Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Kétezer év egy hétvégébe sűrítve Archívum
  • Csőben, sínen, viaszhengeren: Szabad a pálya Archívum
  • Ősbemutató a 6-os stúdióban Archívum
  • Johann Sebastian Bach Archívum
  • Hangos, hangosabb, leghangosabb Archívum
  • Heti papiruszok (2314) Egyéb kategória
  • Jennifer Lee Carrell: A Shakespeare-titok Archívum
  • Az Ottlik-kultusz Archívum

Megdicsőülés

Posted on 2024.01.08.2025.03.21. By admin 1 hozzászólás a(z) Megdicsőülés bejegyzéshez

Nyesztyerenko, NFZ, Kocsis

a papiruszportal.hu archívumából [2010]

Szerző: Lehotka Ildikó

Két orosz és egy német szerző műveit játszotta a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a tematikus koncert a halál, az elmúlás különböző kifejezési módjait mutatta be Richard Strauss, Muszorgszkij és Csajkovszkij darabjain keresztül. A műsor felépítése maradt a hagyományosnál, szimfonikus költemény, szólista közreműködésével előadott mű, végül nagyszabású szimfónia szólt, székhez szögező előadásban.

Richard Strauss op. 24-es, fiatalkori Halál és megdicsőülés című szimfonikus költeményének mondanivalója „valószínűleg egy művész” halála, ez a művész „a legmagasabb eszményeket tűzte ki céljául” – írja a zeneszerző. A férfit fájdalmak gyötrik, álmában azonban néha mosolyog. A tökéletességre törekedett, az Eszmény megvalósítására. A program – melyet később Strauss próbált elvetni – tipikusan romantikus. A mű megszólaltatása nagyszerű volt, emlékezetes részletekkel. A nyitó taktusok csodálatos hangszíne a szordinált vonósoktól, az intimitást sugalló hangszerszólók, különösen az oboa, fuvola, alattuk a ringatóan hullámzó kísérettel gyönyörűen szólt. A himnikus rész teltsége, magasztossága láttatta a mű programját, a zárás előtti nagyon jól adagolt fokozás kitűnően készítette elő a várakozás feszültségét. A vonósok tiszta játéka (a hegedűk extra magas hangja kristálytisztán szólt), dús tónusa, a rezesek hangzása mellett Kocsis Zoltán formáló képességét mindenképpen érdemes figyelni: a zúgó fortékból nem szakadékszerűen vált pianóba, mindig meghúzza azt az ívet, mely a kifejezőerő, a közönség figyelmének ébren tartása, a mű(vek) érzelmi töltetének pluszt adó játszásához szükséges.
Csajkovszkij VI., Patetikus szimfóniája gyakran játszott darab, hálás, mert önmagát adja el. Rengeteg felvétel – jobbnál jobb karmesterekkel, zenekarokkal – létezik, így egy átlagos előadás nem mozgatja meg a fantáziát. Csajkovszkij életművének összegzéseként írta a művet, a melléknevet testvére adta az első előadásakor nem különösebb sikert arató szimfóniának. A szerző váratlan halála után az a hír kapott lábra, hogy a szerző saját halálát írta meg. Igaz vagy nem, egy egészen kivételes alkotás született, amit április 10-én kivételes előadásban hallottunk. Kocsis a tételeket minimális szünettel, illetve az utolsó két tétel közt anélkül indította, egy kis pihenőt szívesen vettem volna, hiszen szimfóniáról van szó, a tételeknek megvan az önálló életük. A zenekar egészen különlegesen szólt, a drámai hatást a legvégsőkig kiaknázták. Az első tétel Allegro vivója előtti klarinétszóló eszményi pianóban szólt, a hegedűk néhány ütemmel később a zaklatottságot elementáris erővel fejezték ki, a korábbi Moderato mosso dobott vonói viszont kacérnak tűntek. A himnikus záró szakaszban a rezesek – a trombitatévesztéstől eltekintve – ideális, plasztikus hangzást nyújtottak. Az 5/8-os második tétel végigvonuló témája különösen a csellókon szólt szépen. A timpaniütések megelőlegezték a záró tételt, így a tétel lényege nem a felhőtlenség volt, érdekes módon a karmester nem élt az agogikai megoldással. A frenetikus hatású III. tételben a hegedűk könnyed staccatói Mendelssohnt idézték, később – ellentétként – vastagon, erőteljesen hozták a menetelő ritmust. A záró tétel gyönyörű volt, ritkán hallani így a zenéből kiszakadó fájdalmat.
Bár a két szimfonikus mű között hangzott el Muszorgszkij A halál dalai és táncai ciklusa, egy olyan karizmatikus előadást hallottunk, amit egyhamar nem felejtünk el. Jevgenyij Nyesztyerenko volt a szólista, Kerekes István hangszerelte a dalokat. A négy dal a középkori haláltánc hagyományát eleveníti föl, a Trepak első üteme szerepelteti a dies irae sequentia kezdő négy hangját. A versekben a halál eltérő alakokban jelenik meg: a Szerenád egy fiatal lányhoz szól, a Bölcsődalban egy kisfiút altat el, a Trepakban egy muzsikot rángat fagyhalálba.
Nyesztyerenko az a művész, akinek nagyságához nem férhet kétség. Hangja nem a régi, de a kifejezésmód egészen egyedi, autentikus. Láttatta a dalokat, nemcsak énekelte, melyhez minimális színészi játék is társult, az orosz lélek kesernyés dühödtségét hozta elénk. Bár Kutuzov szövegét kivetítőn olvashattuk, nem hiszem, hogy volt teremtett lélek, aki képes volt kivonni magát Nyesztyerenko hatása alól és nézte a szöveget. A közönség hosszan tapsolt a művész színpadra lépésekor, a második dal után is önkéntelenül összecsapódtak a tenyerek, a ciklus tolmácsolása után újra hatalmas taps szólt.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Debrecenbe kéne menni… (nem csak pulykakakasért!)
Next Post: Régészet III.

Related Posts

  • Ősbemutató a 6-os stúdióban Archívum
  • Metternich-pecsenye vagy dobostorta – Személynevet tartalmazó ételneveink I. Archívum
  • Ritkaságok pódiumon Archívum
  • Kis nép, kis lélek III. – A lebírhatatlan Kaukázus Archívum
  • Könyv a könyvben – Thomas Wharton: Szalamandra Archívum
  • Szeretetszakadékok Archívum

Comment (1) on “Megdicsőülés”

  1. Visszajelzés: Március 20. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Gigantikus méretű háromkerekű drótszamarak Archívum
  • Liszt, Dubrovay és Brahms egy este Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 4. Archívum
  • Tárulj, világ Archívum
  • Március 15. Naptár
  • Augusztus 3. Naptár
  • Szeptember 19. Naptár
  • A Zongora – ifj. Balázs János koncertje Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme