Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Olvas(s)atok – A realizmuson túl (James Joyce) Archívum
  • Richard Wagner – Bayreuth varázslója Archívum
  • Chopin, az örök Archívum
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja Archívum
  • Képzett társítások Harasztÿ Istvánnal és Petőcz Andrással Archívum
  • Amerikai zenehíd – Juhász Előddel Archívum
  • A Kalevala napja Archívum
  • Schubert: rövid élet, gazdag életmű Archívum

Márkus-passió Bachtól és Koopmantól

Posted on 2023.04.07.2023.04.05. By admin Nincs hozzászólás a(z) Márkus-passió Bachtól és Koopmantól bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2014]

Szerző: szabói

Bach két passiója maradt fenn, a Máté- és a János-passió, a Lukács-passiót valószínűleg nem ő írta. A Márkus-passiónak csak kis része maradt fenn, a szöveg (Picander munkája) azonban létezik, egyes passzusai más Bach-művekben is fellelhetők. A 247-es jegyzékszámú darabot 1731. március 23-án adták elő Lipcsében, majd 1744 nagypéntekén a revideált változat szólalt meg. A Márkus-passió valószínűleg paródia volt, a szerző más műveiből emelt át részeket a műbe, ez még a barokk korszakban is gyakori megoldás. Recitativói elvesztek, ahogy a kórustételek is, néhány szám viszont más műben is szerepel.

A darabnak számos rekonstrukciója létezik, Diethard Hellmann 1964-ben, 1976-ban adott közre két változatot, Johannes Koch ehhez írt recitativókat és áriákat. 1997-ben Andor Gomme jelentetett meg egyet, ő a BWV 198-as, 204-es, 216-os, 206/a és az 54-es jegyzékszámú művekből vett át részleteket.
1998-ban Rudolf Kelber pasticcióként rekonstruálta a passiót, Bach kantátáiból vett át áriákat, többek közt Telemann (és saját) zenei anyagaival egészítette ki a meglévő részeket. 2010-ben Grychtolik az 1744-es változatot adatta ki, benne két, az elsőnek írt passióban nem szereplő áriával, a szövegben csekély változás található (2009-ben leltek rá Szentpétervárott erre a szövegre).
1999-ben Ton Koopman is elkészítette a maga rekonstrukcióját, ebben a 198-as jegyzékű kantáta kórusát nem találjuk, két másikat (BWV 25, BWV 179) igen, Koopman maga írta a recitativókat.
A Koopman-féle passió már megjelent az Erato gondozásában 2000-ben, és érdemesnek tartották újra kiadni, ezúttal a Warner Apex sorozatában. Ha meghallgatjuk a kétlemezes felvételt, egyetértünk a döntéssel, hiszen az előadás egészen kimagasló, életszerűen, láttatóan jeleníti meg Jézus szenvedéstörténetét. A zenei anyag kérdése más, a műbe operás megoldások, kevésbé illő részek is kerültek, de a recitativók minden esetben Bach stílusát követik. Számomra nem egységes a kiegészített változat, ám így kell elfogadni, és az írás tárgya az előadás.
Sibylla Rubens mindkét szerepében remek, hangja rendkívül lágy, hajlékony, a felvétel kiemelkedő közreműködője. Bernhard Landauer altja talán nem elég magvas, nem elég sötét, helyenként nem is éreztem megfelelőnek éneklését, ilyen a csak continuós 21-es számú duett, Rubens mellett énekelni nem egyszerű, nem sokan tudják felülmúlni azt a közvetlenséget, kifejezőerőt, mely művészetét jellemzi. Landauer tolmácsolásában a 47-es számú altária szépségét a kíséret jelenti, mely igen izgalmas: az oboa da cacciák dallama alatt a vonósok pontozott ritmusa kettősséget ad a néha virtuóz szakaszokkal ellátott áriának.
Paul Agnew is több szerepben énekel, nagyszerűen, ilyen a mozgalmas kezdetű, változatos tempójú és zenei anyagú 40. számú ária. Agnew hangja is hajlékony, a magasságokkal nincs gondja. Peter Kooy basszusa kellemes, de nem átütő, nem igazán sötét, súlyos a hang, és valljuk be, Krisztus szerepére átütő egyéniség szükségeltetik, legyen az hangszín, technika vagy kifejezőerő. Kooy a 28-as basszusáriába kevés érzelmet vitt, mintha óvatoskodott volna, a 60-as duettben – melynek gyönyörű a cselló-oboa színezése – meggyőzőbbnek tűnt, a 13-as ária is inkább a fuvolaszóló miatt érdekes.
Klaus Martens szintén több szerepet énekel, szépen, de nem kimagaslóan.
A felvétel Evangelistája az egyedülállóan tehetséges énekes, Christoph Prégardien. Előadásának minden pillanata kifejező, sodró erővel viszi előre a cselekményt (nem egyszerű a sokak szerint száraz recitativókkal), hangjával mindent képes kifejezni.
A kórusok (Amsterdam Baroque Choir, Boys Choir of the of Sacramentskoor Breda) élvezetes perceket nyújtanak, a sürgetés, az izgatottság, a korálok nyugalma mind megjelenik tolmácsolásukban. Az Amsterdam Baroque Orchestra szintén remek, a szólók csodálatosak, a hangzás minden esetben atmoszférateremtő. Ton Koopman fantasztikus felvételt készített.

Warner 2564 64507-7, 2013

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Április 7.
Next Post: Internetes helyesírás

Related Posts

  • Olvas(s)atok – Závada Pál: Jadviga párnája Archívum
  • Richard Wagner – Bayreuth varázslója Archívum
  • Noé mondta, mi isszuk: bornépek dalai Archívum
  • Fülvájó kacaj – trubadúrok márpedig vannak Archívum
  • Hommage a Yehudi Menuhin Archívum
  • Nyelvelek és bogarászok – Mikor ami, mikor amely? Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Miklósa Erika és vendégei gálakoncertje
  • Cserna-Szabó András – Darida Benedek: Jaj a legyőzötteknek, avagy süssünk-főzzünk másnaposan
  • Carl Nielsen zenekari darabjai, lemezen
  • Június 9.
  • Gyöngyösi Levente szerzői lemeze a Hungarotontól

Legutóbbi hozzászólások

  1. Svéd Sándor: Operaáriák szerzője Június 9. – papiruszportal.hu
  2. Robert Schumann és a Genovéva szerzője Június 8. – papiruszportal.hu
  3. Dsida Jenő digitális világa szerzője Június 7. – papiruszportal.hu
  4. Antonín Dvořák és Aram Hacsaturján évfordulójára szerzője Június 6. – papiruszportal.hu
  5. Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei szerzője Június 3. – papiruszportal.hu
  • Norman Mailer Archívum
  • Mackónak lenni mindig, minden körülményben Archívum
  • Zsuzsa néni Archívum
  • Debussy és Franck egy-egy szonátája Maisky és Argerich előadásában Archívum
  • Nagy szamárfül – „nem IÁbavaló” Archívum
  • Képzett társítások Harasztÿ Istvánnal és Petőcz Andrással Archívum
  • Jacob és Wilhelm Grimm: Az aranyhajú leány Archívum
  • Január 1. Naptár

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme