Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • „A refréneket úgyis mindenki tudja” Archívum
  • Tanya Tagaq és Paola Repele Archívum
  • Ketten a szerelemről Archívum
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel Archívum
  • Tosca, szerelem Archívum
  • Rajzok és grafikák a Monarchiáról Archívum
  • A puritánok lelke Archívum
  • A szulák, a szúnyogok, a nyuszi, és komoly dolgok Archívum

Tavasz a télben

Posted on 2023.11.16.2023.11.15. By admin Nincs hozzászólás a(z) Tavasz a télben bejegyzéshez

A Pannon Filharmonikusok koncertje a Müpában

a papiruszportal.hu archívumából [2009]

Szerző: Lehotka Ildikó

Bérleti sorozatának első hangversenyét tartották meg a Pannon Filharmonikusok január 30-án a Művészetek Palotájában. Idén is tematikus koncerteket ígérnek A tavasz megszentelése címmel/jegyében, ez alkalommal Schumann I., Tavaszi szimfóniája hangzott el. A viszonylag gyakran szereplő szimfónia mellett két különlegességgel is találkozhatott az érdeklődő, Hindemith Szimfonikus metamorfózisok Weber témáira című műve számomra ismeretlen volt, Sharon Kam (klarinét) szereplése pedig emlékezetes sokáig marad.

Paul Hindemith műve, a négytételes Szimfonikus metamorfózisok Weber témáira egy rendkívül jól megírt, a harmadik tétel kivételével szellemes, éppen jó hosszúságú darab. Az 1943-ban írt metamorfózisok – bár Weber neve szerepel a címben – a legkevésbé sem követi a kora romantika hagyományait. Egészen új a hangzásvilág, ismét a címhez kell fordulni – a kevéssé ismert témák metamorfózisa egészen egyedi. A harsány Allegro tétel a maga harsány janicsárzenéjével (bár az első, harmadik és negyedik tétel zenei anyaga az Op. 60-as Weber-négykezesekből való, az akkoriban igen kedvelt All’ Ongarese stílusjegyeivel) rögtön hangulatot tudott teremteni. A Turandot tétel a császári udvar forgatagát mutatta a rengeteg fafúvós trillával, a dzsesszes hatásokkal, a XX. század egyik kedvelt zenei eszközével, a dobszólószerűséggel, a lefelé haladó pentaton skálával. Az Andantino jóleső zenei közhelye – moll hármashangzat-felbontás, majd a kezdőhang fél hanggal lejjebb kerül, mintha a passacaglia félhangos lépéssémája indulna útjára – mára bevonult a popzene világába, az ábrándozó tétel jól oldotta a két első néha rikító színeit. A kitűnően hangszerelt záró Marsch méltó befejezése a műnek. A Pannon Filharmonikusok igen jól érezték magukat ebben a zenei világban, szép pianót hallottunk a második tételben, a dobszóló előtti gyilkos hegedűállás is összeszedett volt. Érdemes ezt a művet többször műsorra tűzni.
Carl Maria von Weber f-moll klarinétversenye (Op. 73.) is ritka vendég a koncerttermekben, a hegedű-, zongorakoncertek még mindig fölényesen többször szólalnak meg. A háromtételes klarinétverseny követi a klasszikus mintát, áradó dallamok, nem túl mély zenei anyaggal, virtuóz szólókkal. Az izraeli Sharon Kam keresett klarinétművész, Penderecki-ősbemutatót is játszott. Minden mozdulatából és hangjából áradt a zene szeretete, nagyszerű formaérzékről, zenei gondolatokról, rendkívül igényes előadásról beszélhetünk. A klarinét hangja minden tartományban kiegyensúlyozott volt, a pianók lélegzetelállítóak, a forték sem tolakodók. Ráadásnak elkalandozott a könnyedebb műfaj felé, Gershwin Summertime című örökzöldjét játszotta. A zenekar a nyitótétel bevezetőjét plasztikusan tolmácsolta, szép volt a záró Allegro három kürtös része a klarinétszólóval.
Szünet után Schumann Tavaszi szimfóniáját (B-dúr, Op. 38) hallhattuk. Míg a korábbi koncerteken a zenekar a hangverseny vége felé teljesedett ki, most éppen fordítva volt. Nem éreztem felhívó jellegűnek a mű kezdését, a völgyben nem éledt a tavasz, hiányzott az ünnepélyesség, a kóda indítása zavaros volt. Az expozícióban a melléktéma szépen szólt, az oboa is remekelt, a belső szólamok szépen hullámoztak. A Larghettóban nem állt meg a levegő, a csellók a témát bár expresszíven, de nem egyszerre játszották. Itt is szépen szólt az oboa, valamint a harsona. A zárótétel jó hangsúlyai tetszettek, a legjobban kimunkált tétel mégis a harmadik volt. Kellő karakterek, élő belső szólamok, a trió kürtállásai mind a schumanni lelket ábrázolták. A Scherzo profi, gondolatokban gazdag, az együttjátékot magasan művelő zenekart mutatott. Hamar Zsolt a tőle megszokott elánnal vezényelte a Pannon Filharmonikusokat. Nagyszerű volt a darabok választása, még egyszer köszönet a Hindemith-műért, érdekes volt hallani egy bújtatott és egy ízig-vérig romantikus Webert. Sharon Kam bemutatkozása mindenkinek örömet okozott.
A zenekar következő Művészetek Palotája-beli koncertje március 13-án, pénteken lesz, érdemes újra meghallhatni őket, a műsor is izgalmasnak ígérkezik.

Művészetek Palotája, 2009. január 30.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Légtornász örvénylő mélységek felett
Next Post: November 17.

Related Posts

  • Anno Archívum
  • Én voltam a kézirat – Faludy György Archívum
  • Vissza a gyökerekhez – Szabadság, egyenlőség, testvériség Archívum
  • A florentinkalap titka Archívum
  • A gótikus Gormenghast atmoszférája, rítusai és mániái Archívum
  • Metálmatuzsálemek kihívása Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • November 29. Naptár
  • A jelnyelvi műfordítás lehetőségei Archívum
  • Harry Potter Magyarországon Archívum
  • Dzsesszalbumok – John Brown Trio, Bob Shimizu Archívum
  • Jankovics Marcell jelentősebb hangsúlyt adna a gyermekkultúrának Archívum
  • Polanski-trilógia Archívum
  • Az elfeledett magyar hírességek arcképcsarnoka Archívum
  • Paulovkin Boglárka: Elbújtam! Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme