Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Bartók-ünnep Archívum
  • Robin Cook: Halálcsapda Archívum
  • Feketén-fehéren Archívum
  • Robert Plant – Alison Krauss: Raising Sand Archívum
  • Egy jó kultúrtörténeti krimi Archívum
  • A sokoldalú Brahms és Széll György Archívum
  • Mozart Figaro házassága, kétszer Archívum
  • Nabucco Archívum

Snatches

Posted on 2023.10.02.2025.06.29. By admin 1 hozzászólás a(z) Snatches bejegyzéshez

Eötvös Péter és a palackposta

a papiruszportal.hu archívumából [2006]

Szerző: Szabó Ildikó

Eötvös Péter Snatches című szerzői lemeze három művet tartalmaz, mindegyik különféle hangzásvilágot képvisel. A negyedik és ötödik szám két művész, Szakcsi Béla és Gadó Gábor improvizációja a Le balcon című opera témáira. Az 1944-ben született zeneszerző saját bevallása szerint mindig is vonzódott a dzsesszhez, ezért nem meglepő, hogy műveiben gyakran visszaköszönnek a műfajból kölcsönzött elemek. A három Eötvös-darabot a szerző maga vezényli.

Eötvös Péter
1944-ben született Székelyudvarhelyt. 1958-ban felvették a Zeneakadémia zeneszerzés szakára. 1966-tól 1968-ig DAAD ösztöndíjjal tanulhatott Kölnben. 1968–76 között a Stockhausen Ensemble, 1971-től 1978-ig a WDR Elektronikai Stúdiójának tagja. Ezután 1991-ig a párizsi Ensemble Intercontemporain művészeti igazgatója, 1985-től 1988-ig a BBC Szimfonikus Zenekarának első vendégkarmestere Londonban. 1991-ben létrehozta a Nemzetközi Eötvös Intézetet fiatal zeneszerzők és karmesterek számára. 1992-től 1995-ig a Budapesti Fesztiválzenekar állandó vendégkarmestere, 1994-től a Holland Rádió Kamarazenekarának vezető karmestere, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar kortárszenei vendégkarmestere, a kölni Zeneművészeti Főiskola professzora.

A Snatches of a Conversation olyan, mint egy improvizáció. Egészen eredeti hangzásvilágát az adja, hogy a kéttölcséres/duplacsövű szólótrombita mellett Omar Ebrahim magyarázza, skandálja, scateli, ritmizálja, meséli, átéli a szöveget. A szerző kísérőfüzetben olvasható írása szerint a trombita a pincér. A szöveget pedig „társalgási szövegfecnik” adják (ahogy a címből kitűnik), rengeteg iróniával”. A humor egyébként sem hiányzik a műből. Adott egy szinte hamis, elhangolt, régebben lecsúszott kávéházakban (megkockáztatom, bordélyházakban) található zongora, melynek hangja maga a humor forrása. De a szövegmondás is, a mássalhangzók erőteljes, szinte kizárólagos hangzásával, a karikírozásig eljutó recitálással, vagy éppen a mixtúrák használatával. Azonban a legeredetibb és eddig így sehol sem hallható megkomponált zörejek a legfantasztikusabbak. Eötvös Péter fiatalkorában sok dzsesszzenét hallgatott ilyen-olyan, de tiltott rádióállomásról, melyeknek a minősége igen sok kívánnivalót hagyott maga után. Sok volt bennük a zörej, sípolás, meg-megszakadt az adás, lehalkult a zene. Azóta a szerző számára az elektronikus zene jelenítette meg a zörejeket, a dzsessz pedig maradt a titokzatos műfaj. A trombitaszólót Marco Blaauw játssza, az előadásban a narrátor mellett a kortárs zene elkötelezettjét, a kiterjedt repertoárú musicFabrikot halljuk, tagjainak neve olvasható a kísérőfüzetben.
A Jet Stream homlokegyenest más hangzásvilágú, mint a Snatches. A középpontban ott is a trombita áll, de a Jet Streamben egészen egyedi oldaláról ismerjük meg a hangszert. A nagyzenekarra íródott trombitaversenynek ez az első felvétele, azóta a Deutsche Grammophonnál idén megjelent egy újabb felvétel Håkan Hardenberger közreműködésével Mindkettőt Eötvös Péter vezényli, a BMC lemezén Marcus Stockhausen játssza a trombitaszólót.

Eötvös Péter kulcsot is ad a megértéshez: a művet festménynek írja le, különböző vastagságú horizontális csíkokat láttat, sárgás-kékes higanyszíneket, pesszimistán látja a világot, mint mikor egy tömeggel szembe megy valaki. A hangeffektusok nagyon fontosak, a hangszerek nem a megszokott hangjukon szólnak, a kibővített ütősrészlegnek jelentős feladatot kap. A dzsessz hatása itt is érezhető, de nem annyira, mint az előző Snatchesben. Amíg ott alapgondolatként szerepelt, kibontva a lehetőségeket, át- és átcsúszik egyik stílusból a másikba, itt csak szeleteket hallunk. Sokkoló hangképek, amelyek egymásból következnek, hatalmas zenekari tablók jellemzik a művet, sokszor pillanatnyi szünetet sem engedélyezve a hallgatónak.

A színes, minden hangzási lehetőséget kihasználó előadás talán a modern zenét eddig nem ismerőket is bevezeti ebbe a különleges zenei világba. A felvételen a BBC Szimfonikus Zenekara játszik, Marcus Stockhausen a szólista, Eötvös Péter vezényel.
A Paris–Dakar kéttölcséres harsonaszólójával – melyet a lemezkiadó BMC vezetője, Gőz László tolmácsol – és big bandjével igazi hangulatot teremt. Megszólalnak az autók, az eszeveszett száguldás, a kipufogók morgása, a kerekek csikorgása, az autóversenyzéssel járó izgalom. Hatásában Honegger Pacific 231 című szimfonikus költeményéhez lehetne hasonlítani a Paris–Dakart, de Eötvös darabja jóval könnyedebb, vidámabb hangulatú. Nagyszerű, lenyűgöző szólókat hallunk Gőz Lászlótól, a nagy elánnal játszó Budapest Jazz Orchestrát Vajda Gergely vezényli.
Míg a Jet Stream és a Párizs–Dakar rallye is tartalmaz improvizációt, de kizárólag a szólisták számára, addig a két ráadásszámban a három Eötvös-mű után két dzsesszimprovizációt hallunk A balkon című opera témáira, tisztelgésül a zeneszerzőnek. A Szakcsi Béla által játszott improvizáció a hagyományos kereteket nem feszegette, addig Gadó Gábor hangszere, a gitár új hangzásait vegyítette a hagyományossal, megszokottal.
A BMC-től megszokhattuk, hogy izgalmas lemezeket ad ki, az Eötvös-féle is az. Bemutatja, milyen alkotói állomásai vannak a zeneszerzőnek, hogyan kapcsolódik a XX. század zenéje és a dzsessz, azt, hogy nem csak idegeket borzoló és (még a szakmai) közönséget is teljesen elvesztő műveket írtak/írnak.

Eötvös Péter: Snatches
BMC CD 097
Összidő: 54’13”

Előadók

  1. Snatches of a Conversation
    Marco Blaauw – duplacsövű trombita
    Omar Ebrahim – narrátor
    musikFabrik – Ensemble für Neue Musik
    Vezényel: Eötvös Péter
  2. Jet Stream
    Markus Stockhausen – trombita
    BBC Symphony Orchestra
    Vezényel: Eötvös Péter
  3. Paris–Dakar
    Gőz László – duplacsövű harsona
    Budapest Jazz Orchestra
    Vezényel: Vajda Gergely
    Felvételvezető: Eötvös Péter
  4. Szakcsi Béla – zongora
  5. Gadó Gábor – gitár
    Együttműködő partnerek: Westdeutscher Rundfunk Köln (1); BBC Symphony Orchestra and BBC Radio 3
    Snatches of a Conversation
    Felvétel: WDR at Funkhaus Wallrafplatz, Köln, 2002. szeptember 15. és 2003. január 17.
    Jet Stream
    Felvétel: Tom-Tom Studio, Kongresszusi Központ, 2003. március 30.
    Paris–Dakar
    Felvétel: Tom-Tom Studio, 2001. május 24. és 2003. november 24.
    Szakcsi Béla improvizációja
    Felvétel: Magyar Rádió 22-es stúdiója, 2003. november 20.
    Felvétel és mix: Horváth Károly
    Gadó Gábor improvizációja
    Felvétel: Tom-Tom Studio, 2003. november 5.
    Felvétel és mix: Kölcsényi Attila

Portréfotó: Huszti István
Design és koncepció: Bachman Gábor és Meral Yasar
Poducer: Gőz László

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Finomra hangolt kapcsolatok
Next Post: Október 3.

Related Posts

  • Az ókor zenéje Archívum
  • Kékszakáll francia módra Archívum
  • Crux gloriosa Archívum
  • Mahler „Pán-szimfóniája” Archívum
  • Újra MET-közvetítés Archívum
  • Roger király, szimfónia – Karol Szymanowski Archívum

Comment (1) on “Snatches”

  1. Visszajelzés: Január 2. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Eötvös Péter concertói és természet közeli zenéi Archívum
  • Mese, habbal Archívum
  • Kétezer év egy hétvégébe sűrítve Archívum
  • Hilary Hahn és a Fesztiválzenekar Archívum
  • Királylányok könyve Archívum
  • Vámpír és vérfarkas közt félúton Archívum
  • Az 1848–49-es szabadságharc vértanúi – A tizenegyedik Archívum
  • Január 23. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme