Mozart-dalok és az Esz-dúr zongoraötös
a papiruszportal.hu archívumából [2006]
Szerző: Lehotka Ildikó
Az EMI Classic sorozatban megjelent Mozart-cédé a mester kevésbé gyakran hallható darabjaiból válogat, tizenhat dalt hallhatunk a legismertebbek közül és egy zongorás kvintettet. A dalokat a nagyszerű Elisabeth Schwarzkopf énekli a szintén nagyszerű Walter Gieseking avatott kíséretével, a zongorista a kvintettben is közreműködik a Philharmonia Wind Ensemble-lal. A felvételek 1955-ben készültek.
Mozart életművében nem sok dal szerepel, azonban komponálásuk végigkísérte karrierjét. Már egészen kis korában is írt dalokat, a lemezen a legkorábbi a Ridente la calma című/kezdetű, de a Köchel-jegyzékekből láthatjuk, hogy késői művei közt is akadnak dalok. Érdekes, hogy már a legkorábbi dalok is a kidolgozott művei közé tartoznak. Természetesen egy dal, hosszánál és egyszerűségénél fogva, nem hasonlítható össze egy operával, azonban ebben a miniatűr Walter Giesekingműfajban sűrítve, koncentráltan kell leírni mindazt, amit tartalmaz. Nem véletlen, hogy a dal a romantika egyik kedvelt műfajává vált.
A klasszikus korszak még nem bővelkedett dalokban, Haydn 48-at, Beethoven 91-et, Mozart 30-at (a kísérőfüzet körülbelül negyvenet említ) írt, nem hangversenytermi előadásra, ahogy a kamaraműveket sem. Manapság sem sokszor hallhatunk a bécsi klasszikus korban komponált dalokat koncerteken, ezek a dalok megtalálhatók a magánéneket, illetve alapfokon a Dobszay-kötetekből szolfézst tanulók kottáiban (Ridente la calma, Das Kinderspiel, Sehnsucht nach dem Frühling), de a zeneakadémisták is elemzik őket, a fiatalabb növendékek nem is sejtik, micsoda nagyszerű dalokat énekelhetnek.
Elisabeth Schwarzkopf mindegyik miniatűr előadásakor tartogat valami izgalmat, nem engedi, hogy a dalok kottaszagúak, papírízűek legyenek. Kifejezésmódjai közt a játékosságtól kezdve a csúfolkodó hangvételig minden megtalálható. A játékosság szinte mindegyik dalban szerepel, talán az Oiseaux, si tous les ans-ban a legkifejezettebb. A két francia nyelvű dal a francia könnyedséget szimbolizálja a nagy német énekesnő tolmácsolásában. Schwarzkopf hajlékony hangja jól illik a dalokhoz, hihetetlen könnyedséggel tolmácsolja a legkülönfélébb érzelmeket, magas hangjai sohasem erőltetettek. A drámaibb szövegű dalok tolmácsolása is példaértékű, sohasem túloz, nagyítja fel a történetet. A dinamikai árnyalások, ritmikai megtorpanások, lassítások-gyorsítások mindig ízlésesek, ne feledjük, hogy a korszak előadó-művészetére a romantikus túlkapások a jellemzőek, sokszor éppen a klasszikus stílusú műveknél kérdőjelezi meg a stílushűséget a 20. század végén és a 21. század elején készült felvételeken edződött zenehallgató. És ez az, amiért e lemez a ritkán hallható művek mellett újat mutat, egy politikai meggyőződése miatt mellőzött énekes művészetét, kristálytiszta hangja mellett kiforrott zenei elgondolásait. A dalok tolmácsolásában Walter Gieseking méltó partnere volt az énekesnőnek.
Hasonlóan ritkán hallható Mozart zongorára és fúvós hangszerekre írt Esz-dúr kvintettje, pedig kellemes zene. Mozart nemcsak a drámai történésekben jeleskedik, hanem a szórakoztató zenében is kiemelkedőt alkotott, ahogy Haydn is. Ez a házi muzsikálásra írt 452. számú kamaradarabja vérbő Mozart-zene, sok-sok saját idézettel.
Az oboa hangja többször éles, de ez valószínűleg a felvétel rögzítésének időpontja miatt van így. Walter Gieseking élvezettel játssza szólamát, igazából itt lehet jobban megfigyelni Mozart-játékát. Mind az együttjátszásban, mind a kiemelt zongorarészeknél megtalálja az egyensúlyt. Elisabeth SchwarzkopfA Philharmonia fúvósegyüttes is a legjobbat mutatja, a szólóállások minden hangszernél szinte tökéletesek, a kürt puha hangja talán a legszebb köztük. Hallhatóan élvezettel adják elő a művet, nem a gyors lemezre játszás volt a cél, hanem az, hogy a nem sokszor szereplő előadói apparátusra írt, ritkán hallható darabot megismertessék a zenehallgatóval.
Az 1915. december 9-én született német származású Elisabeth Schwarzkopf 1928-ban lépett fel először egy iskolai előadáson az Orfeo ed Euridicében. 1934-től a berlini Hochschuléban tanult, de még mezzoszopránként, Lula Mysz-Gmeinertől, majd dr. Egonolftól, koloratúrszopránként.
1938-tól, fiatal kora ellenére, a berlini Deutche Oper tagja. Két évvel később debütált a második viráglány szerepében a Parsifalban. Mint a náci párt tagja szereplési megosztották a közvéleményt, több operaház nem is hívta vendégszereplésre. 1941-ben a Theater an der Wien tagja lett, ahol elénekelte Mimi szerepét a Bohéméletből, és Violettáét a Traviatából. 1947-ben debütált a Covent Gardenben, 1949-től a Salzburgi Ünnepi Játékokon, 1955-ben a San Francisco Operában, 1963-ban a New York Operában. 1951-ben elénekelte Anne Trulovét Sztravinszkij Rake’s Progress című operájából. Richard Strauss Rózsalovagjának Marshallin szerepében kiemelkedő sikert aratott. 1953-ban feleségül ment Walter Leggéhez, az EMI igazgatójához. Még a nyolcvanas években is fellépett dalesteken. 1992-ben az angol Erzsébet királynő Dame címmel tüntette ki.
Mozart: 16 Lieder; Piano Quintet K. 452.
Elisabeth Schwarzkopf
Walter Gieseking
Philharmonia Wind Ensemble
EMI Classics
3 53226 2
Ridente la calma, song for voice & piano, K. 152. (K. 210a) (spurious, by Myslivecek) 3:21
Oiseaux, si tous les ans, song for voice & piano, K. 307. (K. 284d) 1:21
Dans un bois solitaire, song for voice & piano, K. 308. (K. 295b) 3:00
Die kleine Spinnerin („Was spinnst du?”), song for voice & piano, K. 531. 1:42
Als Luise die Briefe („Erzeugt von heisser Phantasie”), song for voice & piano, K. 520. 1:57
Abendempfindung an Laura („Abend ist”s”), song for voice & piano, K. 523. 5:09
Das Kinderspiel („Wir Kinder, wir schmecken”), song for voice & piano, K. 598. 1:45
Die Alte („Zu meiner Zeit”), song for voice & piano, K. 517. 4:38
Das Traumbild („Wo bist du, Bild”), song for voice & piano, K. 530. 4:34
Das Veilchen, song for voice & piano, K. 476. 2:37
Der Zauberer („Ihr Mädchen”), song for voice & piano, K. 472. 2:03
Im Frühlingsanfang („Erwacht zum neuen Leben”), song for voice & piano, K. 597. 2:50
Das Lied der Trennung („Die Engel Gottes weinen”), song for voice & piano, K. 519. 5:38
Die Zufriedenheit („Was frag ich viel”), song for voice & piano (or mandolin), K. 349. (K. 367a) 1:46
An Chloe („Wenn die Lieb”), song for voice & piano, K. 524. 2:05
Sehnsucht nach dem Frühling („Komm, lieber Mai”), song for voice & piano, K. 596. 2:15
Quintet for piano, oboe, clarinet, horn & bassoon in E flat major, K. 452. 21:25
Comments on “Elisabeth Schwarzkopf emlékére”