Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A könyvespolc jövője (2004) Archívum
  • Spiró György: Kémjelentés Archívum
  • Nyár eleji Carmen Archívum
  • Rimszkij-Korszakov mesél Archívum
  • Lang Lang Bécsben Archívum
  • Tamkó Sirató Károlyt idézve – Tengerecki Pál Archívum
  • Kétezer év egy hétvégébe sűrítve Archívum
  • Kelemen Barnabás, Bogányi Tibor és a Pannon Filharmonikusok Archívum

Widmann, a zeneszerző, a karmester, a klarinétművész

Posted on 2023.10.17.2023.10.16. By admin Nincs hozzászólás a(z) Widmann, a zeneszerző, a karmester, a klarinétművész bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2016]

Szerző: szabói

A BMC-ben rendezték meg Jörg Widmann koncertjét, a klarinétművész nem csak hangszeresként, de zeneszerzőként és karmesterként is fellépett. A hangverseny a Budapesti Fesztiválzenekar szervezésében valósult meg, a kamara- (és kortárszenei) koncertre meglepően sok embert érkezett. Jörg Widmann többször járt nálunk, szereti Budapestet, nemcsak mint várost, de mint zenei várost is, ahogy elmondta. Widmann számos neki ajánlott művet mutatott be, zeneszerzés-tanulmányait nem kisebb alkotóknál végezte, mint Hans Werner Henze, Wolfgang Rihm. Jelenleg a freiburgi zeneakadémián mind klarinétot, mind zeneszerzést tanít az elhivatott művész.

Magam többször hallottam műveit koncerteken, különösen kíváncsi voltam arra, milyen kompozíciókat válogatott Widmann szerzői estjére, melyek a kamarazenei koncepcióba beleférnek. Hat művet ígért a program.
Nyitásként a Szerelmes dal nyolc hangszerre című, 2010-ben keletkezett, hegedűre, brácsára, csellóra, fuvolára, oboára, klarinétra, ütőhangszerekre és zongorára komponált darab szólalt meg. A Szerelmes dal párdarabja a Teufel Amor című zenekari darab, mindkét művet Schiller verse ihlette. A Szerelmes dal a szerelem szépségét, szenvedélyességét, a kínt, sőt gyűlöletet is hangokba önti. A darab érdekes, jó effektusokat írt Widmann, izgalmas hangzásvilággal, preparált zongorával. Talán a szerelem gyötrelmét, a gyötrő, kínzó szerelmet érezte erősebbnek a hallgató, mintsem az érzés mindenek felettiségét.

Az Ária szólókürtre című kompozíció követte a Szerelmes dalt – a Fantázia helyett – hihetetlen varázsos művet hallhattunk Szőke Zoltán előadásában. A színpad elsötétült, ez is hozzájárult a varázsos, természetfeletti érzés megteremtéséhez. A mű egy zenei verseny kötelező darabja volt, az Ária a felhangsorokat használja. A különféle hangokon indított sorozatok természete a felsőbb hangok „hamissága”, e hangsorok a nem a temperált skála szerint szólalnak meg. A mű nagyszerű, ezt éreztem a legizgalmasabbnak a koncert során, a végtelenséget, közelítést-távolodást jelenítette meg, a visszhang segítségével (is). Szőke Zoltán játéka és a mű egymásra talált, nehezen felejthető élményt kaptunk.

Az első részt a Freie stücke zárta, a művet már hallhatta a budapesti közönség. A tíz tétel Wolfgang Rihm születésnapjára készült elüt egymástól, mindegyik egy-egy jelenséget vizsgál, ez az első olyan darab, melyet a szerző ensemble együttesre komponált. Kellemes darabot hallottunk, a kamarazenekar képes volt a mű erényeit kidomborítani.

Szünet után szólalt meg Widmann 1975-ös Fantáziája szólóklarinétra, most is hihetetlen virtuozitással, a klarinét színeinek, hangzásbeli lehetőségeinek végletes kihasználásával. Widmann játéka bámulatos, az alig hallható pianók, a határtalan hangszertudás, a táncos karakterek teszik a művet érdekessé, nem is a zenei anyag. A Fantázia előképe Sztravinszkij 1919-es Három darab klarinétra című műve. A mű nem terjengős a sok zenei ötletnek köszönhetően, sok a humor, a szerző teljes szabadságot ad más klarinétosoknak az előadást illetően.

Szintén egy másik zeneszerzőt jelez a Kvintett, jelesül Mozartot, a mű apparátusa az Esz-dúr zongoraötöséből kölcsönzött. Izgalmas a 18 tétel, mindegyik rövid, tömör, kifejező. Néhány tétel címmel is ellátott, mások jelzésértékűek, mint Korál, Akkordetűd. Érdekes a barokk zenére való utalás több tételben is, másutt a humor, vagy a szépség zenei kifejezése a fontos (11., 17. tétel). Widmann most is kihasználja a nem hangszerszerű megszólaltatásban feszülő lehetőséget, a sokféle karakterrel való ábrázolást. Csak a záró tételben szólalt meg a cseleszta, a Mit Humor trillái, furcsa hangjai, csúfolódást, kacagást, bohóctréfát varázsoltak a terembe.

Záró darabként a Dubajor táncokat hallhatta a közönség, a cím utal arra, hogy Dubajban szeretett volna inspirációhoz jutni a szerző, de a műre mégis a bajor táncok a jellemzők. Az egyes tételek német, francia nyelvűek, sok humor, irónia, dixielandes hangzás, néhol Sztravinszkijt idéző hangszerelés, dallamvezetés, elhangoltság színesítette a művet. De kihallottuk a keringőkirály Strausst, a klezmerzenét, a rezesbandák harsányságát.

Widmann zenei világa színes, nem egyetlen vonalra szorítkozik. Számos műfajban alkotott, operát is írt. Hogy a koncerten hallott darabokat az előadók élvezettel játszották, jelzi a szerző jó úton való járását. Mind a hat darab nagyszerűen szólalt meg, kifejezéssel teli, szép hangzásokkal, magabiztosan.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Olvas(s)atok, néz(z)etek – A néző halála, a rendező öröme
Next Post: Október 18.

Related Posts

  • Gene Wilder Archívum
  • Egyedül harcoltunk 1956-ban is Archívum
  • Képes világtörténet a Geographia Kiadótól Archívum
  • A Balaton legendája újraéled Archívum
  • Balett tánc nélkül – Bach és Sztravinszkij Archívum
  • Nem minden az, aminek látszik Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Ritka ajándék Archívum
  • „Színház az egész világ” – színházi világnap Archívum
  • Elisabeth Schwarzkopf emlékére Archívum
  • Március 26. Naptár
  • Március 10. Naptár
  • Omega 50 Archívum
  • A webkettes fiú esete „Kakukk” Matyival Archívum
  • Két hét egy másik városban: Egy amerikai Rómában Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme