Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • „Népi dallamokkal bánni tudni…” Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 12. Archívum
  • Anthony Quinn, avagy Zorba, a görög Archívum
  • Olvas(s)atok – Két etűd, találkozás Čapekkel Archívum
  • Gyöngyösi Levente szerzői lemeze a Hungarotontól Archívum
  • Olvas(s)atok – Spiró György: Csirkefej Archívum
  • Robert Schumann és a Genovéva Archívum
  • Várkonyi Judit: A Díva Archívum

Még jobb

Posted on 2024.06.26.2024.06.24. By admin Nincs hozzászólás a(z) Még jobb bejegyzéshez

Richard Wagner: Die Walküre

(a papiruszportal.hu archívumából [2007])

Szerző: Lehotka Ildikó

A Stuttgarti Opera Ring-előadása legendássá vált, a tetralógia első része, jobban mondva az előjáték (A Rajna kincse) már megjelent lemezen. Hogyan folytatódik a Wagner által írt történet? Ne csak a szövegre és a zenére figyeljünk, hanem a felvételre is, mely 2002. szeptember 29. és 2003. január 2. között készült. Az operatörténet legnagyobb vállalkozása kétségtelenül a romantikus opera zsákutcába jutását jelentette, újat már nem lehet sem zenében, se hosszúságban, sem történetben elmesélni. Az érzelmek csak izzani tudnak, semmi parázslás, a hangok letaglóznak, mind a zenekari, mind az énekhangok.

Nem véletlen az sem, hogy nem a hétköznapi emberek életéből merít a cselekmény, hanem a germán mitológia isteneiéből. Megfoghatatlan az idősík, az istenek mellett különös lények szerepelnek, az emberi karakterekkel felruházott teremtmények az összes érzelmet felvonultatják, persze négy hosszú darab során több az esély eltalálni a jellemvonásokat, mint egy rövid, két és fél órás operában. A második opera középpontjában nem kisebb, ősidők óta tiltott dolog, mint a vérfertőzés áll. Az egyiptomi birodalom uralkodói sorozatosan szegték meg ezt a – később a Bibliában is Richard Wagnerelőjövő – törvényt, ez is közrejátszott az egyik vezető állam széteséséhez. Wagner nem véletlenül választotta ezt a témát: az emberi gyengeség, kapzsiság, szembeszegülés az emberi esendőséget mutatja be, e tulajdonságok alól az istenek sem mentesek.

A teljes Ringet 1876 augusztusában (13., 14., 16., 17.) mutatták be a bayreuthi Festspielhausban. Megjelent II. Lajos bajor király a német és brazil császár társaságában, az etalonnak tartott zeneszerzők, mint Liszt, Csajkovszkij, Grieg, Saint-Saëns. A látvány pazar volt, a valkűrök lovaglásának fényeffektjeiről évekig meséltek. Persze Wagner sem tagadta meg önmagát: több énekessel összeveszett, főszereplőkkel, az előadók szerint könnyen tönkreteszi a hangot. Az előadásokra az tette fel a koronát, hogy három szereplő is megtébolyodott. Az első szuperprodukció – mondani sem kell – totális anyagi csőddel végződött.

Az élő felvétel varázsát nem pótolja semmi. Egyszeri és megismételhetetlen a pillanat, lehetnek benne olyan részek, amelyek egy stúdiófelvételen azonnali ismétlésért kiáltanának. Egy élő előadás lényege az atmoszféra, az a többlet, ami a stúdiókban gyakran hiányzik. A közönség együtt lélegzik az előadókkal, a csoda részese. Nem üres teremben énekelnek, játszanak a négy falnak és Isten tudja, hány mikrofonnak, előre félve a hibáktól, mert manapság csak a tökéletes, az agyonszabdalt a jó. Noha nem tudhatjuk, hány helyen vágták meg az anyagot, mennyit javítottak, mindenesetre egy nagyszerű lemezt hallgathatunk, az élő előadás varázsával, a közönség harákolásával, a színpadi zajokkal, néha rossz belépésekkel, a mikrofontól való elfordulás miatti hangi egyenetlenségekkel. Nekem a lemez jobban tetszik, mint a Rheingold, pedig az sem mindennapos. A háromfelvonásos mű kompaktabb, zeneileg még gazdagabb, mindegyik szerep megtalálta a maga énekesét és fordítva. Nem véletlen, hogy Brünnhildét Renate Behle énekli, elvállalhatta volna más is, szerepel a felvételen elég szoprán, de a hangszín, talán a habitus is, a lehető legjobban lett kiválasztva. Az esendő asszony II. felvonásbeli „Siegmund, Siegmund!” kérlelése az egyik tetőpont: tudjuk, hogy közös gyermekük lesz Siegfried. Sieglinde szerepében a német Angela Denoke tündököl, hangja a szerelmes asszonyé, aki rájön szerelme kilétére, arra, hogy milyen szerepet szántak neki az istenek. Siegmund megszemélyesítője, Robert Gambill valódi hőstenor. Hangjában ott rezeg az a bizonyos érc, ami a baritonoknál is ritkaság, a mélyebb hangokkal nem áll hadilábon, ki tudja tölteni, megvalósítja, amit elképzelt (I. felvonás harmadik jelenetének első része). Hundingot Attila Jun énekli. A koreai származású basszista keresztnevét az azonos című operáról kapta. Óriási, orosz basszistákra emlékeztető hangja méltóságteljes, német kiejtése ellen sem lehet kifogásunk. Fricka hangja istennői, hatalmas, parancsoló, de tele megbocsátással. Jan-Hendrick Rootering a főisten, Wotan szerepében nyűgözi le a hallgatót, valóban isteni hanggal és tekintélyt parancsolóan. A többi előadóról is csak szuperlatívuszokban beszélhetünk.

A cédé tokja nem követi a wagneri vezérmotívum elvét, az első felvétel tokja fele szélességű, mint A valkűré. A Siegfriedé milyen lesz?

A Staatsorchester Stuttgart Lothar Zagrosek vezetésével rendkívülit hozott létre. Az előjáték izgatott, sosem egyforma nyugvópontja (1’ 27’’-ig tart), a kifejezés módjának minősége, a hangszercsoportok, szólisták játéka megunhatatlan. Egészen egyedi felvételnek örülhetünk, fejhallgatóval érdemes hallgatni, így a szomszédok sem haragszanak a hangerő miatt.

Richard Wagner: Die Walküre
Lothar Zagrosek, Staatsorchester Stuttgart
Angela Denoke, Attila Jun, Eva-Maria Westbroek, Helene Ranada, Jan-Hendrik Rootering

Naxos, 2006
8.660172-73
3 CD, DDD
Összidő: 3’ 44’’ 01
A felvétel 2002. szeptember 29. és 2003. január 2. között a stuttgarti operaházban készült

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Ínyenceknek
Next Post: Csoda és Kósza

Related Posts

  • A Kalevala napja Archívum
  • Fischer Annie emlékére Archívum
  • Kell a barátság: Török Ádám és a Mini Archívum
  • Katonásdi, gyilkossággal Archívum
  • Dzsesszalbumok – John Brown Trio, Bob Shimizu Archívum
  • Újévi koncert Törökbálinton Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Lina és Liszt – Liszt Ferenc utolsó napjai Archívum
  • Gruberova, a dalénekes Archívum
  • Zsuzsa néni Archívum
  • I. Rákóczi György sárospataki ágyúöntő műhelye
    Az MNM Rákóczi Múzeuma Sárospatakon
    Archívum
  • Kiszin és Szkrjabin Archívum
  • December 17. Naptár
  • Július 11. Naptár
  • Otthon a Kárpát-medencében Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme