Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Jókai Mór (1825. február 18., Komárom – 1904. május 5., Budapest), a nagy mesemondó Archívum
  • Harnoncourt Fideliója Archívum
  • Két hét egy másik városban: Egy amerikai Rómában Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek -Vörösmarty Mihály és Orbán Ottó Archívum
  • Kocsis és Mahler szép új világa: A VIII., Esz-dúr szimfónia Archívum
  • Májusi Manon Lescaut Archívum
  • Már alig vártuk Archívum
  • A tundrától a tundráig Archívum

Perényi, Kavakosz, Steinberg – és a BFZ

Posted on 2023.09.19.2023.09.18. By admin Nincs hozzászólás a(z) Perényi, Kavakosz, Steinberg – és a BFZ bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2008]

Szerző: Lehotka Ildikó

A Budapesti Fesztiválzenekar a késői romantikus művek szakavatott tolmácsolója – legyen az Mahler, Rahmanyinov vagy éppen Richard Strauss. Nemcsak a közönség, hanem a szakmabeliek – rangos díjakkal – is elismerik a zenekar és karmesterük, Fischer Iván felvételeit. Hogy miért is tudnak kiemelkedni a számos jó zenekar, jó felvétel közül, ez a március 16-i, zeneakadémiai koncert alapján, mely az utolsó volt a meghirdetett három közül, egyértelmű.

A Zeneakadémián tartott koncert ismét telt házas volt, a földszinten álltak is a nézők. Az esten két művet hallgathattunk meg, Johannes Brahms a-moll kettős versenyét és Richard Strauss Hősi élet Leonidasz Kavakosz(Op. 40.) című szimfonikus költeményét. A véletlen úgy hozta, hogy a BTF nyitó koncertjén is egy Richard Strauss-mű szerepelt, az Im-ígyen szóla Zarathustra, ráadásul – a mondanivalót tekintve – a két mű összefügg. Mindkettő – ha szabad az irodalmat segítségül hívni – egyfajta fejlődés-, ráadásul a Heldenleben énregény, s mindkettő filozófiai mondanivalót tartalmaz. Dús vagy éppen kamara-zenekari hangszerelés, hegedűszóló (ahogy Romain Rolland írja a harmadik részről – egy hegedűverseny), végletekig fokozott hangerő és érzelmek, rezignáció és ujjongás jellemző erre a műre (is). Óriás méretű zenekar, ütősök, rézfúvósok minden mennyiségben, a trombiták nemcsak a színpadon játszanak – látványnak sem utolsó. A közönség élvezi a látványt, a hangorkánt, beleképzeli magát a hős életébe. Ehhez a zenekar, és az est karmestere, a nagyszerű Pinchas Steinberg minden hallható segítséget megadott: ültek a tempók, a dinamika sokszínűsége káprázatos volt, a tarka, változatos hangszínek végigkísérték a művet, a hagyományos ülésrend a hangzás magvasságát is kiemelte. Ha össze kéne vetni a Nagano–Bayerisches Staatsorchester-féle straussi hangzást, a hazai együttes fényévekkel jobb volt.
A karmester mellett két vendégművészt is köszönthettünk a koncert első felében, Leonidasz Kavakoszt és Perényi Miklóst, akik Brahms Kettős versenyének szólistái voltak. Kavakosz korunk egyik nagy hegedűse, jelenleg a Camerata Salzburg vezetője, Norringtont váltotta. Rendkívül sugárzó személyisége elbűvölte a közönséget. Perényi Miklós a legjobb zenészek közt van a világon, nagy szerencsénk, hogy sokszor hallhatjuk koncerteken. Három nagyszerű személyiség, kiváló zenész és egy nagyszerű zenekar talált egymásra Brahms Kettős versenyének eljátszása alatt. A harmadik tétel valóban játék volt, tánc, fricska, ugrálás (Kavakosz részéről nemcsak képletesen).
A Kettős verseny Brahms bocsánatkérése Joachim Józseftől, a nagy magyar hegedűstől, amiért Perényi Miklósválásuk után az asszony pártjára állt. A versenymű szólóhangszerei a két férfit jelképezik. Brahms nemcsak emiatt választotta ezt a romantikában ritka műfajt, hanem akkoriban a kamarazene – szonáták, triók – felé fordult, majd összegezte a kettős versennyel a zenekari és két szólóhangszeres hangzást. A témákat minden esetben a cselló mutatja be. Perényi és Kavakosz nagyszerű előadása sokáig feledhetetlen marad. Hangszereik párbeszéde kiegészítette egymást, a lassú tételben együtt csordogált a dallam, gyönyörű tónusban és dinamikával, szinte románcjellegű volt az Andante. Az első tétel drámai kezdése – különösen Perényitől – Brahms zenei lenyomata volt, komorság, tépelődés, hullámzó érzések, felfortyanás, a terjengős kidolgozási rész sem hatott hosszúnak a kiemelkedően jó előadásnak köszönhetően. A brahmsi oeuvre-ben is ritka Vivace tétel lefele lépkedő kromatikájával vérbeli táncot mutatott. Ez a téma játékos, szellemes, óvatosan szökellő. Különösen a két utolsó tételben a két szólista vérmérséklete, előadói attitűdje egyezett, Kavakosz sodró lendülete Perényit is elragadta, szép példa volt erre a főtéma fölötti hegedűfricskázás. Perényit talán még nem láttam ennyire mosolygósnak saját koncertjén. A fantasztikus, sodró tételt a percekig szóló taps, bravózás és lábdobogás miatt megismételték. Két nagy művész talált egymásra Brahms jóvoltából.
Steinberg irányítása alatt a zenekar nem egyszerű kíséretet játszott, hanem szinte a harmadik szólista volt. A második tétel főtémája utáni álló akkordok orgonaszerűen szóltak, lélegzetelállítan. A koncert kétségkívül a Tavaszi Fesztivál egyik legjobbja volt, nehéz lesz felülmúlni.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Klasszikus nagyvárosi olvasóregény
Next Post: Szeptember 20.

Related Posts

  • Beethoven: IV., VI. szimfónia – Brahms: I. szimfónia, 14. magyar tánc, Változatok egy Haydn-témára Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – A gyönyör deszexualizálása Archívum
  • Elutazunk ketten Angliába Archívum
  • „…nap, hold és csillag” – Ravel: Bolero, Bartók: A kékszakállú herceg vára Archívum
  • Koncert Veress Sándor születésének 100. évfordulóján Archívum
  • Sass Sylvia: Operaáriák Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Féktelen búbánat Archívum
  • December 20. Naptár
  • Paradicsumut hazoá Archívum
  • Liszt, négy kézre Archívum
  • Vaszary János gyűjteményes kiállítása a Magyar Nemzeti Galériában Archívum
  • Mandel Róbert: Magyar népi hangszerek – a Kossuth albuma Archívum
  • A hivatal belovagolt Pécsre Archívum
  • Július 10. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme