Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Nemzetközi jószolgálati nagykövetek a Müpában Egyéb kategória
  • Kiből lesz az olvasó? – Boszorkányos mesék, keserédes történetek Archívum
  • Radu Lupu Beethovene, Fischer Iván Brucknere Archívum
  • „A bölcsesség szavai” Archívum
  • A szavak eredetére feleletet adó Biblia, vagy délibábos etimológiák gyűjteménye?
    Megjelent a Czuczor–Fogarasi-szótárból készült válogatás
    Archívum
  • Bölcsességek kútfeje – Szádi: Rózsáskert Archívum
  • Nyitott ajtók: A Mediciek fénykora Archívum
  • A Magvető lett újra az év kiadója – Budai Díj Archívum

Kolosszus hadművelet

Posted on 2023.03.23.2025.10.29. By admin 6 hozzászólás Kolosszus hadművelet című bejegyzéshez

Gigantikus szobrok az amerikai kontinensen

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: Mika Róbert

Az Egyesült Államok és Brazília 1963-ban azt tervezte, hogy a dél-amerikai ország nemzeti ünnepére titokban és meglepetésképpen kicserélik szimbolikus, gigantikus szobraikat. A barátságos gesztust 60 napig készítették elő, a USS Hendersen szállítóhajó leszállította időre a szobrokat, amelyeket renoválás címen eltakartak a látogatók elől. A braziloknak azonban nem tetszett a csere, ráadásul Kennedy elnök meggyilkolása miatt az észak-amerikai államban is úgy gondolták, nemcsak az emlékmű, hanem a szerencséjük is délre hajózott. Így a lehető leggyorsabban visszakerült helyére a New York-i Szabadság-szobor és a riói Krisztus-szobor (A Megváltó szobra).

A hír természetesen nem igaz! A mese, hogy az Egyesült Államok kormányzatának archívumában létezett volna ilyen terv (Freedom of Information Act – Kolosszus hadművelet), amit az Amerikai Kulturális Szövetség Igazgatósága támogatott (és megvalósított) volna, nem csupán politikailag kivitelezhetetlen, de technikailag is megvalósíthatatlan. Az emberek fantáziája azonban határtalan, ezt a szoboróriások megálmodása is bizonyítja, még akkor is, ha ilyen kolosszusok nem ritkák az emberiség történetében.

A két szobor „életében” számos hasonlóságot fedezhetünk fel. Mindkét mű az amerikai kontinens keleti partján van, s szinte egy időben, ötven éven belül avatták fel őket, Franciaországban tervezték és készítették az elemeit és – ezért is foglalkozunk most velük – gigantikus méretűek. Egyebekben viszont szinte semmi hasonlóságot nem találunk közöttük: az egyik női alak, a másik férfi-, az egyik világi, a másik egyházi indíttatású, különböző anyagból készültek, ezért technikailag is más-más felépítésűek. Ennek ellenére a két műtárgy mégis azonos érzelmi kötődéseket-érzetet vált ki, hiszen amellett, hogy a saját népük imádják ezeket a kolosszusokat, az idegeneknek egyfajta befogadást, törvényességet, biztatást sugallnak.

Az idősebb szobrot 1886. október 28-án avatták fel 21 ágyúlövéssel, hajókürtök hangorgiájával, pazar tűzijátékkal. A francia nép ajándékát 1884. július 4-én, a függetlenség napján adták át hivatalosan az Egyesült Államok nagykövetének. A szobor Edouard de Laboulaye akadémikus vezette csoport ötlete volt. A társaság III. Napóleon császársága idején, a császárság megszűnését és egy új francia köztársaság létrejöttét kívánta. A Szabadság-szobor ennek megfelelően az óceánon túli köztársasággal való barátság elmélyítését jelentette – és a francia viszonyoknak szóló célzást.

A kivitelező Frédéric-Auguste Bartholdinak már volt egy terve a Szuezi-csatorna világítótornyára, amely egy hatalmas nőalakot formált, kezében egy fáklyával, jelképezve, hogy a haladás nem csak Európára vonatkozik. Így a fiatal elzászi szobrász kapva kapott az alkalmon, és nagy lelkesedéssel kezdte meg a munkát. A kivitelezéshez megnyerte Alexander-Gustave Eiffel mérnököt, akinek zseniális, csigalépcsőt rejtő rugalmas vasszerkezetére került a hihetetlenül vékony, mindössze 2,4 milliméter vastagságú, ám az időjárásnak ellenálló, vörösrézből készült bevonat. Eiffel neve nem ismeretlen számunkra sem, hiszen ki ne hallott volna Párizs büszkeségéről, a világcsodának számító Eiffel-toronyról, de hazánkban az ő tervei alapján készült a Nyugati pályaudvar tetőszerkezete is.

Az elkészült alkotást szétszedték, bedobozolták és áthajózták az óceánon. Helyét a bevándorlók által oly ismertté vált Bedloe szigetén jelölték ki, mely az Ellise-sziget közelében van. A sziget ekkor kapta a Szabadság-sziget nevet. A 47 méter magas talapzatot, amelyre az óriási szobor került, Richard Morris Hunt tervezte, 1972-ben itt nyílt meg az a múzeum, ami a sok millió, az óhazát elhagyni kénytelen bevándorlónak állít emléket.

A szobor négy lényeges jelképet hordoz. Az alak csaknem 13 méteres jobb kezében fáklyát tart, ami Delacroix híres festményét idézi: Szabadság vezeti a népet. A szobor lábánál a zsarnokság lehullott bilincsei vannak, bal kezében a függetlenségi nyilatkozat látható. A hétágú „korona” a hét tenger szabadságát jelképezi.
Nem véletlen, hogy a monumentális műalkotás az Amerikai Egyesült Államok talán legismertebb szimbóluma.

Rio de Janeiro és a brazil nép büszkesége, A Megváltó szobra (Cristo Redentor) 709 méter magasságban, a Corcovado csúcsán áll. A brazil állam 1822-ben lett független Portugáliától, és az egyetlen ország Dél-Amerikában, ahol ma is a portugál nyelv a hivatalos (a spanyol–portugál konkvisztádori vetélkedés végének, az 1494-es tordesillasi egyezménynek a következménye). Fővárosa ma az ország belsejében található Brazília, de 1960-ig Rio de Janeiro volt a központi törvényhozás székhelye.

Vince atya, eredeti nevén Pedro Maria Boss, 1859-ben szállt partra Rióban, és szinte azon nyomban beleszeretett a helybe. A Corcovado csúcsára Izabella hercegnő emlékművét álmodta meg, és rögtön neki is kezdett vasutat építtetni a hegyre. A vasút hosszú évtizedek alatt meg is épült, ám a brazilokban egyre jobban kihalt az anyaország, Portugália iránti tisztelet. Ugyan tervbe vették, hogy a Guanabara-öböl bejárata fölé magasodó jellegzetes és meseszép Cukorsüveg-hegyre Kolumbusz Kristóf szobrát fogják felépíteni, de egy népszerű hetilap 1921-ben pályázatot írt ki Brazília függetlenségének centenáriumára, nemzeti emlékhely megtervezésére. 1922-ben megszületett a győztes pályamű, Hector da Silva Costa óriási, kitárt karú Krisztus-szobra (és az azt körülvevő sétány és kilátó terve).

Az emlékhely ötletét szinte azonnal felkarolta az egyház, és Kolumbusz-szobor helyett a mélyen vallásos brazil emberek támogatásával gyűjteni kezdte a megvalósításhoz szükséges pénzt. Hatalmas lelkesedéssel, bízva az összegyűjtött adományokban, Hector Costa és csapata megkezdte a mérnöki és kivitelezési munkákat a Corcovadón. Biztosítani kellett, hogy a hatalmas szobor az időjárás viszontagságainak ellent tudjon állni.

Párizsban építészek, mérnökök és szobrászok gyűltek össze, hogy megvitassák a lehetséges megoldásokat. Végül 1927-ben a lengyel származású francia szobrászművészt, Paul Landowskit bízták meg a szobor elkészítésére. Ahogy Eiffelnek, Landowskinak is van magyar vonatkozású műalkotása. A svájci Genfben álló Református fal ún. Szablyás Bocskai szobrát ő készítette.

Tíz év alatt gyűlt össze a pénz a szoborra, és 1931. október 12-én adták át ünnepélyes keretek között a 220 lépcsővel megközelíthető, kivilágított emlékművet. Természetesen az idők során több változtatást is végre kellett hajtani, főként a megközelíthetősége miatt – kötélvasút, majd nemrég lift- és mozgólépcsőrendszer segíti az érdeklődőket –, de a szobor maga rendületlenül, azóta is jelképe Rio de Janeirónak.

Néhány jellemző adat a két gigantikus szoborról

Szabadság-szobor:
Súlya: 205 tonna
Anyaga: fém
Magassága: 46 méter (talapzattal együtt 93 méter)
A szoboralak csípőátmérője: 10,6 m
A fáklyát tartó mutatóujj hossza: 2,4 m

A Megváltó szobra:
Súlya: 1145 tonna
Anyaga: kő, beton
Magassága: 30 méter (talapzattal együtt 38 méter)
A kezek közötti fesztávolság: 27 m
A fej súlya: 35,6 tonna

(Összehasonlításul: a Gellért-hegyi Szabdság-szobor magassága 14 méter, a tatabányai Turul szárnyfesztávja 15 méter.)

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Tunézia. Múzeum a Szahara kapujában – Interjú Rozvány Györggyel
Next Post: Március 24.

Related Posts

  • Velázquez árnyékában Archívum
  • Robin Cook: Halálcsapda Archívum
  • A tigris meg a szelíd őz Archívum
  • Elgar, Kreisler és a hegedűverseny Archívum
  • Rubinstein, szivarral Archívum
  • A gótikus Gormenghast atmoszférája, rítusai és mániái Archívum

Comments (6) on “Kolosszus hadművelet”

  1. Visszajelzés: Március 31. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Október 28. – papiruszportal.hu
  3. Visszajelzés: Június 1. – papiruszportal.hu
  4. Visszajelzés: Július 4. – papiruszportal.hu
  5. Visszajelzés: Július 7. – papiruszportal.hu
  6. Visszajelzés: Október 12. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • William Somerset Maugham (1874–1965) Archívum
  • A rendszer közelről és egyben távolról Archívum
  • Humperdinck, Richard Strauss és Mahler a Művészetek Palotájában Archívum
  • Október 3. Naptár
  • Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest Archívum
  • Erkel Bánkja bánja Archívum
  • „Semmi sem számít” – Ambrose Bierce Archívum
  • Január 14. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme