Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Erkel Bánkja bánja Archívum
  • Mecseki orrfű: Orfűi medvehagyma kincseskönyv Archívum
  • Bartók, Dobszay Archívum
  • Antonín Dvořák és Aram Hacsaturján évfordulójára Archívum
  • „Szép múlt, derűs jövő. Fél évszázad nagy idő” Archívum
  • Ostrom, szőr mentén Archívum
  • Schubert-misék Archívum
  • Alsóviszti Fogarasi János – nyelvész Archívum

Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel

Posted on 2023.06.04.2023.06.02. By admin 1 hozzászólás a(z) Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2010]

Szerző: szabói

Tematikus koncertet hallhatunk a Budapesti Fesztiválzenekar előadásában, Andrej Korobejnyikov közreműködésével. A Lengyel est karmestere is lengyel volt, a számos lemezt készítő Antoni Witt. Frédéric Chopin mint a legismertebb lengyel zeneszerző egyik zongoraversenye mellett Stanisław Moniuszko nyitányfantáziája és Karol Szymanowski egy szimfóniája adott egy kis képet az európai zene kevéssé ismert tájáról.

Egy-egy ország, vagy egy-egy szerző műveit bemutatni egy est keretén belül nagyon inspiráló, mind a közönség, mind az előadók számára, derült ki a november 19-i koncerten. Elsőként Stanisław Moniuszko Bajka című nyitányfantáziája csendült fel. A zeneszerzőt a lengyel Erkelként emlegetik a zenetörténetkönyvek, áll a most is rendkívül igényes műsorismertetőben, hiszen míg Erkel a magyar nemzeti operát teremtette meg, addig Moniuszko a lengyelt. Érdekes módon más hasonlóságokat is felfedezhet az ember a két zeneszerző életútja között, mindketten távol a fővárostól születtek, mindketten patriótává váltak, mindketten kísérleteztek (és bele is buktak) új zenei megoldásokkal, hogy kiszolgálják a közízlést.
A Bajka (Tündérmese) program nélküli programzene, Moniuszko nem utal arra, melyik mesét is idézi hangokkal. A nyitányfantázia mindenesetre felvillanyozóan jó, bár egy hajszállal terjengősebb a kelleténél, „Tovább is volt, mondjam még?” – a magyar mesék szavaival élve. A varázslatos hangulat a mű kezdetekor, a bájos téma valóban a mesék hangulatát idézi, az előadáson nagyszerű kivitelezésben szólt a nyitányfantázia. Szép volt a klarinétszóló a mű elején, a klarinét és fuvola párbeszéde is igen mívesen szólt, a fuvola egyik staccato zárása fogta meg a hallgatót. Hogy a mű érdemes lenne arra, hogy gyakrabban hangozzék fel, ilyen előadásban, nem kérdés. Antoni Witt neve rengeteg lemezen szerepel, érdekes módon a felvételeit hallgatva kevésbé átütő karmesternek gondoltam. Elképzelése a műről egyértelmű, a hangszínekkel nagyszerűen bánt, ötletekben, kiváló megoldásokban nem volt hiányérzetünk. Egy-egy kétütemes dallamot olyan finoman ívelve kért a zenekartól, hogy az ritka.
Chopin e-moll zongoraversenye a későbbi a kettő közül, bár sorszámozása szerint az első. A Chopin szavaival élve „fülsiketítő tetszést” arató mű egy kritikus szerint „a zeneművek egyik legfennköltebbike”, bár nem mentes némi terjengősségtől az első tétel. A versenymű ennek ellenére kedvelt repertoárdarab, a hangulati finomságok tárháza ez a zongoraverseny, hasonlóan Chopin szólódarabjaihoz.
A szólista Andrej Korobejnyikov volt, aki a chopini érzésvilágot olyan érzékenyen, tünékenyen tolmácsolta, amilyen személyiségnek gondoljuk Chopint. Az orosz zongorista nem tolakodott az előtérbe, minden zenei és színpadi manírtól mentesen játszott, a mű első tételében megmutatta az érzékeny lelkű zeneszerzőt, a harmadikban egy kissé visszafogott volt. Különösen szépek voltak a piano szakaszok, itt érezte magát igazán Korobejnyikov.
Szymanowski érdekes alakja a zenetörténetnek, művei nagyon jók, stílusvilága tágas, belefér az egészen érzelmes zene, de a szikár is. Három szimfóniája közül az 1909-ben írt II., B-dúr (op. 19.) kéttételes, bár a második három nagyobb egységre tagozódik, lazán követve a hagyományos felépítést. A nyitó téma többször visszatér a mű folyamán, a második tétel variációs formájába belefér a gavott-, a menüettkarakter, a Finálé pedig egy nagyszabású fúga, öt témára. Imponáló zeneszerzői tudást mutat ez a mű, minden ízében izgalmas, nem is értem, miért nem játsszák. Sok romantikus szimfónia szerepel a koncertműsorokon, nem egynél jóval kidolgozottabb, invenciózus ez a Szymanowski-mű. A zenekar élvezettel és szeretettel játszotta a művet, remek szólókat hallottunk, a karaktergazdagság Witt karmesteri kvalitásait is mutatta.
A lengyel zene éppen annyira a háttérbe szorult, mint a magyar, egy Bartókot, Lisztet, Chopint, Pendereckit leszámítva. Ahogy a mi zenénk, úgy a lengyel is segítségül hívja a népzenét, így tud egyedi és különleges maradni az európai zene palettáján.

Művészetek Palotája, 2010. november 19.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Június 4.
Next Post: Szabó T. Anna: rögzített mozgás

Related Posts

  • A tigris meg a szelíd őz Archívum
  • Kocsis Zoltán és az UMZE Archívum
  • Cry Free: a hokitól Jon Lordig Archívum
  • Petőfi-kötet, „korhű” fotókkal Archívum
  • Berg, Janáček és Liszt Archívum
  • Fesztiválakadémia Archívum

Comment (1) on “Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel”

  1. Visszajelzés: Június 4. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Katonásdi, gyilkossággal Archívum
  • Sírj, vagy nevess… Sanzonok Archívum
  • Shakespeare és a film II. rész Archívum
  • Február 13. Naptár
  • Boksay János és Farkas Ferenc művei egy-egy cédén Archívum
  • Kelecsényi László: Szindbád titkai – Krúdy Gyula szerelmei Archívum
  • Kétezer év egy hétvégébe sűrítve Archívum
  • Ókori Nyelvöltögető – A jelen lévő ókor Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme