Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Kis nép, kis lélek? V. – A jugoszlavizmus bukása Archívum
  • Rádiózenekar – Vajda Gergely Archívum
  • Kiből lesz az olvasó? – Boszorkányos mesék, keserédes történetek Archívum
  • A Kos utolsó ugrása Archívum
  • „Örülök, hogy így jöttek!” Archívum
  • Szerenád és trombitaverseny a Budapesti Vonósok koncertjén Archívum
  • Furore – Händel operaáriái Archívum
  • Gyárfás Endre: Bakfark, Európa lantosa Archívum

Sztravinszkij és a fekete zongora

Posted on 2023.04.28.2025.06.18. By admin 1 hozzászólás a(z) Sztravinszkij és a fekete zongora bejegyzéshez

Stravinsky: Piano Music

a papiruszportal.hu archívumából [2008]

Szerző: Lehotka Ildikó

Igor Sztravinszkij jó harmincöt évnyi zongoraterméséből szemezgethetünk, ami azért érdekes, mert a zeneszerző zongoradarabjai nem igazán szerepelnek a koncertek műsorán, holott a zongora éppen Sztravinszkij által került be a zenekarba mint ritmushangszer, ahogy a cimbalom is. A Naxos cédéjén hallható darabok a zeneszerző útkeresését példázzák, szinte mindegyik zongoradarabban egy-egy vagy éppen több korstílusjegy található, az orosz komponista rendkívül vonzódott a régi korok zenéjéhez.

Sztravinszkij 1920-tól 1950-ig tartó zeneszerzői periódusa a neoklasszicizmus meghatározást kapta, bőségesen találunk erre példát a rövidebb-hosszabb művekből. A lemezen inkább a barokk zene jellemzőit ismerhetjük fel, az első alkotói időszak orosz vonásai nemigen találhatók. A másik hatás a dzsesszből ismerős: eltolt ritmusok, addig szokatlan hangzásvilág, hangsúlyok a legváratlanabb helyeken.
A Piano-Rag-Music és a Circus Polka dzsesszes, lábdobogásra késztető ritmikája, a legváratlanabb helyeken bevágó hangsúly Victor Sangiorgio előadásában elsikkad, biztonsági játékra törekszik. Sajnos ez az egész lemezre jellemző, nem igazán meri felvállalni a meghökkentést, a maximális, játékára irányuló figyelmet. A két nyitó, hangulatteremtő karakterdarab után – a polka egy elefántnak szánt mű, hadd táncoljon – a hosszabb lélegzetű, a két, lemezen szereplő szonáta közül a későbbit halljuk. A Szonáta első tétele után egy óriási huszárvágás következik, a lassú tétel bőven díszített barokkos, csembalóra képzelt hangzásvilága egészen egyedi. A motorikus záró tétel is a barokk stílusjegyekben dúskál, szinte stílusgyakorlat, mindkét tétel persze jócskán fűszerezve a Sztravinszkij védjegyének számító fricskákkal. Az 1924-ben írt szonáta befejezése olyan megnyugtató, annyira előkészített, hogy az igen ritka. Sztravinszkij nagy mestere volt ennek, elég, ha a Tűzmadár zárására gondolunk, a plusz négyes modulációra, ahol a kéz ökölbe szorul, levegővétel nincs, csak a várakozás.
Az A-dúr szerenád felhívó jellegű kezdése nem éppen egy szabályos szerenádot sejtet, a műfaj sajátosságai, írott-íratlan szabályai – amúgy Sztravinszkij-módra – nem igazán tartatnak be. A Romanze elvárt érzelmessége újra a barokkot hívja, modernizált köntösben, a románcokra jellemző negédességet, lágy, behízelgően csordogáló dallamot felejtsük el. A Rondoletto és a Cadenza is barokkos utat mutat, az utóbbi tételben hajszálnyi impresszionizmussal.
Az 1940-es, nosztalgikus Tango a zeneszerző kaliforniai letelepedése után készült, dalszerű, jóleső fordulatokkal, zeneileg is szépen kivitelezett, talán a legjobb felvétel a lemezen. Ha rosszmájú lennék, ráfognám a kevéssé nehéz technikai megoldásokra. A Négy etűd (Op. 7.) a romantika jegyében íródott, változatos zenei anyag, de nem epigonjellegű, mindig ott van az a bizonyos egyediség. Az etűdök Szkrjabint, Chopint, Lisztet, Rahmanyinovot idézik, a D-dúr, második lehetett volna lehengerlőbb, sziporkázóbb. Az e-moll pasztellszíneivel, elrévedő hangulatával hódít, az előadás kifejezetten szép, a záró Fisz-dúr, moto perpetuo szellemes, villózó. A fisz-moll szonáta nyitó tétele a nagy romantikus hangzást helyezi előtérbe, érdekes módon a klasszikus formavilágon belül. A Scherzo izgalmas kísérlet a hagyományos scherzók megújítására. Az egész szonáta a stílusok finom keverését mutatja, talán nosztalgiát, talán az útkeresést, grandiózus volta még nem jelzi Sztravinszkij miniatűr formákban való gondolkodását.
Az olasz születésű, négyéves korától Perthben élő Victor Sangiorgio az izgalmas, sokszor rendkívül ritmikus zongoradarabok területén nem hozott újat. A szerző által írt karakán feszesség mellé nem tett olyasmit, amitől elakadna a szavunk. Billentéstechnikája a Zongoraszonátában változatos, a karakterek jól sorakoznak, a Tango hangulati megközelítése is tetszik. Sok esetlegességgel szembesülhetünk, bátortalan trillák, futamok, a dinamikai síkot meghagyja síknak, holott hegyeket is lehetne játszani. A fekete zongora színe szürke, de az élvezeti értéket nem (nagyon) rontja. Mindenesetre a kiadvány jól szerkesztett, nem mindig a keletkezési dátum a mérvadó, a darabokra rá-rácsodálkozhatunk. Kezdő zenehallgatók bátran vágjanak bele, a zenei csemegére vadászóknak kuriózum.

Stravinsky: Piano Music
Victor Sangiorgio – zongora
Összidő: 71’20’’
Naxos 8.570377

  1. Piano-Rag-Music
  2. Circus Polka
  3. Piano Sonata (1924): I. quarter note = 112
  4. Piano Sonata (1924): II. Adagietto
  5. Piano Sonata (1924): III. quarter note = 112
  6. Serenade in A major: I. Hymn
  7. Serenade in A major: II. Romanza
  8. Serenade in A major: III. Rondoletto
  9. Serenade in A major: IV. Cadenza
  10. Tango
  11. 4 Etudes, Op. 7: Etude No. 1 in C minor
  12. 4 Etudes, Op. 7: Etude No. 2 in D major
  13. 4 Etudes, Op. 7: Etude No. 3 in E minor
  14. 4 Etudes, Op. 7: Etude No. 4 in F sharp major
  15. Scherzo
  16. Piano Sonata in F sharp minor: I. Allegro
  17. Piano Sonata in F sharp minor: II. Scherzo
  18. Piano Sonata in F sharp minor: III. Andante
  19. Piano Sonata in F sharp minor: IV. Allegro – Andante
Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Április 28.
Next Post: Budapest fürdői

Related Posts

  • Fürge, gyilkos ujjak Archívum
  • Erjesztett szójabab és Ady building Archívum
  • Harnoncourt Fideliója Archívum
  • A herme(neu)tikus költő Archívum
  • Kütyüországban, Furaváron: Tatu és Patu fura masinái Archívum
  • Rahmanyinov és Brahms Archívum

Comment (1) on “Sztravinszkij és a fekete zongora”

  1. Visszajelzés: Június 17. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • A száműzetés vége Archívum
  • Ketten a szerelemről Archívum
  • Október 15. Naptár
  • Feketén-fehéren Archívum
  • Zenei kirándulás Vácott Lehotka Gábor vezetésével Archívum
  • Macbeth az Operában Archívum
  • Paradicsumut hazoá Archívum
  • Május 7. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme