Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Márkus-passió Bachtól és Koopmantól Archívum
  • Prága, a száz torony városa 2. Archívum
  • Pannon Filharmonikusok: Könyvek – Holt lelkek Archívum
  • Dzsessz és klasszikus, klasszikus és dzsessz Archívum
  • Amerikai emlékezés dr. Varga Lászlóra Archívum
  • Tizenöt éve a Nemzeti (Állami) Énekkar élén Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 7. Egyéb kategória
  • Tennstedt: a szorongás szobra Archívum

Cimbalom, zongora, Liszt és Richard Strauss

Posted on 2023.08.03.2025.02.07. By admin Nincs hozzászólás a(z) Cimbalom, zongora, Liszt és Richard Strauss bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2017]

Szerző: Lehotka Ildikó

Két Liszt- és egy Richard Strauss darab szólalt meg a Budapesti Fesztiválzenekar március 30-i koncertjén (ez alkalommal is háromszor játszották a műsort) a Művészetek Palotájában. A koncert különlegességét a komolyzenei koncerteken szólóhangszerként ritkán (de inkább nem) hallható cimbalom jelentette. Richard Strauss Zarathustrája az a mű, mely egy film kapcsán válhatott emblematikussá. A koncertet Fischer Iván irányította, Ökrös Oszkár cimbalom-, Dejan Lazic zongorajátékát hallhattuk.

Két Liszt-művet tartalmazott a koncert első része, egy rapszódiát, és az A-dúr zongoraversenyt, ha közös szálat keresünk a két műben, az a zongora. Liszt az 1. rapszódiát eredetileg zongorára írta, később dolgozta át zenekarra, 1874-ben. Liszt nagyon szerette a cigányzenét, a rapszódiasorozat egyes darabjait ma is örömmel hallgatja a közönség, legyen a zongorás, vagy zenekari változat.
A Fesztiválzenekar kísérletet tett a cimbalom mint népi hangszer és a zenekari játék párosítására, rendkívül érdekesen szólalt meg a mű. A cimbalom virtuóz kezelése, a szólók beleillettek a műbe, talán Liszt sem tiltakozott volna e verzió ellen. Az improvizatív, fürge szakaszok és a zenekari játék elegye meggyőzte a közönséget.

Liszt igen kedvelt A-dúr zongoraversenye 1857 januárjában szólalt meg először Weimarban, egy évvel később nagy sikert aratott Prágában, bár Liszt műveit a kortársak nem ismerték el. A zongoraverseny felépítése nem követi a háromtételes rendet, ugyanúgy egybekomponált, mint például az Esz-dúr koncert, a Liszt által új műfajt hozó szimfonikus költemények, vagy a h-moll szonáta. A versenymű témái kellemesek, fülbemászóak, nagyon változatos hangulati megoldásokkal él Liszt. A darab nem hosszú, a virtuozitás és a lágyság egyaránt szerepel benne, de a játékosság vagy a vihart idéző, vagy az indulószerű zenei anyag is színesíti a művet.

Szólistaként Dejan Lazic-ot hallottuk (és láttuk), erőteljes, eredeti módon játszotta a versenyművet. Fortéi zengtek, de nem éreztük erőszakosnak, túlzónak a hangzást, hangszínek tekintetében is meggyőző volt a Zágrábban született, jelenleg Amszterdamban élő zongorista. Az átlagosnál sokkal jobb előadást kaptunk, sok felesleges színpadi gesztussal a zongorista részéről. Ráadásnak Liszt 18. rapszódiáját játszotta a zeneszerzőként is tevékeny művész, miután magyarul konferálta be a címet. Maga a mű tökéletesen illeszkedett az első rész tematikájához, szép előadást hallhattunk.

Szünet után Richard Strauss pompázatos Im-ígyen szóla Zarathustra című szimfonikus költeménye hangzott el. A hangköltemény Nietzsche nyomán szabadon műfaji megjelölésű darab 1896-ban szólalt meg először, a szerző vezényletével Frankfurt am Mainban. Nietzsche hatása rendkívüli volt, a korszak művészei sokat merítettek gondolataiból. A hangköltemény a nyolcvan fejezetből nyolcat használ fel, mindegyik szakaszt Strauss felirattal is jelezte. A zene –ahogy Straussnál ez megszokott – rendkívül invenciózus, a hangszerelés káprázatos; a nagy tuttik mellett bensőséges kamarazenei részek is megszólalnak, mintegy pihentető szakaszként, oldva a hangerőt, a tömör hangzást. A modulációk végtelen forgataga Strauss egyik névjegye, ebben a darabban is meglepő fordulatokat hallunk.

A Fesztiválzenekar hangzása mindig megkapó, legyen jó vagy kevésbé jó a karmester. Minden hangszercsoport csak hozzátett az előadáshoz, a vonósok gazdag hangzása, a rezek impozáns megszólalásai, vagy a fafúvósok érzékeny szólói mutatták a zenekar erényeit. Ki kell emelni a koncertmester szólóit. Fischer Iván otthonosan mozog a késő romantika világában, a lemezek, koncertek ezt megerősítik az érdeklődők számára. A darabot jól összefogta, az atmoszféra-teremtés vitte előre a művet. Nagyon jó előadást kaptunk.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Augusztus 3.
Next Post: Khorosz kapi ilidzseszi

Related Posts

  • Furtwängler esete Brahmsszal Archívum
  • Sorstársaink − Szigethy Gábor reformkori breviáriuma Archívum
  • Franciakrémes, kétszer Archívum
  • Brunszvik-kastély Archívum
  • Tiszta szívvel Archívum
  • Idilltől a csodáig Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Predesztináció – Gabriel García Márquez: Száz év magány Archívum
  • Komédia, filmopera Archívum
  • November 6. Naptár
  • Augusztus 8. Naptár
  • Pozsonyi papiruszok 6. Archívum
  • Kurtág György 90 Archívum
  • December 16. Naptár
  • Pásztor Árpád: Muzi Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme