Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Paradicsumut hazoá Archívum
  • Nemzetközi jószolgálati nagykövetek a Müpában Egyéb kategória
  • Szamárságok a fülbe Archívum
  • Rosszfiútól rosszfiúig Archívum
  • A Skót Felföld a Tündérek Földje Archívum
  • Brendel és a titok Archívum
  • Pelléas és Mélisande Archívum
  • Otthagyott csapot-papot – Csokonai a néphagyományban Archívum

Bernstein Gershwinnel, Gershwin Bernsteinnel

Posted on 2023.07.11.2025.09.27. By admin 4 hozzászólás Bernstein Gershwinnel, Gershwin Bernsteinnel című bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: szabói

Sorra-rendre jelennek meg régi felvételek, új kiadásban, feljavított hangminőséggel, a kínálat rendkívül bőséges. Mindenki választhat az ízlésének megfelelőt, legyen az letűnt idők operaénekeseinek felvétele, egy premier lemezre rögzítése, vagy nagyon ismert művek nagyon ismert előadókkal készített újrakiadása. A George Gershwin és Leonard Bernstein műveiből összeállított, 1959-ben és 1961-ben felvett bakelitlemez valószínűleg vezette a komolyzenei eladási listát, hiszen mindkét név garancia a minőségi zenére. Ez a zene egyrészt vérbeli amerikai, másrészt a dzsessz hatása rendkívül eleven.

A rövid életű, az Oroszországból emigrált család fia már az Egyesült Államokban született Jacob Gershowitz, később George Gershwin volt az első, aki a komolyzenét ötvözte a dzsesszel, operái áttörést jelentettek a műfaj stiláris jegyeit illetően. Fiatalon pluggerként dolgozott, lemezboltban játszotta a futó slágereket. A zenébe többek közt egy magyar vezette be, Kilényi Edétől tanulta az összhangzattant, a zeneszerzéshez elengedhetetlen dolgokat. Az 1922-es Blue Monday Blues dzsesszoperája után nem sokkal keletkezett a Rhapsody in Blue, az 1924-es bemutatón a kor nagy zeneszerzői is jelen voltak. Rengeteg slágert és filmzenét is írt, musicaleket, a vonósnégyes és a zongoraverseny műfajával szintén próbálkozott.
A Kék rapszódia, melynek keletkezéséről Gershwin szavaiból tudunk, eredetileg két zongorára íródott, a vázlatot Ferde Grofé írta át zenekari és szólózongora változatra. A lemezen szereplő másik Gershwin-mű, az Egy amerikai Párizsban is nagy siker volt, 1928-ban mutatták be. A „Rhapsodic Ballet”, ahogy a szerző nevezi egy írásában, feszes, némi impresszionista hanggal, Debussy és a Hatok után, nagyon feszes, izgalmas leíró zene.

Leonard Bernstein művei egy részében szintén a dzsessz elemeit használja, természetesen már egészen más módon, mint Gershwin. A dzsessz teret nyert, nem kisebb zeneszerzőket inspirált a műfaj, mint Sztravinszkijt, Sosztakovicsot, Bartókot. Bernstein zenei világa teljesen egyedi, izgalmas, a legbensőségesebb művei is egyfajta kitárulkozást tartalmaznak. Bernstein is nagyon fiatalon lett elismert, karmesterként. Zongoraművészi és zeneszerzői karrierje mellett a komolyzenét népszerűsítő sorozatokat vezetett. A komolyzene Jolly Jokere hazánkban is járt. Legismertebb műve a West Side Story, az ebből készült Szimfonikus táncok-at a lemezen Sid Ramid és Irwin Kostal hangszerelésében élvezhetjük. A másik mű talán kevésbé ismert, az On the Waterfront szimfonikus szvit.

A Kék rapszódia a Columbia Symphony Orchestra és Leonard Bernstein szólójával és vezényletével hangzik el, frenetikusan. Nagyszerű a művet nyitó, már-már emblematikus klarinétszóló, mintha egy néger dzsesszmuzsikust hallanánk. A zenekar nem tudom, hogy csinálja, de a legapróbb tempó- és hangulatbeli eltérésre is tökéletesen reagál, a zongoraszóló hihetetlen energikus, nem sok ennél jobb felvétel létezik, ha létezik. Az Egy amerikai Párizsban híven visszaadja a nyüzsgést, a sokszínű karaktereket, itt is érdemes megfigyelni a hajlékony, mindent megmutató zenekari hangzást, a New York-i Filharmonikusokat halljuk Bernstein vezényletével (a következő felvételeken is).

A West Side Story szimfonikus táncai üdítő perceket adnak, talán nincs olyan komolyzene-rajongó, aki ne ismerné a mű valamelyik változatát. Újra és újra rácsodálkozunk az elementáris ritmikára, a határtalan zeneszerzői invenciókra, mely úgy ötvözi a dzsesszt a klasszikus zenével, hogy a kényes egyensúly soha nem sérül, a zárótétel torokszorító pillanataira.

A szimfonikus szvit nyitótétele bevezetésének költői megfogalmazása, jó hangszerelése tartogat felfedezni valót, ugyanúgy az Andante largamente tétel is, a szerző egészen más oldalát ismerhetjük meg. A hangszerelésre külön érdemes szánni egy kis figyelmet, a stílus is jóval változatosabb, mint az előző műben. Bernstein itt a XX. századi hangzásvilággal is él, igaz, hogy nem a legsokkolóbbakkal és nem sokáig, nem sokszor, de az míves.

A két Bernstein-mű előadása – a szerző vezényletével – lehengerlő, hiteles. Bár a művek játszatják magukat, a rengeteg apró, alig észrevehető, éppen ezért a tételeket előrébb segítő mozzanatok mindenhol fellelhetőek, ezért is érezzük élőnek a műveket. Talán ezért, talán a sokszor harsány zeneszerzői megoldások miatt, mind Gershwin, mind Bernstein esetében, a lemezt több részletben érdemes inkább hallgatni. Jó kedvre derít, és minden pillanatában a művészi kifejezőerőt, a műfaji ötvözést nyújtja a lemez, fantasztikus előadásban.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Július 11.
Next Post: Bilicsi Tivadar

Related Posts

  • Iseumi Szabadtéri Játékok: Hozsanna, Szupersztár Archívum
  • A Skót Felföld a Tündérek Földje Archívum
  • Rosztropovics, a csellista és az emberi jogi harcos Archívum
  • Mahler „Pán-szimfóniája” Archívum
  • Médée, avagy Christie Archívum
  • A siker helye Hollywood Archívum

Comments (4) on “Bernstein Gershwinnel, Gershwin Bernsteinnel”

  1. Visszajelzés: Augusztus 25. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Február 12. – papiruszportal.hu
  3. Visszajelzés: Július 11. – papiruszportal.hu
  4. Visszajelzés: Szeptember 26. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • November 14. Naptár
  • Napalm meg fecske Archívum
  • Elgar, Kreisler és a hegedűverseny Archívum
  • Csillogó Kolonits Archívum
  • Panelvarázsosítás Archívum
  • Május 9. Naptár
  • Dsida Jenő digitális világa Archívum
  • „…ismert aztán tényleg nem vagyok” Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme