Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Várdai István, Frankl Péter, Beethoven Archívum
  • Radu Lupu Beethovene, Fischer Iván Brucknere Archívum
  • Baráti Kristóf és A hegedű Archívum
  • Brahms háromszor – a Nemzeti Filharmonikusokkal Archívum
  • A siker helye Hollywood Archívum
  • A gótikus Gormenghast atmoszférája, rítusai és mániái Archívum
  • Beethoven D-dúrban Archívum
  • Gölle – Fekete István Emlékmúzeum Archívum

Romantikus Puccini, romantikus Domingo
Plácido Domingo Sings Romantic Puccini

Posted on 2023.01.21.2023.01.19. By admin Nincs hozzászólás a(z) Romantikus Puccini, romantikus Domingo
Plácido Domingo Sings Romantic Puccini bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2008]

Szerző: szabói

Lassan véget ér a Puccini-év, melyet világszerte ünnepeltek, december 22-én, 150 éve született a melódiagazdag operáiról ismert zeneszerző. Talán az ő operáit játsszák a legtöbbet, egy-egy áriája reklámokban is feltűnik. A Plácido Domingo Sings Romantic Puccini című Sony-lemez nagy sikerre számíthat, hiszen mindkét név garancia a minőségi zenére, az operarészletek pedig a legismertebbek közül kerültek ki.

Giacomo Puccini a Manon Lescaut-val vált kirobbanóan népszerűvé (a Manon történetéből az már a harmadik opera volt), melyet a Bohémélet, Tosca, Pillangókisasszony, A Nyugat lánya, a Triptichon (A köpeny, Angelica nővér, Gianni Schicchi) és a Turandot. Két korai operája, Le villi és az Edgar, valamint A fecske a ritkábban játszottak közé tartozik, de az évforduló alkalmából több figyelem jutott ezeknek is.

Plácido Domingo korunk egyik legnagyobb énekese, majd száz szereppel a háta mögött, jelenleg két operaház igazgatója, néhány éve vezényel is. A „három tenor” egyike, José Carrerasszal és Luciano Pavarottival, soha annyian nem láttak-hallottak operaáriákat, mint az ő előadásukban. A szinte megszámlálhatatlan kitüntetést, díjat, doktori címet nyert Domingo hangja a férfiasság szimbóluma. Míg Pavarotti világos, hajlékony hangja behízelgő, olyan, mint a csurgatott méz, addig Domingóé határozott, sötétes fényű, állhatatos. A spanyol tenor színpadi megjelenése a mai napig elbűvöli a közönséget, ugyanolyan intenzitással jeleníti meg a hősszerelmest, mint a melankolikus férfit, mint fiatalabb éveiben.
Előadásában a Puccini-áriák a legszebb fényükben ragyognak. A Turandot Nessun dorma című áriája a tenorok sikerszáma, művészetük fokmérője. A Kalaf áriája utáni fényes, ünnepélyes zenekari és énekkari hangzás jól esik nyitó számként, nincs rövidítve a zenekari anyag. Még egy ária szerepel a lemezen később, a szintén nagyon kedvelt az első felvonásbeli Non piangere, Liù kezdetű.

Domingo egyik nagy szerepe Cavaradossi a Toscából, a két legismertebb áriát halljuk, a Recondita Armonia kurtán-furcsán ér véget, az E lucevan stelle az énekes legbensőbb érzéseit mutatja. A Bohémélet Rodolfója is a nagy szerepek közé tartozik, két ária szerepel, a fantasztikus pianóiról híres Caballé énekel Domingóval, olyan átéléssel tolmácsolják mindketten, mintha épp akkor estek volna szerelembe kulcskeresés közben. A Gianni Schicchiből Lauretta áriája viszi a pálmát, a tematikus lemezen viszont Rinucchio áriáját halljuk (az említett zenei idézettel). Domingo újabb arcát mutatja, a záró hangok elementárisan törnek fel Domingóból. A Torna ai felici zenei anyaga, hangszerelése – bár korai operáról, a Le villiről van szó, igazi mestermunka, Domingo drámai színeket használ, a hangulatot képes visszaadni ebben a nem igazán ismert részletben.

A Pillangókisasszonyból Pinkerton két áriája ismét Domingo kifejezőkészségét mutatja, a sötét hang talán több fájdalmat is ki tud fejezni. A baritonként debütáló énekes fachváltásával jól járt a hallgató, ez a hangszín különleges, egyedi, talán megismételhetetlen. A Bimba dagli occhiban Domingo partnere Renata Scotto, ahogy A köpenyben is. Míg az Il tabarróban Scotto hangja még szép, itt már intakt, a kifejezőerő azonban pótolja a hangi és intonációs bizonytalanságokat, de ki bánja ezeket a hibákat az énekesek által ilyen fantasztikusan felépített részletben, a végére is marad erejük. A Nyugat lánya áriája egy bűneit megbánó férfit mutat be, aki a szerelemért feladja korábbi életét, újra egy szerelmes/szemérmes férfit hallunk. A Manon Lescaut-ból is két ária szerepel, az egyik záró számként, Leontyne Price közreműködésével. A két sötétebb színű hang szerencsésen találkozott a felvételen: Des Grieux és Manon kissé zaklatott párbeszédét még jobban aláhúzza a hangszín.

Az érzelmek bemutatása, a hirtelen kitörések mindig ízlésesen, nem erőszakosan, inkább természetesen törnek elő Domingóból. Maximális biztonsággal énekli a magas hangokat, kiegyensúlyozottak a mélyebb hangok is.

Apró megjegyzések azonban kikívánkoznak az emberből: a gyönyörű kiállítású lemez valószínűleg egyfajta tömegigényt akar kielégíteni, elképzelhető, hogy ez lesz az egyetlen árialemeze a vásárlónak, azonban fontos adatok nincsenek a füzetben, mikor, hol, melyik lemezcég megbízásából készült a felvétel, a közreműködők neve azonban szerepel. Egy ária előadása gyanús, mintha nem Domingót hallanánk. Nem találjuk, hogy az adott opera melyik szereplőjének áriáját halljuk, a felvonás sincs megemlítve. A legmegtévesztőbb azonban a lemez címe: romantikus Puccini-áriákat ígér, de ha szigorúan vesszük, a Tosca, A köpeny és A Nyugat lánya inkább a verista kategóriába tartozik.
A lemez borítóján Domingót látjuk, Puccinit és korát idéző öltönyben-szalmakalapban, a szemet gyönyörködtető kísérőfüzet Puccini életútját mutatja be, néhány képet is találunk (hogy a Tosca színpadi felvétele hol, mikor készült, kikről, szintén homály fedi). A kiadvány mindazonáltal hiánypótló, Puccini és Domingo találkozása nagy pillanatokat tartogat az érdeklődőknek.


Plácido Domingo Sings Romantic Puccini

Turandot – Nessun dorma (Chorus & Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden)

Tosca – Dammi i colori – Recondita armonia (Paul Plishka / New Philharmonia Orchestra / Zubin Mehta)

Tosca – E lucevan le stelle (New Philharmonia Orchestra / Zubin Mehta)

La Bohème – O soave fanciulla (Montserrat Caballé / Sherrill Milnes / London Philharmonic Orchestra / Georg Solti)

La Boheme – Che gelida manina (London Philharmonic Orchestra / Georg Solti)

Manon Lescaut – Donna non vidi mai (Orchestra del Teatro alla Scala / Lorin Maazel)

Gianni Schicchi – Firenze è come un albero fiorito (London Symphony Orchestra / Lorin Maazel)

Il tabarro (Der Mantel) – Folle di gelosia (Renata Scotto / Philharmonia Orchestra / Lorin Maazel)

Le Villi – Torna ai felici dì (Royal Philharmonic Orchestra / Edward Downes)

Madama Butterfly – Addio, fiorito asil (Philharmonia Orchestra / Lorin Maazel)

Madama Butterfly – Bimba dagli occhi (Renata Scotto / Philharmonia Orchestra / Lorin Maazel)

Turandot – Non piangere, Liù (New Philharmonia Orchestra / Nello Santi)

La fanciulla del West – Ch’ella mi creda libero e lontano (Coro e Orchestra del Teatro alla Scala / Lorin Maazel)

Manon Lescaut – Oh, saro la piu bella! Tu, tu, amore? (Leontyne Price / London Symphony Orchestra / Nello Santi)

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Január 21.
Next Post: Életútban, elbeszélésben és alkotásban megjelenő párhuzamok

Related Posts

  • Cselló, cselló, cselló Archívum
  • A Goldberg-variációk és Glenn Gould Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek -Vörösmarty Mihály és Orbán Ottó Archívum
  • Dsida Jenő digitális világa Archívum
  • Anthony Quinn, avagy Zorba, a görög Archívum
  • Képzett társítások: Szabó T. Anna, Dragomán György és Kenyeres Bálint Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Heti papiruszok (2322)
  • Tiltott opera, de kötelező meghallgatni
  • Szabó T. Anna: rögzített mozgás
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel
  • Június 4.

Legutóbbi hozzászólások

  1. Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei szerzője Június 3. – papiruszportal.hu
  2. „Titkos évezredek mélyéről emlékszem reá” szerzője Május 28. – papiruszportal.hu
  3. Ez a vár nem az a vár? o) szerzője Heti papiruszok (2321) – papiruszportal.hu
  4. Ne ess pánikba! – Törülközőnap szerzője Május 25. – papiruszportal.hu
  5. Rammstein – Egy ember ég szerzője Rammstein – tűz alatt – papiruszportal.hu
  • Bujkáló napok Archívum
  • Boldog születésnapot, Mr. Elfman! Archívum
  • Április 29. Naptár
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Gödöllői-dombság és a Tápió vidéke Archívum
  • Ritkaságok pódiumon Archívum
  • Hommage a Yehudi Menuhin Archívum
  • Miért jó? – Fűzfa Balázs: Miért szép Archívum
  • Gölle – Fekete István Emlékmúzeum Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme