportok, párosok, férfi-nő viszonya is érdekes volt. A táncosok mindegyik tételnél más ruhát viseltek, ezzel is elhatárolva a nagyobb zenei egységeket. A nagyérdemű nem tudta, hogy a (nem szerencsés ülésrendben elhelyezett, szólamokat megosztó, ezáltal kevesebb intenzitású hangokat játszó) zenekart vagy a táncosokat figyelje (esetleg a sertepertélő tévéseket, fejükön fejhallgatóval, mely zöld fényt bocsátott ki).
Hollerung Gábor irányítása, mozdulatai serkentették a fiatal zenekart a minél kifejezőbb megszólalásra. A pálca nélkül vezénylő karmester minden energiáját beleadta. Bár voltak megingások, de szép szólókat hallhattunk. Az Aspektusokat a Duna Tv felvette – akár a Fából faragottat az NFZ-vel –, igazolva, hogy van létjogosultsága az ilyen kísérleteknek.

Jövő Háza Teátrum, 2007. január 7.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Július 27.
Next Post: A deviáns óriás

Related Posts

  • Verancsics Antal humanista történetíró Archívum
  • Volt egyszer egy csapat Archívum
  • Szerencsés tévedés Archívum
  • Májusi Manon Lescaut Archívum
  • Mussorgsky: Pictures at an Exhibition Archívum
  • Az újragondolt hangszerészet – hangszerkészítők hétvégéje a Hadik-palotában Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Szeptember 13. Naptár
  • „Nyomot akartam hagyni magam után” Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek Archívum
  • Az ördög és a részletek – Gounod: Faust Archívum
  • Március 16. Naptár
  • Magyarország története 1–24. Archívum
  • Beethoven, nyáron Archívum
  • Micimackó visszatér Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme