Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Sebő József: A Bakony-mítosz
    A Bakony a magyar irodalomban
    Archívum
  • A papirusz Archívum
  • Tótfalusi István: Operamesék CD-ROM Archívum
  • Pálfalvi Dorottya: A titokzatos ház Archívum
  • Kiszin és Szkrjabin Archívum
  • Heti papiruszok (2324) Egyéb kategória
  • Khorosz kapi ilidzseszi Archívum
  • Alban Berg, Haydn Archívum

Márkus-passió Bachtól és Koopmantól

Posted on 2023.04.07.2023.04.05. By admin Nincs hozzászólás a(z) Márkus-passió Bachtól és Koopmantól bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2014]

Szerző: szabói

Bach két passiója maradt fenn, a Máté- és a János-passió, a Lukács-passiót valószínűleg nem ő írta. A Márkus-passiónak csak kis része maradt fenn, a szöveg (Picander munkája) azonban létezik, egyes passzusai más Bach-művekben is fellelhetők. A 247-es jegyzékszámú darabot 1731. március 23-án adták elő Lipcsében, majd 1744 nagypéntekén a revideált változat szólalt meg. A Márkus-passió valószínűleg paródia volt, a szerző más műveiből emelt át részeket a műbe, ez még a barokk korszakban is gyakori megoldás. Recitativói elvesztek, ahogy a kórustételek is, néhány szám viszont más műben is szerepel.

A darabnak számos rekonstrukciója létezik, Diethard Hellmann 1964-ben, 1976-ban adott közre két változatot, Johannes Koch ehhez írt recitativókat és áriákat. 1997-ben Andor Gomme jelentetett meg egyet, ő a BWV 198-as, 204-es, 216-os, 206/a és az 54-es jegyzékszámú művekből vett át részleteket.
1998-ban Rudolf Kelber pasticcióként rekonstruálta a passiót, Bach kantátáiból vett át áriákat, többek közt Telemann (és saját) zenei anyagaival egészítette ki a meglévő részeket. 2010-ben Grychtolik az 1744-es változatot adatta ki, benne két, az elsőnek írt passióban nem szereplő áriával, a szövegben csekély változás található (2009-ben leltek rá Szentpétervárott erre a szövegre).
1999-ben Ton Koopman is elkészítette a maga rekonstrukcióját, ebben a 198-as jegyzékű kantáta kórusát nem találjuk, két másikat (BWV 25, BWV 179) igen, Koopman maga írta a recitativókat.
A Koopman-féle passió már megjelent az Erato gondozásában 2000-ben, és érdemesnek tartották újra kiadni, ezúttal a Warner Apex sorozatában. Ha meghallgatjuk a kétlemezes felvételt, egyetértünk a döntéssel, hiszen az előadás egészen kimagasló, életszerűen, láttatóan jeleníti meg Jézus szenvedéstörténetét. A zenei anyag kérdése más, a műbe operás megoldások, kevésbé illő részek is kerültek, de a recitativók minden esetben Bach stílusát követik. Számomra nem egységes a kiegészített változat, ám így kell elfogadni, és az írás tárgya az előadás.
Sibylla Rubens mindkét szerepében remek, hangja rendkívül lágy, hajlékony, a felvétel kiemelkedő közreműködője. Bernhard Landauer altja talán nem elég magvas, nem elég sötét, helyenként nem is éreztem megfelelőnek éneklését, ilyen a csak continuós 21-es számú duett, Rubens mellett énekelni nem egyszerű, nem sokan tudják felülmúlni azt a közvetlenséget, kifejezőerőt, mely művészetét jellemzi. Landauer tolmácsolásában a 47-es számú altária szépségét a kíséret jelenti, mely igen izgalmas: az oboa da cacciák dallama alatt a vonósok pontozott ritmusa kettősséget ad a néha virtuóz szakaszokkal ellátott áriának.
Paul Agnew is több szerepben énekel, nagyszerűen, ilyen a mozgalmas kezdetű, változatos tempójú és zenei anyagú 40. számú ária. Agnew hangja is hajlékony, a magasságokkal nincs gondja. Peter Kooy basszusa kellemes, de nem átütő, nem igazán sötét, súlyos a hang, és valljuk be, Krisztus szerepére átütő egyéniség szükségeltetik, legyen az hangszín, technika vagy kifejezőerő. Kooy a 28-as basszusáriába kevés érzelmet vitt, mintha óvatoskodott volna, a 60-as duettben – melynek gyönyörű a cselló-oboa színezése – meggyőzőbbnek tűnt, a 13-as ária is inkább a fuvolaszóló miatt érdekes.
Klaus Martens szintén több szerepet énekel, szépen, de nem kimagaslóan.
A felvétel Evangelistája az egyedülállóan tehetséges énekes, Christoph Prégardien. Előadásának minden pillanata kifejező, sodró erővel viszi előre a cselekményt (nem egyszerű a sokak szerint száraz recitativókkal), hangjával mindent képes kifejezni.
A kórusok (Amsterdam Baroque Choir, Boys Choir of the of Sacramentskoor Breda) élvezetes perceket nyújtanak, a sürgetés, az izgatottság, a korálok nyugalma mind megjelenik tolmácsolásukban. Az Amsterdam Baroque Orchestra szintén remek, a szólók csodálatosak, a hangzás minden esetben atmoszférateremtő. Ton Koopman fantasztikus felvételt készített.

Warner 2564 64507-7, 2013

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Április 7.
Next Post: Internetes helyesírás

Related Posts

  • Schumann szimfóniáit Riccardo Muti vezényli Archívum
  • Egy különleges hang Archívum
  • Én voltam a kézirat – Faludy György Archívum
  • Villáminterjú Hamar Zsolttal, Archívum
  • Indián mesék – a vadnyugat vadászmezőinek határáról Archívum
  • Brit-szigetek: Michael Wood sötét középkora Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Február 6. Naptár
  • Régizene a legjavából Papiruszportal
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja Archívum
  • A csodafa igazi hangja Archívum
  • Tartalomhoz a forma Archívum
  • A ló és a láda esete Papiruszportal
  • Brahms és Bartók Papiruszportal
  • Május 5. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme