a papiruszportal.hu archívumából [2004]
Szerző: Ombódi Tünde
Amerikában tombolt a rock and roll, amikor hősünk meglátta a napvilágot, s bár papája az amerikai légierőnél szolgált, a zene a vérében volt (ismerünk még hasonló példát: Jim Morrison [The Doors] apja tengerészként védte Amerikát).
Még nincs 17 éves, s a bátyjával együttest alapít Mystic Knights of Oingo-Boingo néven. Igaz, a zenekar neve nem tűnt a legjobb választásnak, ezt bizonyítja, hogy az évek folyamán Danny Elfman számos változtatáson esett át, de legalább sikerült zenészkörökben ismerté tennie az Elfman nevet.
A filmszakma közelébe a későbbiekben gyakorlatilag társszerzőévé váló Tim Burtonnal kötött barátsága juttatta, hogy aztán tíz filmet készítsen vele; olyanokat, mint az Ollókezű Edward, a Támad a Mars! és Az Álmosvölgy legendája. De a legutóbbi Nagy Halban is Elfman zenéje hallható. Együttműködésükről a Majmok bolygója munkálatain így vall Elfman: „Felhívtak Tim irodájából egy találkozóra. Miután olvastam a terveiről, elég pontos elképzelésem volt arról, miről akar beszélni velem. Miután ezt a kört még egyszer végigjátszottuk, egymásba botlottunk a New York-i járaton. Félúton járhattunk, mikor rákérdeztem, hogy mit akart megbeszélni velem. Azt mondta, a Majmok bolygóját fogja forgatni. Kérdésemre, mit talál benne érdekesnek, pár pillanatig hallgatott, majd azt válaszolta: − Van valami a mozgásukban. − És láttam, ahogy közben megvillant a szeme. Ennyi volt az egész beszélgetés, és elég is volt ennyit mondania.”
Elfman és Burton következő beszélgetésekor már javában tartott a forgatás, de a rendező még ekkor is a maga rendhagyó módján fejezte ki a film zenéjével kapcsolatos elképzeléseit. „Tim nem intellektuális, hanem érzelmi és ösztönös szinten közelít a filmjeihez. Én is hasonlóan dolgozom, és ez eddig nagyon jól bevált. A zene rendkívül erőteljes, és valójában kicsit ódivatú is abban az értelemben, hogy jól elkülöníthető a jó és a rossz szembenállásának témája” − véli Elfman, aki nagyon markáns ütősjelleget adott a zenének. Ehhez saját, ütős hangszerekből álló gyűjteményének darabjait is felhasználta. Megszólalnak például indonéziai hangszerek, nagy nyugat-afrikai xilofonok, felfordított sörösdobozok, melyeket apró ütőkkel szólaltatnak meg, és hatalmas szemeteskukák is − mind Elfman kollekciójának furcsa darabjai.
Természetesen nemcsak a különc, de sok pénzt hozó Burton komponáltatja vele filmjei zenéjét, Elfman évtizedek óta Hollywood egyik kedvenc komponistája. És hogy erről meggyőződjünk, elég az alábbi (csak a valóban szuperprodukciókra korlátozódó) listát elolvasni):
Hulk (Hulk, The, 2003)
Nagy Hal (Big Fish, 2003)
A vörös sárkány (Red Dragon, 2002)
Pókember (Spider-Man, 2002)
Sötét zsaruk 2. (Men in Black 2, 2002)
Kémkölykök (Spy Kids, 2001)
Majmok bolygója (Tim Burton) (Planet of the Apes, 2001)
Novocain − A férfi, aki otthagyta a fogát (Novocaine, 2001)
Szívtiprók (Heartbreakers, 2001)
Segítség, apa lettem! (Family Man, 2000)
Túszharc (Proof of Life, 2000)
Az Álmosvölgy legendája (Sleepy Hollow, 1999)
Kedvenc marslakóm (My Favourite Martian, 1999)
Mindenütt jó (Anywhere But Here, 1999)
Zavaros vizeken (A Civil Action, 1999)
Ösztön (Instinct, 1999)
Szimpla ügy (Simple Plan, A, 1998)
Flubber − a szórakozott professzor (Flubber, 1997)
Good Will Hunting (Good Will Hunting, 1997)
Törjön ki a frász (The Frighteners, 1997)
Halálos terápia (Extreme Measures, 1996)
Mission: Impossible (Mission Impossible, 1996)
Támad a Mars! (Mars Attacks !, 1996)
Dolores Claiborne (Dolores Claiborne, 1995)
Halott pénz (Dead Presidents, 1995)
Majd? megdöglik érte (To Die For, 1995)
Fekete szépség (Black Beauty, 1994)
Karácsonyi lidércnyomás (The Nightmare Before Christmas, 1993)
Sommersby (Sommersby, 1993)
A 99-es paragrafus (Article 99, 1992)
Batman visszatér (Batman Returns, 1992)
Darkman (Darkman, 1990)
Dick Tracy (Dick Tracy, 1990)
Ollókezű Edward (Edward Scissorhands, 1990)
Batman, a Denevérember (Batman, 1989)
Szellemirtók II. (Ghostbusters II., 1989)
Beetlejuice (Beetlejuice, 1988)
Éjszakai rohanás (Midnight Run, 1988)
Szellemes karácsony (Scrooged, 1988)
Comment on “Boldog születésnapot, Mr. Elfman!”