Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Wagner, Wagner – a Művészetek Palotájában Archívum
  • Heti papiruszok (2301) Egyéb kategória
  • Én kedves hattyúm Archívum
  • Bohócok a mesében Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 4. Archívum
  • „Semmi sem számít” – Ambrose Bierce Archívum
  • Zehetmair Quartet, felsőfokon Archívum
  • Kodály Zoltán gyermek- és vegyes karai, Fischer Ádámmal
    Kórusművek (Choral Works)
    Archívum

„Aki meghátrál, az a vesztes”

Posted on 2024.12.14.2024.12.12. By admin Nincs hozzászólás a(z) „Aki meghátrál, az a vesztes” bejegyzéshez

Madarász Iván: Az utolsó keringő

(a papiruszportal.hu archívumából [2011])

Szerző: szabói

1999-ben írta Madarász Iván Az utolsó keringő című operáját, tíz év telt el, mire megjelenhetett lemezen, 2003-ban az operaházban volt a bemutató. Madarász Iván már komponált operát, az elsőt a Magyar Televízió felkérésére, ez volt a zeneszerző diplomamunkája, majd egy újabbra kapott felkérést, mindkettő egyfelvonásos. Madarász tehát pontos elképzeléssel láthatott a munkának, a mai kor követelményeinek megfelelően Az utolsó keringő egyfelvonásos, a zenei anyag roppant változatos.

A Görgey Gábor Délutáni tea című drámája szövegére készült, 18 jelenetből álló opera a letűnt kispolgári élet egy-egy szeletét mutatja, egy nő szemszögéből. Szinte nincs cselekmény, csak az ismétlődő, szinte rituális dolgok jelentik az élethez való ragaszkodást. A főszereplő az Asszony, aki üldögél, kötöget, és egy keringőféleséget dúdol. Ez a pillanatkép aztán makacsul ismétlődik, az Asszony már alig lát, alig hall, de az ajtó még mindig szorul. Vissza-visszatér a sálkötögetés motívuma, az Asszony az opera végén a „sáltömegben” botladozik, a sálkötögetés a gondoskodás szinonimája. A szoruló ajtó szintén az állandóságot jelképezi, nincs, aki megcsinálja, -csináltassa. A hintaszék a nyugalom, gondtalanság megtestesítője is lehetne, adott egy család, ahol mindenki elbeszél egymás mellett, de viszonylagos kényelemben élhetnek. A rögeszmék halmozódnak egymásra, a Férj a munkájának él, fiuk szakmai karrierjére koncentrál, látogatása csak pár percnyi, az „ozsonnyát”, teát kínáló, az Asszonyra a fekete ruhát feladó Szakácsné talán az egyetlen kapaszkodó a világ felé. Nem véletlen, hogy ismétlődnek a történések, emellett a szereplőknek nincs nevük, a történet személytelen, kortalan, a XX. századi művekre jellemzően. Az általánosítás is stíluseszköz, ami megkülönbözteti, kiemeli az Asszonyt, az egy elfeledett keringő hiányzó dallamának keresése. Maga a keringő is jelképpé válik, csak a mű végén teljesedik, egészül csak ki.

Madarász Iván operája nagyszerű, a kitűnő szöveget úgy öntötte zenébe, hogy a drámai jelenetek fölerősödnek. A mű zenei nyelvezete rendkívül változatos, a hangszerelése izgalmas: az Előzene hangulata vészjósló, a kromatikus, ismételt menetek után üres oktáv szól. A keringődallam első megjelenésének könnyedsége, az Intermezzo, mely egyfajta haláltánccá fokozódik – meglepő hangszerelése, a zenei anyag sűrűsödése, mely egy másik világba visz át, majd a kétféle síkon mozgó zene az idő múlását, a régi, ideális világból az újbóli bezárkózást jelképezi. Érdekes megfigyelni az ütőhangszerek szerepét, hol a csillogást, hol a banalitást, máskor a legmélyebb drámát vetítik ki. A Férfi ábrázolásakor az óra ketyegését utánzó zene szarkasztikus humora igen találó. A Férj és a fiú halálát közlő szöveg előtti zenekari anyag fantasztikus, az Asszony előtte a Férjjel való megismerkedésen ábrándozik, gyengéd a zene, a szövegből az is nyilvánvalóvá válik, hogy a férfinak a kényszeres megfelelés más akkor az egyik fő jellemvonása volt. A Madarásznál gyakori motívumismételgetés ebben a darabban is benne van, rendkívül aprólékosan, láttatóan bánik a makacs ismétlődésekkel. Érdemes megfigyelni az énekszólamok felrakását is, az Asszony szólama egyre magasabbra tör (az opera vége felé közeledve Iván Ildikó hangmagasságai kissé forszírozottá válik), míg a Szakácsnőé mélyebbre. A zenekari hangzás figyelemreméltó, hihetetlenül érdekes dolgokat hallunk. A hangszerelés egyik kiemelkedő mozzanata a keringődallam többféle felrakása, zeneszerző-technikailag pedig a dallam sokszoros transzformálása.

Az Asszony szerepét Iván Ildikó énekli, kifejezően, a hangja gyönyörű, a nehéz szólam tolmácsolása nagyon jó, bár a hangok pontos éneklése nem minden esetben valósult meg, de egy kortárs opera esetében ez megbocsátható. Az Asszony egysíkú gondolatvilága azonban megjelenik, túlzottan is, monológjaiban/áriáiban – a fiatalkorát felvillantó, vagy a csecsemőjéről emlékező részek – helyenként kevéssé megoldottak. A drámai fordulópont, a Férfi halálát elbeszélő áriája viszont fantasztikus, mély fájdalmat fejez ki, az Asszony nem is csak a halált siratja, hanem az emlékezés képességének elvesztését.

Takács Tamara Szakácsnője egy igen egyszerű asszonyt ábrázol, melyhez a nem igazán szép hang, a túl tág vibrato is hozzájárul. Takács Tamara képes kifejezni a szöveg mögötti jelentést is, mint az asszony életének egy-egy állomásának fordulópontját.

A Férj szólamát Fried Péter tolmácsolja, az énekes hangja azóta jóval teltebb. A mindenkinek, de leginkább munkájának megfelelni akaró személy prototípusa, szavai közhelyek, de ez tartja őt életben. Wendler Attila a karrierista, még anyja látogatására is alig ráérő Férfi szerepében hallható, képes érzékeltetni a sürgetést, a türelmetlenséget.

A Magyar Állami Operaház Zenekara segíti a hangulati hatások megjelenítését, némi pontatlanságtól eltekintve igen magas kivitelezéssel, a felvétel karmestere Hollerung Gábor.

Kortárs operából kevés van, Madarász Iván Az utolsó keringője jó darab. Hallgatható annak is, aki nem feltétlenül híve e korszak zenéjének, nem utolsó sorban alkalmas arra, hogy felfedezhessük egy kortárs mű jelrendszerét a motívumokon keresztül.

Hungaroton, 2009, HCD 32573

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Bartók Béla születésnapján
Next Post: Prága, a száz torony városa 2.

Related Posts

  • Ne állj meg soha! – Interjú Balázs Fecóval, a Korál vezetőjével Archívum
  • Minden dolgok kezdete Archívum
  • A boldogság keresése Archívum
  • A Művészetek Palotája lánya a Puccini-év végén Archívum
  • Feketén-fehéren Archívum
  • Kortárs zene, mindenkinek: Sári József szerzői lemeze Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • December 12. Naptár
  • Két mű, két világ Papiruszportal
  • „Az én Mózesem (…) egyáltalán nem emberi” Archívum
  • Nono: Intolleranza 1960 Archívum
  • Február 22. Naptár
  • Március 28. Naptár
  • Márkus-passió Bachtól és Koopmantól Archívum
  • Augusztus 4. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme