Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Mai történetek Barbie-val, Gulliverrel, gyerekekkel Archívum
  • A siroki vár Archívum
  • A Pósa-szobor és a Pósa-asztal Archívum
  • Joe az arénában, kezében a fegyverrel Archívum
  • Pannon Filharmonikusok: Inspiráció Archívum
  • Ritkaságok pódiumon Archívum
  • Tiltott opera, de kötelező meghallgatni Archívum
  • „Szívből fakadt” Archívum

Titusz kegyelme – korabeli hangszereken

Posted on 2023.03.29.2025.09.07. By admin 1 hozzászólás a(z) Titusz kegyelme – korabeli hangszereken bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2014]

Szerző: Lehotka Ildikó

Egyre inkább gyakorlattá válik, hogy operákat koncertszerűen adnak elő; ez izgalmas lehet, mert a jó zene nem feltétlenül kíván szcenírozást, viszont a zenei teljesítményt kritikusabban figyeli a hallgató. Az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus is vállalja az ilyenfajta megmérettetést, február 5-én Mozart La clemenza di Tito (Titusz kegyelme, KV. 621) című operáját tűzték műsorra. Vashegyi és együttesei másodszor játszanak Mozart-operát, korábban a Figaro házasságát hallhattuk szintén a Művészetek Palotájában.

Mozart 1791 júliusában kapta a megtisztelő felkérést az operaírásra, és ha hihetünk az életrajzíróknak, a mű kevesebb mint két hét alatt készült el. A recitativókat Süssmayr készítette (bevett szokás volt mással íratni a cselekmény bemutatását, előregördítését jelző, zenei anyagát tekintve nem túl nehéz recitativókat, még Rossini is ezt a gyakorlatot folytatta), így is csak a bemutató előtti napra készült el a partitúra. A Metastasio nyomán Mazzolà által készített szövegkönyv (Lax Éva fordításában olvashattuk a kivetítőn) nem a librettók csúcsa, és nem ezt az operát tartják Mozart legjobbikának. Mindenesetre a zene szép, a szerző csodás áriákat írt, és itt is képes feszültségteremtésre (Sextus első és Titusz koloratúrás áriája a legjobb helyen szerepel). Mozart félbehagyta A varázsfuvolát a jól jövedelmező felkérés miatt (II. Lipót koronázási ünnepségére készült a Titusz kegyelme), és egy név nélküli megrendelő gyászmisét is kért. A szerepek jól fölépítettek, nem egyszerűek (és talán nem is túl ismertek egy-egy gyakrabban hallhatót kivéve).
A koncertszerű előadás Anniusa Heiter Melinda volt, az énekesnő érzékenyen, nagyon szép részletekkel gazdagította előadását, a II. felvonásbeli áriája igazán kidolgozottan szólalt meg. Hasonlóan tolmácsolta Baráth Emőke Servilia szólamát; mindkét énekesnő nagyszerű volt, első felvonásbeli duettjük az egymásra figyelést is mutatta.
Cser Krisztián Publius szerepét énekelte, most is érezhető volt egyfajta bizonytalanság éneklésében, a kezdőhangokat nehezen fogta meg, zenei megoldásai, dinamikai árnyalása most is hagyott kivetnivalót maga után. Egyetlen helyen hallhattunk igazán szép pianót, többnyire a(z erőltetett) forte tartományban énekelt.
Kálmán László énekelte a címszerepet, kellemesen, megbízhatóan (a koloratúrákból semmit sem hallottunk), Titusz karakterének megformálása nem egyszerű: az opera elején egy habozó, dönteni alig tudó férfit ismerünk meg, a végén egy nemes lelkű, megbocsátásra képes figurát, ez tükröződik a zenében is. Kálmán talán első főszerepét énekelte, szép hangon, igényesen, de még nem fölényesen, a zenei karakterek határozottabb megjelenítése egyelőre még várat magára.
Szutrély Katalin Vitelliaként való szerepeltetése most is tévedés. A karmester négy nappal később ismét Mozart-operát vezényelt, a Szöktetést, és egy szoprán szerep formálása (hangi, zenei tekintetben) kellő összehasonlítást tett lehetővé számára.
Schöck Atala Sextusa feledhetetlen, világklasszis formálást hallottunk, csodálatos hanggal, jellemábrázolással, rezdülésekkel, kifinomult dinamikával, tökéletes koloratúrákkal. Sextus szerepe – hasonlóan Tituszéhoz és Vitelliához – nagyon összetett, az énekesnő minden pillanatot kihasznált a jellemzéshez, a koncert alfája és ómegája Schöck Atala volt.
Az Orfeo Zenekar hangzása mindig míves, az induló különösen tetszett, kicsit azonban visszafogottnak éreztem játékukat, valószínűleg kisebb teremben egészen másképp érzékelhette volna a hallgató az együttes hangzását. A Purcell Kórus csodálatos, óriási hangzást képes produkálni, de pianókat is, sosem hallottam őket pontatlannak, nem tökéletesen intonálónak. Mindkét együttes a magyar zenei élet kiemelkedő képviselője.
Vashegyi György irányította az előadást, mely kettősségeket hagyott a hallgatóban. Várjuk a következő Mozart-operát!

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Mecseki orrfű: Orfűi medvehagyma kincseskönyv
Next Post: A nyelv problematikája Kosztolányi Dezső Esti Kornéljában

Related Posts

  • Anton Kraft: Csellószonáták Archívum
  • Capote elbeszélései Archívum
  • Angkor elsüllyedt világa Archívum
  • Mélylégzés Archívum
  • Bari Károly Archívum
  • Kiss Ottó hétköznapi hősei Archívum

Comment (1) on “Titusz kegyelme – korabeli hangszereken”

  1. Visszajelzés: Szeptember 6. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Január 9. Naptár
  • „A könyv a lelke az elmének” Archívum
  • Az elfeledett magyar hírességek arcképcsarnoka Archívum
  • Janikovszky Éva: A lemez két oldala Archívum
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel Archívum
  • Tartalomhoz a forma Archívum
  • Marék Veronika és Alföldi Róbert Archívum
  • Bach: h-moll mise – 1952-ből Karajannal Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme