Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Az ismeretlen Berlioz
    Roméo et Juliette, Les Nuits d’été
    Archívum
  • Kortárs zene, mindenkinek: Sári József szerzői lemeze Archívum
  • Olvasó olvas – Esterházy Péterre emlékezünk Archívum
  • Zavaros idők − Sinka István életútja Archívum
  • Akinek a zenéje összeforrt Hollywooddal Archívum
  • A siker helye Hollywood Archívum
  • Berlioz újra: Grande Messe des Morts (Requiem) Archívum
  • Kísértethistória a Müpában Archívum

Tavasz a télben

Posted on 2023.11.16.2023.11.15. By admin Nincs hozzászólás a(z) Tavasz a télben bejegyzéshez

A Pannon Filharmonikusok koncertje a Müpában

a papiruszportal.hu archívumából [2009]

Szerző: Lehotka Ildikó

Bérleti sorozatának első hangversenyét tartották meg a Pannon Filharmonikusok január 30-án a Művészetek Palotájában. Idén is tematikus koncerteket ígérnek A tavasz megszentelése címmel/jegyében, ez alkalommal Schumann I., Tavaszi szimfóniája hangzott el. A viszonylag gyakran szereplő szimfónia mellett két különlegességgel is találkozhatott az érdeklődő, Hindemith Szimfonikus metamorfózisok Weber témáira című műve számomra ismeretlen volt, Sharon Kam (klarinét) szereplése pedig emlékezetes sokáig marad.

Paul Hindemith műve, a négytételes Szimfonikus metamorfózisok Weber témáira egy rendkívül jól megírt, a harmadik tétel kivételével szellemes, éppen jó hosszúságú darab. Az 1943-ban írt metamorfózisok – bár Weber neve szerepel a címben – a legkevésbé sem követi a kora romantika hagyományait. Egészen új a hangzásvilág, ismét a címhez kell fordulni – a kevéssé ismert témák metamorfózisa egészen egyedi. A harsány Allegro tétel a maga harsány janicsárzenéjével (bár az első, harmadik és negyedik tétel zenei anyaga az Op. 60-as Weber-négykezesekből való, az akkoriban igen kedvelt All’ Ongarese stílusjegyeivel) rögtön hangulatot tudott teremteni. A Turandot tétel a császári udvar forgatagát mutatta a rengeteg fafúvós trillával, a dzsesszes hatásokkal, a XX. század egyik kedvelt zenei eszközével, a dobszólószerűséggel, a lefelé haladó pentaton skálával. Az Andantino jóleső zenei közhelye – moll hármashangzat-felbontás, majd a kezdőhang fél hanggal lejjebb kerül, mintha a passacaglia félhangos lépéssémája indulna útjára – mára bevonult a popzene világába, az ábrándozó tétel jól oldotta a két első néha rikító színeit. A kitűnően hangszerelt záró Marsch méltó befejezése a műnek. A Pannon Filharmonikusok igen jól érezték magukat ebben a zenei világban, szép pianót hallottunk a második tételben, a dobszóló előtti gyilkos hegedűállás is összeszedett volt. Érdemes ezt a művet többször műsorra tűzni.
Carl Maria von Weber f-moll klarinétversenye (Op. 73.) is ritka vendég a koncerttermekben, a hegedű-, zongorakoncertek még mindig fölényesen többször szólalnak meg. A háromtételes klarinétverseny követi a klasszikus mintát, áradó dallamok, nem túl mély zenei anyaggal, virtuóz szólókkal. Az izraeli Sharon Kam keresett klarinétművész, Penderecki-ősbemutatót is játszott. Minden mozdulatából és hangjából áradt a zene szeretete, nagyszerű formaérzékről, zenei gondolatokról, rendkívül igényes előadásról beszélhetünk. A klarinét hangja minden tartományban kiegyensúlyozott volt, a pianók lélegzetelállítóak, a forték sem tolakodók. Ráadásnak elkalandozott a könnyedebb műfaj felé, Gershwin Summertime című örökzöldjét játszotta. A zenekar a nyitótétel bevezetőjét plasztikusan tolmácsolta, szép volt a záró Allegro három kürtös része a klarinétszólóval.
Szünet után Schumann Tavaszi szimfóniáját (B-dúr, Op. 38) hallhattuk. Míg a korábbi koncerteken a zenekar a hangverseny vége felé teljesedett ki, most éppen fordítva volt. Nem éreztem felhívó jellegűnek a mű kezdését, a völgyben nem éledt a tavasz, hiányzott az ünnepélyesség, a kóda indítása zavaros volt. Az expozícióban a melléktéma szépen szólt, az oboa is remekelt, a belső szólamok szépen hullámoztak. A Larghettóban nem állt meg a levegő, a csellók a témát bár expresszíven, de nem egyszerre játszották. Itt is szépen szólt az oboa, valamint a harsona. A zárótétel jó hangsúlyai tetszettek, a legjobban kimunkált tétel mégis a harmadik volt. Kellő karakterek, élő belső szólamok, a trió kürtállásai mind a schumanni lelket ábrázolták. A Scherzo profi, gondolatokban gazdag, az együttjátékot magasan művelő zenekart mutatott. Hamar Zsolt a tőle megszokott elánnal vezényelte a Pannon Filharmonikusokat. Nagyszerű volt a darabok választása, még egyszer köszönet a Hindemith-műért, érdekes volt hallani egy bújtatott és egy ízig-vérig romantikus Webert. Sharon Kam bemutatkozása mindenkinek örömet okozott.
A zenekar következő Művészetek Palotája-beli koncertje március 13-án, pénteken lesz, érdemes újra meghallhatni őket, a műsor is izgalmasnak ígérkezik.

Művészetek Palotája, 2009. január 30.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Légtornász örvénylő mélységek felett
Next Post: November 17.

Related Posts

  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Cyberpunk sűrűn, keverve Archívum
  • Hangos, hangosabb, leghangosabb Archívum
  • Úri muri Archívum
  • Gustav Mahler: II. szimfónia Archívum
  • Eötvös művei Archívum
  • A Kos utolsó ugrása Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Ketten a szerelemről Archívum
  • Aida és egy letűnt kor nagy énekesei Archívum
  • A rendszer közelről és egyben távolról Archívum
  • Nyelvelek és bogarászok – Mikor ami, mikor amely? Archívum
  • Február 18. Naptár
  • Az elfeledett polihisztor Archívum
  • Beethoven és Brahms Archívum
  • Lina és Liszt – Liszt Ferenc utolsó napjai Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme