Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A boldogság keresése Archívum
  • Pillangókisasszony, civilben Archívum
  • Mahler és Schönberg Archívum
  • VIP a világirodalom gyöngyszemeiből Archívum
  • Beethoven D-dúrban Archívum
  • Schumann zongoraversenye és Mendelssohn Lobgesangja Archívum
  • „Ügyesen megtanultam, hogyan írjak könyvet” Archívum
  • Törökök, sumerok, japánok vagy finnugorok? – A magyar nyelv rokonságáról Archívum

Brendel és a titok

Posted on 2023.09.29.2025.01.06. By admin 1 hozzászólás a(z) Brendel és a titok bejegyzéshez

Alfred Brendel és a Fesztiválzenekar Titokkoncertje

a papiruszportal.hu archívumából [2008]

Szerző: szabói

A nemzetközi zenei élet egyik csillaga lépett fel a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében. Alfred Brendel három utolsó magyarországi koncertje telt ház előtt zajlott, rendkívüli várakozással. A hangverseny – és ez most talán megbocsáthatóan szerepel csak a második információként –, mely a Budapesti Fesztiválzenekar hagyományos Titokkoncertje volt, ismét különleges művet is tartalmazott, a műsort természetesen nem közölték előre.

Két mű csendült fel az első részben, mindkettő Mozart-, mindkettő c-mollban. A c-moll adagio és fúga (K. 546.) hangulatában jól előkészítette a zongoraversenyt. A vonósokra írt darab ritkán hallható, Mozart írt jobbakat is, az előadás sem volt az igazi, de a zenészek is Brendelt várták. A színpadra egy idősebb férfi érkezett, kissé megfáradt járással. Mozart c-moll zongoraversenye a letisztultság csodájaként hatott előadásában. Brendel nem keresett újdonságot a műben, egyetlen olyan mozzanat nem volt, ami járatlan útra tévedt volna. Mindig is sok Mozartot játszott, a szeptember 26-i koncerten a lehető legkiforrottabb előadást hallhattuk. A természetesség erejével hatott Mozart és Brendel, no meg a Fesztiválzenekar Fischer Iván vezényletével, egy bölcs, tapasztalt művész mutatott rá arra, hogy micsoda mélysége van ennek a versenyműnek (is), hogy Mozart mennyire ember volt, nemcsak zseni. Nem kaptunk iszonytató fortékat, magamutogató virtuozitást, nem volt fejrázás, karlendítés egy-egy nehezebb frázis után, csak a gazdaságos, takarékos billentés, mintha ősidők óta berögződött mozdulatokat láttunk volna. Brendel játékának természetessége lehengerlő volt számomra. Tisztaság, nyitott lélek – volt az első gondolatom, és egyre inkább úgy érzem, hogy Brendel és Mozart neve a koncert után sokak számára egybeforrt. Voltak persze melléütések, mindig is vannak, de az a magasság, ahova Brendel révén eljutottunk, nem erről szólt. Mozartot játszani nem hálás, nincsenek extrém technikai nehézségek, dübörgés, van viszont a megfoghatatlan, a zene lényege. Mozartot egy kisiskolás is képes játszani, azonban Brendel a zongoraverseny esszenciáját, velejét nyújtotta. Kiemelni semmit, illetve mindent lehetne, a mű úgy volt jó, ahogy hallottuk. Rendkívül inspirálta egymást a zenekar, a zongoraművész és Fischer Iván, a fafúvósok olyan éteri tisztasággal és pianókkal szóltak, hogy olyan szinte nincs. A fuvola és oboa részletgazdag frázisokkal, a kisebb-nagyobb formaíveket megrajzolva, gyönyörű dinamikával játszott, a vonóskar puhasága tapintható volt. Ráadásnak a művész másik kedvelt zeneszerzője, Schubert Gesz-dúr impromptuje kényeztette a közönséget, az intimebb hangzást előtérbe helyezve. Brendel, Fischer Iván és a Fesztiválzenekar beírta magát a zene nagykönyvébe.
Mendelssohn Szentivánéji álom című művének nyitányával tértünk vissza a földre, a zenekar sziporkázott, a tizenhatodok suhantak, a szamár ordított, a tündérek cikáztak a levegőben. A hangulatot egy pillanat alatt sikerült megteremtenie a zenekarnak, ahogy Beethovennél is (Prométheusz teremtményei). A két nyitányt egy Rossini-darab követte, F-dúr változatok több obligát hangszerre. Az ötletes, jelzésszerű díszlet egy színházat jelképezett, itt játszották a zenekar tagjai és Lendvay József a szólóikat. A Változatok kellemes, üdítő, szórakoztató darab, könnyed dallamokkal, virtuozitással. A koncert – meglepő módon – Schubert Befejezetlen szimfóniájával (h-moll) zárult. A zenekar gyorsan tudott váltani, eltűnt a felhőtlen vidámság, egészen másfajta hangulat lengte át a termet. A kéttételes szimfónia – bár a késői időpont nem kedvezett egy ilyen fajsúlyú műnek, különösen az előzmények miatt – gyönyörűen szólt, mindkét tétel indítása a semmiből jött és fejlődött tovább. A hangsúlyozás, a formálás, egy-egy szólam kiemelése figyelemre méltó volt, a vonósok és a fafúvósok újra remekeltek (a második tétel moll klarinét-, majd dúr oboaszólója, utóbbi különösen). A harmadik tétel néhány nyitó taktusa után – a karmester kérésére – tapsolás nélkül mentünk ki a teremből.
A Fesztiválzenekar újra nagyszerű koncertet adott, Brendelért különösen hálás lehet a közönség – méltó partnerek voltak. Fischer Iván sokadszor kápráztatja el hallgatóságát tehetségével, a zenekart összefogó képességével.

Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2008. szeptember 26.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A barokk operák hangulatának újrateremtője: Philippe Jaroussky
Next Post: Szeptember 30.

Related Posts

  • William Somerset Maugham (1874–1965) Archívum
  • Szulyovszky Sarolta: A hálás virág Archívum
  • Beethoven, Rahmanyinov és Kocsis Archívum
  • 3G gyorsulás a Ligetben Archívum
  • Nagy szamárfül – „nem IÁbavaló” Archívum
  • Lackfi János világa IV. Archívum

Comment (1) on “Brendel és a titok”

  1. Visszajelzés: Január 5. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • „Üdvöz légy, Március! Köszöntlek!” Archívum
  • Robert Schumann és a Genovéva Archívum
  • Tsathoggua Archívum
  • Sztravinszkij és a vidámság Archívum
  • Kincsestár, fúvósokra Archívum
  • Erdő, rózsa, erőszak a General Press világsikereiben Archívum
  • Bohémélet Archívum
  • Világok találkozása: Savall, Figueras, Hesperion XXI Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme