Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Vót, de elvütte az ürdög Archívum
  • A két Otello Archívum
  • Mágiával az apokalipszis ellen Archívum
  • Liszt: Krisztus – a naiv Archívum
  • Kegyes halál Archívum
  • Egy évforduló ürügyén – Hegedüs Géza: Irodalmi arcképcsarnok Archívum
  • Zehetmair Quartet, felsőfokon Archívum
  • Olvas(s)atok – Vladimír Páral I. Archívum

Solti György utolsó felvétele

Posted on 2023.09.05.2025.10.22. By admin 2 hozzászólás Solti György utolsó felvétele című bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: Szabó Ildikó

Van valami szívszorító abban, hogy Solti György utolsó felvétele magyar szerzők műveit mutatja be, ráadásul nem valamelyik külföldi zenekarral, hanem magyar előadókkal, a Budapesti Fesztiválzenekarral, az MRT Énekkarával (karigazgató: Strausz Kálmán) és Gyermekkarával (karigazgató: Thész Gabriella), a Schola Cantorum Budapestiensisszel (karigazgató: Bubnó Tamás), Daróczy Tamás és Alexandru Agache közreműködésével. Az Olasz Intézetben készült Budapesten, 1997. június 23–27-én, a cédét a Universal/Decca jelentette meg.

Solti György (Stern György), vagy ahogyan világszerte ismerik, Sir George Solti, 1912-ben született. A Zeneakadémián Székely Arnoldnál zongorát és Siklós Albertnél zeneszerzést tanult. Az 1930-as években korrepetitor és asszisztens volt az operaháznál, majd 1938-ban, az ismert politikai események miatt emigrált Svájcba. 1945-ben szeretett volna visszatérni Budapestre dolgozni, vezényelni, de elutasították. 1942-ben a genfi nemzetközi zongoraversenyen első helyezést ért el. 1946–52 közt a müncheni Staatsoperben, 1952-ben Frankfurtban zeneigazgató. 1961-től a londoni Covent Garden Opera, 1969-től a Chicagói Szimfonikus Zenekar, 1971-től az Orchestre de Paris zeneigazgatója, 1979-től a Londoni Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője. 1972-ben II. Erzsébet lovaggá ütötte. 1993-ban megalapította nemzetközi zenekarát a világbékéért (World Orchestra for Peace).

Szebben nem is lehetne kifejezni hovatartozását annál, ahogy Solti írta az Emlékeim című könyvében: „Ahogy a délutáni napfényben őseim sírjánál álltam, később pedig egy dombról letekintettem a Balatonra, hatvan év után először ismét úgy éreztem, hogy tartozom valahová. Rájöttem, hogy Magyarország újra elfoglalta helyét Európában – a határok eltűntek. A szarvas hazatért, agancsa immár átfér az ajtón, mert amíg távol volt, az ajtó magasabb és szélesebb lett.”
Még bennem él, amikor a Chicagói Szimfonikusokkal Magyarországon adott koncertet az Erkel Színházban. Rengeteg ember volt kíváncsi rájuk, de főleg Soltira, ne felejtsük el, ez még a vasfüggöny időszakában volt, ekkortájt jöhettek csak külföldön élő magyar, már akkor is legendának számító zenészek koncertezni: Vásáry Tamás, Pauk György, Starker János és sorolhatnánk. Én még csak muzsikuspalánta voltam, így nem jutottam be a koncertre.
A zeneszerző az őt ért megaláztatások ellenére is mindig magyar maradt, magát nem véletlenül hasonlította a szarvashoz. Magyarságát hangsúlyozandó, az 1950-es években lemezre vette Kodály Psalmusát (angol nyelven). A Magyarországon tartott koncertjei honoráriumát tehetséges magyar diákok számára ajánlotta fel. Utolsó kívánsága az volt, hogy hamvait Bartók Béla mellé helyezzék el.
Talán nem véletlen, hogy a lemez nyitó darabja Bartók Cantata profanája. A nagy magyar zeneszerző e három részes művét 1930-ban írta. A szöveg, melyet a romániai gyűjtőúton jegyzett le, kifejezi Bartók mélységes csalódását és lelki válságát. Már a kezdő ütemek pontosan ábrázolják a lélekben kavargó, a természetet, erdőt ábrázoló hangulatot. A kórus balladaindítása is nagyszerű, de a férfikar a magas hangokat nehezen énekli, ahogy „Az erdőket járva” fugatóban is. A női kar érezhetően könnyebben veszi az akadályt. A lüktetés azonban könyörtelen, pontos, kifejező. A vadászat utáni, csodálatosan hangszerelt rész Bartók éjjeli zenéit idézi, igen érzékeny színeket hallhatunk a zenekartól és énekkartól. A II. tétel az apai szív aggodalmát fejezi ki, keresi fiait. Daróczy Tamás szépen formálja meg a fiúk véleményét. Hangja kellemes, azonban a magas régiókban erőltetett, vibratója és néha intonációja lebeg mind a második, mind a harmadik részben. Az utóbbiban övé a kulcsmondat, ezért is feltűnő. A Kolozsvárt született Alexandru Agache zengő baritonján énekli az apa szerepét. Drámai a két szólista együttese, az indulatok visszafogott érzékeltetése sokat ad a zenehallgatónak. Hangjuk homogén, dinamikájuk nem lépi túl a másikét.

Weiner Leó kiszenekarra írt Szerenádja (op. 3.) a méltatlanul ritkán játszott művek közé tartozik. Ezt a művét még zeneakadémista korában írta 1906-ban. Sokan Brahms hatását említik meg Weiner kapcsán, de ismerve a német mester D-dúr szerenádját, az hosszabb, jóval „megfontoltabb”, kevésbé invenciózus. Weiner szerenádja könnyed bája miatt mindenkinek ajánlható darab, melyben a magyaros hangvétel sokszor az olasz dallamossággal keveredik. A drámai fuvallatok sem hiányoznak a műből (és az előadásból), különösen az első tételből (Allegretto, quasi andantino). A második tétel finom humora is szót érdemel, mely a ritmikában, hangszerelésben, staccato hangokban, apró hangsúlyokban rejlik, a legalaposabban megtervezett kivitelezésben. A III., Andantino tétel a szólisták tétele: a fagott, az oboa, a fuvola, a klarinét sajátosságait teljesen figyelembe vevő dallamokkal. Az utolsó tétel (Allegro Molto) az első dallamainak nagyobb ívű kibontása. A zenekar pezseg, érezhető, milyen élvezettel játsszák a művet, ez a záró ütemekre kimondottan érvényes. Az apró hangsúlyok, hangulatváltások, átgondolt, egymásra épülő szólók, graciózus előadásmód ízessé teszik a szerenádot.
Kodály Zoltán talán legnagyobb ívű műve, a Psalmus hungaricus Pest és Buda egyesítésének ötvenedik évfordulója alkalmából készült. A szöveg Kecskeméti Vég Mihály 1550 körüli írt verse, mely az 55. zsoltár alapján készült. A nagyzenekarra, vegyes, gyermekkarra és tenorszólóra álmodott mű rondó formájú.
A sodró zenekari előjáték után hallhatjuk az unisono kórust a koráldallammal. Drámai kettősség, feszültség hallatszik ki az előadásból, ez végig jellemzi a felvételt. Nagyszabású zene- és énekkari tablókat álmodott Solti, melyet dinamikai elképzelése is erősít. Daróczy Tamás szép szövegmondása, zenei megoldása mellett a magas hangok nehéz kiéneklése, túl széles vibratója eltörpül. A gyermekkarok hangja sajnos nem színezi a felvételt, talán kevesen voltak. A női kar mindkét felvételen jól énekel, tisztán, pontosan és főleg kifejezően. A férfikar felső szólama itt is erőltetett. Néha erőteljesebb is lehetett volna a kórus a felvételen, különösen az erőteljes részéknél. A zenekar végig kifogástalanul szólt, minden hangszercsoport a maximumon (túl) szerepelt. Intonációs bizonytalanságot nem fedeztem fel.
Solti György talán nem véletlenül választotta e három művet: tudjuk, hogy Bartók művészetét csodálta, a Cantatában található érzelmek benne is dúltak, ahogy ezt a Kodály-műről is el lehet mondani. A két grandiózus mű közé került Weiner szerenádja. A mű magyaros motívumaival valószínűleg a magyar zene más oldalát is megmutatja a világnak, köszönhetően Solti Györgynek.
A két vokális mű szövege a magyar mellett olvasható angolul, franciául és németül, a magyar nevek helyesírása hibátlan (a vokális művek szövegébe azért belecsúsztak elírások, vesszőhibák).

Sir Georg Solti The Last Recording

Bartók: Cantata profana, BB100/Sz94
(népi szövegre, fordította: Bartók Béla)
I. Molto moderato (Volt egy öreg apó) 7.05

  1. II. Andante (Hej, de az ő édes apjok) 7.58
  2. III. Moderato (Volt egy öreg apó) 2.49
    Daróczy Tamás tenor
    Alexandru Agache bariton
    Az MRT Énekkara

Weiner Leó: Szerenád op. 3.

  1. I. Allegretto, quasi andantino 5.51
  2. II. Lebhaft, sehr rhythmisch 5.09
  3. III. Andantino 3.48
  4. IV. Allegro molto 5.05

Kodály: Psalmus hungaricus op. 13.
(Szöveg: Vég Mihály)

  1. Andante molto appassionato (Mikoron Dávid nagy búsultában) 7.32
  2. Keserűségem annyi nem volna 5.54
  3. Adagio (Te azért lelkem, gondolatodat) 7.44

  4. Daróczy Tamás tenor
    Az MRT Énekkara és Gyermekkórusa
    Schola Cantorum Budapestiensis

Budapesti Fesztiválzenekar
Solti György

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Úri muri
Next Post: Szeptember 6.

Related Posts

  • Benedek Marcell Archívum
  • Ritkaságok pódiumon Archívum
  • Család- és keresztnevek enciklopédiája Archívum
  • Szabadi Vilmos és Homor Zsuzsanna Archívum
  • Kiből lesz az olvasó? – Boszorkányos mesék, keserédes történetek Archívum
  • Ezra Weiss: Get Happy és Jude Johnstone: Blue Light Archívum

Comments (2) on “Solti György utolsó felvétele”

  1. Visszajelzés: Szeptember 5. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Október 21. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Predesztináció – Gabriel García Márquez: Száz év magány Archívum
  • Március 2. Naptár
  • Fókatelep: Fókatelep Archívum
  • Könyvfesztivál 2005: Szembesülés Archívum
  • Egy különleges hang Archívum
  • BMC: Satie és Liszt egy lemezen Archívum
  • Boksay János és Farkas Ferenc művei egy-egy cédén Archívum
  • Világok találkozása: Savall, Figueras, Hesperion XXI Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme