Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Paradicsumut hazoá Archívum
  • Operalia-opera Archívum
  • Furore – Händel operaáriái Archívum
  • Opera 125 – 1884–2009 Archívum
  • A Pósa-szobor és a Pósa-asztal Archívum
  • A szavak eredetére feleletet adó Biblia, vagy délibábos etimológiák gyűjteménye?
    Megjelent a Czuczor–Fogarasi-szótárból készült válogatás
    Archívum
  • A sokarcú David Niven Archívum
  • Romantika és Luxemburg Archívum

Olvas(s)atok − Vladimír Páral III.

Posted on 2023.08.12.2025.08.13. By admin Nincs hozzászólás a(z) Olvas(s)atok − Vladimír Páral III. bejegyzéshez

A képzelet kínja

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: Csiki Ottilia

„Valóra akarod váltani az álmaidat? Ébredj fel!?″ (Kipling)
Páral a ′80-as évektől kezdve − igaz, még a groteszk talaján − egyre inkább a pozitív emberi értékek felkutatására törekszik. A pentalógiáját követő stílusát kritizálók úgy vélik, Páral „társadalombíráló energiája kimerült″ [1], hiszen olyan pozitív hősök ábrázolására törekszik, akik közönyös, passzív társaikat tettrekésszé, élettelivé teszik abban a rendszerben, amelyet előzőleg az író bírált. Ezzel − elfordulva eredeti rendszerkritikus szemléletétől − szinte élteti a kis értékigényeket támasztó társadalmi körülményekhez alkalmazkodó sznobizmust.

Az 1980-ban született, A képzelet kínja című regény Stendhal Vörös és feketéjének parafrázisa: Julien Sorel életútját követhetjük nyomon Marek Paar alakjában, csak éppen XX. századi, kelet-európai változatban.[2] Marek egy megálmodott világ eszméi alapján igyekszik eligazodni a racionális világban. Nem felejthetjük el, ez a „való világ″ a szocializmus díszleteit és jelmezeit használja. Nem lehet, hogy Marek megsejtette a rendszer negatívumait, és ezek elől menekül? Vajon nem az emberiség értékeit keresi-e a Stendhal-, Balzac-, Goethe-idézetekben? Nem egy lehetséges tökéletes világot fogalmaz-e meg a saját maga számára? Nyilvánvalóan félelemből és önvédelemből fogadja el képzelete segítségét az őt megszorító pillanatokban, s ez lesz végzete is. Az örökösen hajszolt álmok mámorában nem állja meg helyét a társadalomban. Szimultán életének színtere a „képzelet alsó és felső régiója″[3], vagyis a valóság és a képzelet kínjai között vergődve él.

Ami a regény többi szereplőjét illeti, Marekhez viszonyítva a szocializmus valóságában lubickolnak, mindenki a maga ritmusában, vágyaival. Mintha a szereplők − kettős értelemben − sejtenék, hogy teremtett lények, sorsuk (például Zina kapcsolatának végkimenetele) az olvasó számára világossá válik egymáshoz való viszonyukból, jellemükből. Vágyaik, jövőbeni terveik gyakran a valóságon túli dimenziókban, a gondolatok világában teljesülhetnének, így ezen érzelmeik nevetségessé válnak, s ugyanúgy groteszk lesz alakjuk is. Az pedig már abszurd vonás, hogy a szereplők a maguk vágyait komolyan veszik, mások ugyanolyan nemű álmait pedig nevetségesnek találják.

Érdemes megfigyelni a jellegzetes párali fogásokat, mint például a színszimbolikát (Zina laboratóriuma zöld, amit Marek szürkére festet át; a textilek színe stb.), az olvasónak az az érzése, minden emberhez egy-egy jellemző színt rendel az író − személyiségük árnyalására. Emellett nemcsak az irodalmi alakoknak (Julien Sorel), hanem történelmi személyeknek is lehet párali megfelelőjük (például az igazgató Tiberius császár stb.).
Külön érdekesség az alkotó szereplői jelenléte: kérdés, hogy Marek Paar vajon nem maga az ifjú Paaral-e, s ezen felül nem célja-e a szerzőnek, hogy önéletrajzi színezetet adjon a történetnek (az ifjú mérnök, aki végül író lesz)? Vajon tükör-e, önkritika-e ez a regény? A szöveg gazdagsága abból is ered, hogy a széles körű jellemrajz mellett szociográfiai felmérés és gazdasági helyzetjelentés is egyben[4] (a gazdaság konkrét számokon és egyértelmű utalásokon keresztül válik láthatóvá). A gyári-üzemi színtér ugyanis épp megfelelő egy széles társadalmi réteg bemutatására, az adott rendszer működésének feltárására. Így szemtanúi lehetünk a szocialista világ történéseinek a munkások, az elitréteg, a diplomások, nyerészkedők, párttagok és mások szemszögéből, s ez Páral emberismeretét is mutatja. A mű tanulságos ebből a szempontból is, hiszen az adott körülményektől függetlenül az író a jellemekre helyezi a hangsúlyt, s a különböző erkölcsi megfontolásokból adódó döntések eltérő életutakba torkollnak (lásd Jirka Novák, Oskar és Marek figuráját összehasonlítva, vagy azt, hogy a leköszönő, pamutpárti Salivar igazgató miként áll szemben az új, műanyagpárti igazgatóval). Így valóban „jogos a kritika″ e regényt illetően is, hiszen Páral egyértelműen a pozitív emberi értékeket pártolja, viszont ettől még ugyanabban a világban maradunk, ugyanazokról a „gépemberekről″ beszélünk. Nehéz eldönteni, kinek van szíve, ki foglalkozik egy kicsit is a másikkal, ezért eme „pozitív hősök″ erősen ellentmondásos figurák maradnak. A regény rendkívül gondosan felépített: 34+1 fejezetből áll, mindegyik fejezet élén egy erkölcsi összefoglalásra szolgáló idézet található (közmondások, filozófusok, irodalmárok mondásai), amelyeknek iróniája a fejezet elolvasása után még jobban kidomborodik. Az egyes fejezetek eseményei az egyes szereplők szemszögéből láthatók. E modern nézőponttechnika segítségével a stílus is alkalmazkodik adott szereplő egyéniségéhez. Ezzel együtt az alakok jövőbeni sorsa már előrevetített. A csúcspont pedig a Dvorany nad Labemben tartott az Új Technika Napja köré fonódik, ahol minden szereplővel sorsdöntő események történnek. Az író ekkor mindannyiukat egy újabb oldaláról mutatja be, s ennek hatására az egymásról alkotott véleményük is változik. A megadott lehetőségek ellenére ez nem jár jellemfejlődéssel, sőt, a tragikus az, hogy mindenki visszasüllyed az előző, utált, de megszokott állapotba, mert ez jelenti számára az egyetlen biztonságot a csalódások és kudarcok világában.

[1] Prágai tükör, 2001/5, Zádor András
[2] Európa Könyvkiadó, Bp., 1985
[3] Páral
[4] Európa Könyvkiadó, 1985.

Archívum Tags:Iskola a határon, Nyitott könyv

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Ezra Weiss: Get Happy és Jude Johnstone: Blue Light
Next Post: A kamarazene művészete

Related Posts

  • James Lord: Egy Giacometti portré Archívum
  • Milles varázsos kertje Archívum
  • Koncertek a Zeneakadémián Archívum
  • Fülvájó kacaj – trubadúrok márpedig vannak Archívum
  • Az európai zene történetének korszakai Archívum
  • Kell a barátság: Török Ádám és a Mini Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Predesztináció – Gabriel García Márquez: Száz év magány Archívum
  • December 31. Naptár
  • Október 14. Naptár
  • Napalm meg fecske Archívum
  • Banda Ádám Archívum
  • Január 19. Naptár
  • Július 19. Naptár
  • Kiszin és Szkrjabin Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme