nemcsak a hangja, de személyisége is elbűvölő volt
a papiruszportal.hu archívumából [2011]
Szerző: szabói
Ágai Karola tiszteletére szervezett koncertet a Belcanto Operabarátok Magyarországi Társasága, a szervezési és rendezői feladatokat a társaság vezetője, Clementis Tamás látta el. Nagy szükség van az ilyen estekre, hiszen egy-egy művészre már csak hangfelvételeken, esetleg dévédén, videón csodálkozunk rá, újra és újra. Emlékezni kell azoknak a nagy egyéniségeknek az életművére, akik már nincsenek köztünk, akiknek az élete a művészet, az éneklés volt, különösen akkor, amikor az erre megfelelő orgánum nem teszi meg. Más helyen világsztárok lehettek volna, mégis maradtak a hazájukban, szolgálva a művészetet.
Ágai Karolának nemcsak a hangja, de személyisége is elbűvölő volt, férjével, Szendrey-Karper Lászlóval a kamarazenélés művészetét is propagálták. A bensőséges hangú gitár-ének estek biztosan jó néhány rajongót szereztek a műfajnak és az előadóknak. Az ELTE Jogtudományi Egyetemén tartott koncert napján hívták életre az Ágai Karola és Szendrey-Karper László Ének- és Zeneművészeti Alapítványt, melynek elnöke Hollós Máté.
A nagy magyar szopránénekesnő emlékét ápoló koncert műsora változatos volt, az énekesnő szerepeiből válogattak, illetve azoknak a műveknek a részletei szóltak, melyekben Ágai is szerepelt. Az első részben hat Mozart-részlet szólt, a Cosí fan tutte második felvonásbeli kettősét Schöck Atala és Mark Zimmermann énekelte, nagyszerűen. Schöck Atala csodálatos hangszíne mindig elbűvöli a hallgatót, sajnos a koncert során nem énekelt áriát. Mark Zimmermann, aki nem a Magyar Állami Operaház magánénekese, Guglielmo szintén második felvonásbeli áriáját nagyszerűen énekelte, tele zeneiséggel. Clementis Tamás a Gróf áriájával lépett színre, a részlet a Figaro házassága című opera második felvonásában szerepel. Clementis nagyon jól érzékeltette a Gróf érzéseit, nagyon szép hangon énekelt, hasonlóan a Kertesi Ingriddel előadott duettben. Kiss Péter Pedrillo árijával lépett színre, hangulatos előadást hallhattunk a karaktertenortól. Mozart egyik legszebb áriáját, a Varázsfuvola I. felvonásában szereplő Képáriát Boncsér Gergely énekelte, talán kevésszer szerepelt a részlet repertoárjában, mert hangképzése nem volt az igazi, becsúszott egy-két nem tiszta hang, az ária még nem úgy volt felépítve, ahogy Mozart elképzelte. Boncsér sokkal otthonosabban mozgott a koncert második részében elhangzott Vágyom egy nő után kezdetű áriában, az valóban hangulatos, jól megfogott volt, méltó a nagy elődök tolmácsolásához.
A koncert nem csak igen ismert és népszerű részleteket tartalmazott, Chausson duettjeit még nem hallottam, a zeneszerző neve is kevéssé ismert, nemhogy művei. Két zenekari dalt hallottunk Kolonits Klára és Schöck Atala előadásában, mind a darab, hihetetlenül gyönyörű sajátosságaival, mind az előadás a koncert egyik csúcspontja volt. A két énekesnő hangszíne nagyon illik egymáshoz, zenei felfogásuk is hasonló.
Mozart mellett Verdi az egyik legkedveltebb operaszerző, három részlet szól műveiből, kettő az első rész végén, a Traviatából Violetta és Germont kettőse, Ardó Mária és Németh Gábor énekelt. Ardó Máriát többször is hallhattuk, Gounod Faustjának Ékszeráriájában is, a művésznő nagy feladatot vállalt a koncert során. A Faust V. felvonásbeli fináléjában is hallhattuk, partnere Clementis Tamás és Kiss Péter volt. A műsor kiváló felépítését az is mutatta, hogy nemcsak áriák szóltak, hanem duettek, együttesek is, melyek a művészek közös munkáját, egymásra figyelését is mutathatják.
A második rész Eötvös József gitárjátékával kezdődött, egy Villa-Lobos-darabot, az I. etűdöt játszotta. A gitár sohasem tartozott a komolyzenében népszerű hangszerek közé, így öröm volt hallgatni azt a jellegzetes, halk hangot, ami az instrumentumot jellemzi. Kertesi Ingrid és Eötvös József tolmácsolta Caccini Amarillijét és Pergolesi Nináját, gyönyörű, bensőséges pillanatok szerezve a hallgatóságnak. Kertesi Erkel Hunyadi Lászlójának Cabalettáját, és Verdi Rigolettója II. felvonásbeli Gilda-áriáját is előadta, a művésznőre jellemző egészen tünékeny rebbenésekkel. Kolonits Klára Violetta áriájával lépett fel (Verdi: Traviata I. felvonás), és Erkel Hunyadi Lászlójából a La Grange-áriával, ez utóbbi hihetetlen nehézségével bőségesen próbára teszi az énekesnők szakmai tudását. Kolonits Klára rendkívül meggyőzően énekelte a koloratúrákkal jócskán megtűzdelt áriát, nemcsak a technikai, de a zenei megoldásokkal sem maradt adós.
A közreműködők közül Geiger Lajos Belcore áriáját énekelte Donizetti Szerelmi bájitalának I. felvonásából, Kiss Péter a ritkán hallható Lyonel áriáját Flotow Mártájából, mindketten kellemes, de nem túlfűtött perceket szereztek a közönségnek. Daróczi Tamás a nevezetes Hazám, hazámat adta elő, igen karakteresen. Az áriában szinte mindenki a nagy előd, Simándy József megoldásait keresi, Daróci nem utánozta Simándy megoldásait, vállalta saját felfogását. Záró számként a Lammermoori Lucia szextettje hangzott el Kolonits Klára, Schöck Atala, Clementis Tamás, Daróczi Tamás, Geiger Lajos és Kiss Péter előadásában, a megemlékező koncert méltó befejezéseként. A vetített képeken az éppen elhangzó zenei részlet egy-egy szerepében láthattuk Ágai Karolát.
Az est zenekari feladatait a Duna Szimfonikus Zenekar látta el, Deák András vezényletével. Hangulatos volt Mozart Szöktetés-nyitánya, mely méltatlanul keveset szerepel a koncertek műsorán, az áriákat az énekesekre figyelve kísérték. A Chausson-dalokban remek hangszíneket hallhattunk, annak ellenére, hogy a terem nem koncertek megtartására épült.
A közreműködők honorárium nélkül léptek föl, ezzel is kifejezve Ágai Karola iránti tiszteletüket.
Közreműködtek a Magyar Állami Operaház magánénekesei
Ardó Mária
Clementis Tamás
Geiger Lajos
Kertesi Ingrid
Kiss Péter
Kolonits Klára
Németh Gábor
Schöck Atala
Sümegi Eszter
és
Mark Zimmermann,
valamint
Eötvös József – gitárművész
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényelt: Deák András
Az estet szervezete és rendezte: Clementis Tamás